در این مقاله که روز سه شنبه گذشته منتشر شد، آمده است، ۲۱ ژانویه، مرکز کنترل و مهار بیماری‌های آمریکا اولین مورد ابتلا به کرونا را تایید کرد. همان روز، این مرکز خبر داد، با آنکه شیوع این بیماری در قاره آسیا نگران کننده است اما خطر آن برای مردم آمریکا پایین است. در مقاله یادشده آمده، "شواهد جدید نشان می‎دهد که امکان دارد ویروس کرونا در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ و ژانویه سال ۲۰۲۰ در فرانسه، ایالت نیویورک و فلوریدا مشاهده شده باشد اما ۱۱ مارس، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تازه تصمیم به توقف مسافرت‎های اروپایی به آمریکا گرفت و ظرف همین مدت تعداد زیادی از مسافران اروپایی مبتلا به ویروس وارد آمریکا شدند. این مقاله می‎افزاید، دلایل اصلی شیوع گسترده کرونا در خاک اصلی آمریکا به شرح زیر است:

اول: نادیده گرفتن امکان ورود ویروس از اروپا

در پایان ژانویه سال ۲۰۲۰، آمریکا فقط مرزهای خود را به روی مسافرانی که از چین وارد این کشور می‎‌شدند بست و امکان ورود ویروس از اروپا و وجود موارد بیشتر ابتلا در خاک خود را نادیده گرفت. مارک لیبسیچ کارشناس بیماری های همه گیر از دانشگاه هاروارد می‌گوید، مسافرت مردم به نقاط مختلف باعث شیوع بیماری در آن مناطق خواهد شد.

دوم: فرافکنی به جای تلاش برای مهاربیماری

چندی پیش، رئیس دانشگاه پزشکی نیویورک گفت که جامعۀ ما دچار عادت خطرناک فرافکنی شده است. در مسئله کنترل و مهار کرونا نیز آمریکا بار دیگر این اشتباه را انجام داد. این کشور تمام تمرکز خود را متوجه چین کرد و فقط کسانی که از چین وارد آمریکا می‎شدند معاینه و تحت نظر قرار می‎داد. آمریکا این وضعیت را نادیده گرفت که امکان دارد ویروس در جاهای دیگر نیز شیوع پیدا کرده باشد.

سوم: خراب بودن تست‌های اولیه

اسکات مک ناب یکی از مسئولان سابق مرکز کنترل و مهار بیماری‎های آمریکا خبر داد، دستور شناسایی و بازرسی اولیه در این مرکز بیش از حد محدود بود و تنها شمار مواردی می‎شد که حتماً به چین سفر کرده بودند و به این ترتیب آمریکا حدود دو هفته زمان را به همین شکل از دست داد و نتوانست برای موارد ابتلای جدید خود را به طور کامل آماده کند.

در واقع، همانطور که محققان مدرسه پزشکی آیکان در مانت سینای امریکا در گزارش های خود اشاره کردند، اولین گروه موارد ابتلا به کرونا در شهر نیویورک از اروپا وارد این شهر شده‎اند.

در مقاله "بیزنیز اینسایدر" همچنین آمده است، سیستم نظارت بر بیماری در مرکز کنترل و مهار بیماری‌های آمریکا بسیار عقب مانده بود و به بروزسازی نیاز دارد. برخی از مقامات دولت فدرال آمریکا نیز به مقامات بهداشتی این کشور هشدار دادند که ویروس کرونا به سرعت در حال شیوع است اما سیاست‎گذاران دولت به این هشدار توجه نکردند و پس از ماه مارس تازه شروع به انجام تست‎های گسترده پرداختند که دیگر زمان باارزشی را از دست داده بودند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.