در هفته‌ای که ویروس مرگبار کرونا جان بیش از ۸۰ هزار آمریکایی را تا به امروز گرفته، دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور و مشاوران ارشد او از مدیریت این بحران به سوی بازگشایی اقتصاد تغییر رویه دادند.

آن‌ها این تغییر را اینگونه توجیه می‌کنند که می‌خواهند از فروپاشی بیشتر اقتصاد این کشور جلوگیری کرده و آماده شیوع دوباره این بیماری در پائیز امسال شوند.

اما با این اقدام، دولت ترامپ عملا از مردم آمریکا خواست تا پیشنهاد ویران کننده‌ای را بپذیرند و آن هم این است که افزایش مرگ و میر‌های روزانه در این کشور بهایی است که باید برای بازگشایی اقتصاد پرداخت کنند.

در حالیکه مقامات بهداشتی آمریکا درباره افزایش میزان ابتلا به ویروس کرونا در ماه می‌ هشدار می‌دهند، در بال غربی کاخ سفید اتفاقات دیگری در جریان است. مقامات دولتی ترامپ برغم کمبود‌های آشکار در بخش درمانی این کشور همچنان بر این باورند که بیمارستان‌های آمریکا برای پاسخگویی به تقاضای مداوم برای پذیرش بیماران مبتلا به ویروس کرونا به خوبی تجهیز شده‌اند. اما مقامات وزارت بهداشت آمریکا هشدار می‌دهند کاهش محدودیت‌های اجتماعی و از سرگیری کسب و کار‌ها در برخی ایالت‌ها به طغیان این بیماری در ماه می ‌و ژوئن خواهد انجامید. از سوی دیگر دولت ترامپ همچنان برای افزایش تعداد آزمایش‌های تشخیصی ابتلا به کرونا، که کارشناسان بر لزوم اجرای آن پیش از بازگشایی اقتصادی تاکید دارند، با مشکل مواجه است.

روز جمعه زمانیکه نرخ افزایش بیکاری در آمریکا به رکورد تاریخی ۱۴.۷ درصد رسید، که در هشتاد سال گذشته در نوع خود بی سابقه بود، ترامپ در دیدار با هم حزبی‌های جمهوری خواه خود سعی در کم اهمیت جلوه دادن این مسئله داشت و از آن به مرحله‌ای برای گذار به سوی برتری یاد کرد. او به منظور انحراف توجه‌ها از اوضاع فاجعه بار ناشی از شیوع کرونا در این کشور، مدعی شد دیر یا زود کرونا بدون کشف واکسن نیز از بین می‌رود و پرونده اظهارنظر‌های غیرعلمی پیشین خود را تکمیل کرد.

در حالیکه آمار‌های بخش درمانی بر کمبود آزمایش‌های تشخیصی دلالت دارد، مشاوران ترامپ همچنان سعی در انکار این مسئله دارند و می‌گویند میزان کافی آزمایش برای بازگشایی اقتصاد در این کشور قابل انجام است.

سخنگوی جدید کاخ سفید به جمع حامیان ترامپ پیوست و از رویکرد رئیس جمهور برای بازگشایی اقتصاد دفاع کرد. سخنگوی کاخ سفید بدون توجه به آمار مرگ و میر روزانه ناشی از ابتلا به کرونا، مدعی شد مدیریت استوار ترامپ جان بسیاری از مردم آمریکا را نجات داده است.

هرچند آمار‌های روزانه ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در آمریکا، حاکی از آن است که اوضاع بدتر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد، اما ترامپ و اطرافیانش چاره‌ای جز فریب و وارونه نشان دادن حقیقت ندارند. زیرا به زودی انتخابات نوامبر از راه می‌رسد و محبوبیت ترامپ متاثر از این همه گیری روز به روز رو به افول است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.