استیو اشمیت، استراتژیست حزب جمهوریخواه آمریکا در گفتگو با شبکه تلویزیونی ام اس ان بی سی، عملکرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را به باد انتقاد گرفت و گفت: «ترامپ به گونه‌ای در انجام وظایف خود ناکام مانده که هیچ رئیس جمهوری در تاریخ آمریکا تا این اندازه ناکام نبوده است.»

بر این اساس، وی رویکرد ترامپ را در برخورد با شیوع ویروس کرونا، نمونه‌ای هولناک برای کشور خواند و گفت: «یکی از مهمترین صلاحیت‌های رهبری در دوران بحران‌هایی همچون گسترش ویروس کرونا، توانایی گفتگوی مستقیم، صادقانه و شفاف است به گونه‌ای که مردم به سادگی بفهمند وضع چگونه است؛ لذا هم اکنون که کشور دارد به سوی بازگشایی می‌رود به این علت نیست که بیماری کووید-۱۹ از بین رفته و یا شمار بیماران کمتر شده و مرگ و میر کاهش یافته است؛ بلکه به این علت است که بدون تردید میلیون‌ها آمریکایی باید به کارشان بازگردند و از خانه هاشان خارج شوند. اما این هیچ ربطی به توصیه‌های دستگاه بهداشت عمومی ندارد چیزی که رئیس جمهور پیوسته از همان ابتدای این رویداد، آن را نادیده گرفته است.»

وی افزود: «این مثال دیگری در سوء مدیریت محض ترامپ و بی لیاقتی و بی عرضگی او در واکنش به بحرانی بسیار گسترده در تاریخ آمریکاست. ما نباید تا ماه اوت براساس آمار بیش از ۱۳۰ هزار نفر تلفات داشته باشیم؛ احتمال دارد این رقم بسیار بیشتر هم باشد. اقتصاد ما نباید بدین شکل از هم می‌پاشید. در دیگر کشور‌های جهان چنین وضعی حاکم نیست. آنچه که امروز در نشست خبری او شاهد بودیم و رفتاری که با خبرنگار سی بی اس از خود بروز داد نژادپرستی به تمام معنی بود. تنها چیزی که شاهد بودیم توهم بیشتر و خیالبافی خطرناک بود که در نهایت به کشته شدن مردم این کشور ختم می‌شود.»

اشمیت پس از مشاهده بگومگوی ترامپ با خبرنگار آنجا که گفت: «شما باید این پرسش را از چین بپرسید!» گفت: «این رویداد یکبار دیگر نشان داد که او (ترامپ) شایستگی ندارد، پرخاشگر و قلدر و زننده است؛ نژادپرست است. پرسش، پرسشی مهم بود، اما واقعیت ماجرا این است که آمریکا کانون بیماری کووید-۱۹ در جهان است. آمریکا به نقطه‌ای در دنیا تبدیل شده که احتمال مرگ انسان در آن به علت ابتلا به کووید-۱۹ بیش از هر جای دیگری است. اگر در شرایط برابر فردی در دو کشور به بیماری کووید - ۱۹ مبتلا شود، احتمال مرگ او در آمریکا بسیار بیشتر است.»

وی افزود: «برخلاف ادعای استیو منوچین، وزیر خزانه داری و دونالد ترامپ که می‌گویند در سه ماهه‌ی سوم و چهارم وضع اقتصادی کشور بهتر خواهد شد این نگرانی وجود دارد که میزان بیکاری به بیش از ۲۰ درصد و یا حتی تا ۳۰ درصد نیز افزایش پیدا کند. احتمال دارد شاهد بی ثباتی سیاسی در کشور باشیم. هم اکنون میلیون‌ها نفر در کشور هستند که نمی‌توانند شکم خانواده‌های خود را سیر کنند. هم اکنون با فاجعه‌ای اقتصادی در کشور روبرو هستیم و طرح‌هایی که تصویب شده برای کسب و کار‌های خرد هیچ کارایی ندارند.»

این استراتژیست حزب جمهوریخواه بار دیگر تاکید کرد با رئیس جمهوری روبرو هستیم که در اداره کشور و محافظت از کشور و در انجام وظایف خود ناکام مانده است. فردی که می‌گفت بیایید آمریکا را دوباره سرآمد دنیا قرار بدهیم هم اکنون کشور را فقیرتر ساخته، به دو دستگی در کشور دامن زده و میراثی که برجای خواهد گذاشت چیزی جز مرگ و رنج گروهی در کشور نخواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.