ماریا زاخارووا روز پنجشنبه در نشست خبری هفتگی در ساختمان وزارت امور خارجه روسیه بدون حضور خبرنگاران گفت: دو سال از خروج‌ آمریکا از برجام می‌گذرد و ترامپ با این کار، شرایط برای خودداری آمریکا از اجرای این توافق بین‌المللی و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را فراهم کرد.

زاخارووا با انتقاد از این اقدام آمریکا خاطرنشان کرد: برای نخستین بار یک عضو شورای امنیت تصمیمات این شورا را به چالش کشیده و از اجرای آن خودداری کرد.

وی ادامه داد: آمریکا در سطح دولتی و قانونگذاری به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پرداخت و مانع اجرای این سند بین‌المللی ازسوی کشورهای دیگر شد. 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: امیدواریم کشورهای باقی مانده در برجام تمام تلاش خود را برای حفظ این توافق بین‌المللی از فروپاشی بکار گیرند.

وی افزود: آمریکا با نقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت خود را بی اعتبار کرد و تعهدات خود برای اجرای مفاد این توافق و تصمیم شورای امنیت را نقض کرد.

زاخارووا خاطرنشان کرد که آمریکا از خروج از برجام و عدم اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ برای اهداف مخرب خود استفاده می کند. تعجب آور است که این کشور همچنان به قطعنامه ۲۲۳۱ استناد می کند؛ استناد حقوقدانان این کشور به این قطعنامه حیرت‌آور است.

وی تصریح کرد که اقدامات یکجانبه آمریکا نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه، کشوری که قطعنامه شورای امنیت را نقض می کند نمی‌تواند به مفاد آن استناد کند و تلاش آمریکا برای استناد به قطعنامه ۲۲۳۱ برای آغاز استفاده از مکانیسم ماشه برای جامعه جهانی ناخوشایند است.

مکانیسم ماشه یا «اسنپ بک»، بخش نهایی از ساز وکار حل اختلاف ذیل برجام است که می‌تواند قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل متحد را که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ تعلیق شده بودند، باز گرداند.

در حقیقت منظور از مکانیسم ماشه بخش پایانی همان «ساز و کار حل اختلافات» در بندهای ۳۶ و ۳۷ در برجام است. این ۲ بند از آنجا که رجوع به آنها می‌تواند به بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بینجامد، به «مکانیسم ماشه» معروف شده‌ است.

زاخارووا در ادامه سخنان خود، با بیان اینکه اعضای برجام به تلاش برای حفظ آن ادامه می دهند، اظهار کرد: ما تلاش می کنیم که با این اقدامات آمریکا برای استفاده نادرست از مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ جلوگیری و با آن مقابله کنیم.

وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی برخلاف اظهارات گذشته خود، برگرفته از توطئه‌پردازان اندیشکده تروریستی و صهیونیستی بنیاد دفاع از دموکراسی مدعی شد آمریکا مشارکت‌کننده قطعنامه ۲۲۳۱ است و بر اساس بند ۱۱ آن می‌تواند خواستار تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران شود.

روسیه، چین، برخی کشورهای اروپایی و ایران تاکید کرده‌اند این یک برداشت نادرست از قطعنامه است و آمریکا در هجدهم اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به صراحت اعلام کرد به مشارکت خود در برجام خاتمه داده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.