در پی تشدید تنش‌های اخیر ایالات متحده آمریکا با چین در خصوص شیوع ویروس کرونا، نیروی دریایی آمریکا امروز (پنجشنبه) از عبور یک فروند ناو جنگی آمریکا از تنگه تایوان خبر داد.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، درست یک هفته قبل از مراسم تحلیف «تسای اینگ ون» رئیس‌‌جمهور تایوان که برای دومین دور به‌عنوان رئیس‌جمهور این منطقه برگزیده شده است، نیروی دریایی آمریکا از عبور یک ناوشکن موشک‌انداز از تنگه تایوان خبر داد.

چین که تایوان را قلمرو خود می‌داند، مکرراً به مقام‌های دولت «دونالد ترامپ» در خصوص هرگونه مداخله در امور داخلی تایوان هشدار داده است. پیش از این نیز دولت آمریکا با فروش تسلیحات به تایوان موجب بروز خشم مقام‌های پکن شده است.

ناوگان اقیانوس آرام آمریکا در بیانیه‌ای که بر روی صفحه فیس‌بوک خود قرار داده بود گفت که ناوشکن «یو اس اس مک کمپبل» روز چهارشنبه از تنگه باریک تایوان عبور کرده است و تصاویری را از عبور این کشتی منتشر کرده بود.

وزارت دفاع تایوان اعلام کرده است که این کشتی در یک «مأموریت معمولی» به سمت جنوب حرکت کرده و به مسیر خود ادامه داده است.

تسای که قرار است هفته آینده مجدداً به‌عنوان رئیس‌جمهور تایوان سوگند یاد کند، متعهد شده است، از آنچه دموکراسی تایوان خوانده، دفاع کرده و مقابل چین بایستد.

بر اساس این گزارش، چین، تسای را فردی جدایی‌طلب می‌داند اما وی تأکید دارد که چنین چیزی صحت ندارد.

در ماههای اخیر علیرغم هشدارهای پی در پی پکن، ایالات متحده فعالیت‌های نظامی در نزدیکی تایوان را افزایش داده است و چندین بار از تنگه تایوان عبور کرده است.

تنش‌ها میان آمریکا و چین در هفته‌های اخیر به دنبال اتهام‌زنی‌ آمریکا به پکن در خصوص شیوع کرونا افزایش یافته است. مقام‌های آمریکایی مدعی هستند که پکن در زمینه بیماری کرونا به خوبی اطلاع‌رسانی نکرده است و اینکه ویروس «کووید-۱۹» از آزمایشگاهی در شهر «ووهان» چین بیرون آمده است؛ ادعایی که پکن بارها آن را رد کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.