یک مقام ارشد دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا با بیان این ادعا که ایران اقدام به ارسال بنزین برای ونزوئلا کرده گفته واشنگتن در حال بررسی اقداماتی برای واکنش به این اقدام است. 

مقام آمریکایی به شرط عدم افشای نام به خبرگزاری رویترز گفته ایالات متحده «اطمینان بالایی دارد» که دولت «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا بهای این بنزین را با چندین تن طلا پرداخت کرده است. 

رویترز مدعی شده مقام مورد استناد این رسانه از مشخص کردن اینکه دولت آمریکا در حال بررسی چه اقداماتی است خودداری کرده اما گفته که گزینه‌های مورد نظر به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ارائه خواهد شد که به شدت منتقد حکومت‌های ایران و ونزوئلا است. 

«حجت‌الله سلطانی» سفیر ایران در ونزوئلا در مصاحبه‌ای روز دوشنبه ادعاهای رسانه‌های غربی در ارتباط با انتقال ۹ تُن طلا به ایران از ونزوئلا در قبال کمک ایران به این کشور آمریکای لاتین در احیای پالایشگاههای بنزین را رد و آن را شایعه‌ای بی‌اساس توصیف کرد.

وی در این خصوص توضیح داد: «من دریافت ۹ تُن طلا توسط دولت ایران را رد می‌کنم. این یک شایعه بی‌اساس و در حقیقت تله رسانه‌ها است که در حالت انتشار و توزیع است و ادعایی کاملاً نادرست است».

وی با رد ادعاهای رسانه‌های غربی گفت: «تا امروز، بنزین ایران وارد ونزوئلا نشده است. تا امروز، دولت‌های دو کشور، گفت‌وگوهایی را در زمینه همکاری دوجانبه در زمینه تجاری انجام داده‌اند اما تاکنون سوخت ایران وارد ونزوئلا نشده است».

سفیر ایران در ونزوئلا در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص ماهیت پروازهای اخیر هواپیماهای ایران به ونزوئلا توضیح داد: «در روزهای اخیر، میانگین ۱۰ تا ۱۷ پرواز تجاری (از ایران) به ونزوئلا برای انتقال فوری تجهیزات مورد نیاز کاتالیزور برای فعال‌سازی مجدد مجتمع پالایشگاه پاراگوانا صورت گرفته است که در حال حاضر این مسئله در تحقق روابط جامع میان کشورهای ما بعنوان یک اولویت محسوب می‌شود».

سلطانی ضمن تأکید بر همکاری دو کشور در مقابله با ویروس ناشناخته «کووید-۱۹» گفت: «همکاری دولت ایران با مردم ونزوئلا در زمان‌های بحرانی مستحکم‌تر شده است و هم‌اکنون روابط ما به ویژه در عرصه همکاری تجاری مستحکم‌تر از هر زمانی است. ما اینجاییم تا بیشترین کمک را به مردم ونزوئلا ارائه دهیم».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.