خبرگزاری آناتولی گزارش داد، فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد، اقدامات برای اکتشاف نفت به محض اتمام مراحل اولیه آغاز خواهد شد.

این اقدام ترکیه تنش‌ها در منطقه را تشدید خواهد کرد چرا که علاوه بر اختلاف قدرت‌های منطقه درباره مالکیت منابع طبیعی شرق دریای مدیترانه، ترکیه از سویی و قبرس و یونان از سوی دیگر از سال‌ها پیش بر سر این موضوع اختلاف دارند.

فائز السراج، نخست وزیر دولت توافق ملی لیبی و ترکیه نوامبر ۲۰۱۹ توافق‌نامه‌ای را برای ایجاد منطقه اقتصادی انحصاری که سواحل جنوبی ترکیه در مدیترانه تا ساحل شمال شرقی لیبی را شامل می‌شود، امضا کردند. این توافق‌نامه خشم گسترده بین‌المللی به ویژه قبرس، یونان و اتحادیه اروپا را برانگیخت و آن را مغایر با قوانین بین‌المللی اعلام کردند.

همچنین پارلمان مصر درخواست ترکیه از دولت توافق ملی لیبی برای دادن مجوز حفاری در شرق دریای مدیترانه را اقدامی متجاوزانه خواند.

در این راستا، یحیی الکدوانی، عضو کمیسیون دفاع و امنیت ملی پارلمان گفت، این درخواست ترکیه مداخله آشکار در کشور مستقل لیبی و نوعی تعرض و مخالفت با کشورهایی است که حق حفاری دارند و بر اساس قانون بین‌المللی حفاری ترکیه حق دسترسی به این منابع طبیعی را ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.