وزارت خارجه آمریکا، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) و گارد ساحلی آمریکا روز پنج‌شنبه برای هشدار به صنعت دریانوردی جهانی و افراد فعال در بخش انرژی و فلزات با تمرکز بر ایران، سوریه و کره شمالی در استفاده از شیوه‌های حمل و نقل فریبنده به منظور دور زدن تحریم‌ها توصیه‌ نامه‌ای صادر کردند.

به ادعای این سه ارگان آمریکایی، این توصیه‌نامه شامل مجموعه مفصلی از «بهترین اقدامات» برای صنعت خصوصی است تا در معرض خطر تحریم‌ها قرار نگیرند. از نظر آنها، «شیوه‌های فریبنده حمل و نقل» که در این گزارش مورد بحث قرار گرفته است، ممکن است خطر تحریم‌های قابل توجهی را برای افراد و اشخاص درگیر در این صنایع ایجاد کند.

این توصیه‌نامه پس از توصیه‌نامه پیشین صادر شده توسط دولت آمریکا، به روز شده و گسترش یافته است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: این توصیه‌نامه توجه بازیگرانی را جلب می‌کند که از صنعت دریانوردی برای تجارت با اطلاعات مربوطه و ابزارهایی برای مقابله با روندهای فعلی و نوظهور فرار از تحریم‌های مربوط به حمل و نقل و خدمات مرتبط استفاده می کنند.

این توصیه‌نامه، آنچه را که «شیوه‌های رایج حمل و نقل فریبنده » نامیده است و درباره کشورهایی همچون ایران، کره شمالی و سوریه مورد استفاده قرار می‌گیرد، برجسته می‌کند.

توصیه‌نامه اتاق جنگ اقتصادی آمریکا همچنین شامل دستورالعمل‌هایی برای بخش‌های مختلف صنایع دریایی و انرژی از جمله معامله‌گران جهانی کالاها، بیمه گذاران دریایی، مؤسسات مالی، صاحبان کشتی و ثبت پرچم‌ها و سایر موارد است تا به اصطلاح در مراقبت صحیح و کاهش خطر تحریم‌ها کمک کند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا مغالطه آشکاری هم صورت گرفته و آن ارائه «اطلاعاتی درباره تحریم‌های ایالات متحده و سازمان ملل متحد در رابطه با صنعت دریانوردی از جمله لیستی غیر جامع از فعالیت‌هایی است که ممکن است تحت مجازات آمریکا قرار گیرند»، آمده است.

در این بیانیه بدون ذکر نام کشورهای در معرض تحریم سازمان ملل متحد، ایران را هم تحت این تحریم‌های سازمان ملل متحد قلمداد کرده و مدعی شده است: ایالات متحده به مختل‌کردن فعالیت‌های حمل و نقل توسط بازیگران بدخواه در سراسر جهان از جمله دور زدن تحریم‌ها و قاچاق متعهد است که ممکن است فعالیت مجرمانه را تسهیل و صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید کند.

آمریکا در هجدهم اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور رسمی از حضور و مشارکت خود در توافق بین‌المللی هسته‌ای ایران موسوم به برجام خارج شد و تمام تحریم‌هایی که به موجب این توافق اسقاط شده بود را علیه مردم ایران بازگرداند.

سایر طرف‌های این توافق و مجموعه سازمان ملل متحد همچنان از این توافق حمایت می‌کنند و تلاش دارند تا از آن حفاظت شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.