یک ماه تا هشتم خردادماه و آغاز به کار مجلس یازدهم زمان باقی است. لابی‌ها برای تکیه زدن بر صندلی ریاست مجلس، هیات‌رئیسه و ریاست کمیسیون‌ها آغاز شده است. البته پیش از برگزاری انتخابات مجلس یازدهم، نام ۲ نفر برای ریاست این مجلس اصولگرا در میان بود: محمدباقر قالیباف و مصطفی میرسلیم، ۲ رقیب پیشین حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری! اما حالا نام این ۲ رقیب در کنار نام کاندیداهای دیگری برای ریاست مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. علیرضا زاکانی، مرتضی آقاتهرانی و حمیدرضا حاجی‌بابایی از جمله کسانی هستند که اسامی‌شان در فضای مجازی برای رسیدن به کرسی ریاست مجلس مطرح می‌شود.

محمدباقر قالیباف، همان‌طور که پیش از این نیز نشان داده، لابی قوی‌ای دارد؛ برای نمونه لابی قالیباف در مجلس دهم باعث شد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران رد شود. او حالا نیز لابی‌هایی را برای ریاست مجلس یازدهم آغاز کرده است. اگرچه سایر کاندیداهای کرسی ریاست مجلس نیز کارهایی انجام می‌دهند، اما اقدامات آنها قابل مقایسه با قالیباف شهردار ۱۲ساله تهران نیست. به واسطه همین لابی‌ها به نظر می‌رسد او که خیزهای ناکامی برای تصدی قوه مجریه برداشته بود حالا بر کرسی ریاست مجلس تکیه بزند.

قالیباف تجربه حضور در مجلس را ندارد

محمد قمی نماینده پاکدشت و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تحرکات برخی منتخبان مجلس یازدهم برای رسیدن به صندلی ریاست، گفت: آقای قالیباف تجربه‌ای در مجلس شورای اسلامی ندارد، در حالی که رئیس مجلس باید بر آیین‌نامه‌ها مسلط باشد و روش‌های کاربردی آن را بداند. همچنین رئیس مجلس باید میان نماینده‌ها مقبولیت داشته باشد.

او خطاب به قالیباف گفت: پیشنهاد می‌کنم آقای قالیباف طی سال اول خودش را برای ریاست مجلس مطرح نکند؛ ابتدا با مجلس آشنایی پیدا کند و بعد از آن برای ریاست مجلس کاندیدا شود.

حاجی‌بابایی برای ریاست مجلس گزینه مناسبی است

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس تاکید کرد: به نظر من آقای حاجی‌بابایی برای ریاست مجلس گزینه مناسبی است. حاجی‌بابایی هم سابقه وزارت را در کارنامه خود دارد و هم سابقه حضور در مجلس را دارد. او چند دوره در مجلس شورای اسلامی و در کمیسیون آیین‌نامه حضور داشته و به آیین‌نامه اشراف دارد، بنابراین گزینه مناسبی برای ریاست مجلس شورای اسلامی است.

قمی به کاندیدای دیگر کرسی ریاست مجلس یازدهم اشاره کرد و گفت: آقای زاکانی نیز سابقه حضور در مجلس را دارد، اما سابقه آقای حاجی‌بابایی بیشتر از آقای زاکانی است.

میرسلیم توان ریاست مجلس را ندارد

او با انتقاد از کاندیداتوری منتخبان مسن برای ریاست مجلس یازدهم عنوان کرد: آقای میرسلیم توان لازم را برای ریاست مجلس ندارد و نباید کاندیدا شود.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مرتضی آقاتهرانی را گزینه نامناسبی برای ریاست مجلس یازدهم به حساب آورد و توضیح داد: از نظر من ایشان مناسب ریاست مجلس نیستند. تمامی گزینه‌های ریاست مجلس یازدهم از نظر سیاسی با من فاصله دارند، اما آقای آقاتهرانی اخلاق و برخورد خوبی ندارد.

احتمال ریاست قالیباف بر مجلس یازدهم بیش از سایر کاندیداهاست

قمی در پاسخ این سوال که شانس کدام یک از گزینه‌های ریاست مجلس یازدهم بیش از سایر کاندیداهاست گفت: به نظر می‌رسد رایزنی‌های آقای قالیباف برای ریاست مجلس شورای اسلامی قوی‌تر است. به همین دلیل آقای قالیباف رئیس مجلس یازدهم می‌شود. البته همان‌طور که گفتم، به عقیده من آقای حاجی‌بابایی گزینه بهتری برای ریاست مجلس است.

او با انتقاد از لابی‌گری‌ها تاکید کرد: متاسفانه لابی‌گری‌ها بر تصمیم‌گیری برای ریاست مجلس یازدهم تاثیرگذار است.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پایان معیارهایی را که باید برای انتخاب رئیس مجلس مد نظر قرار داد برشمرد: رئیس مجلس باید رفتار، اخلاق و برخورد خوبی داشته باشد. او باید به آیین‌نامه‌ها آشنایی داشته باشد و برای نمایندگان و کارهای مجلس وقت بگذارد. همچنین رئیس مجلس باید قوانین بالادستی را به خوبی بداند و با رهبری و دولت هماهنگ باشد. البته هماهنگی با دولت به معنای وکیل‌الدوله بودن نیست؛ یعنی در جاهایی که به نفع مردم است، رئیس مجلس با دولت همکاری داشته باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.