حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز (شنبه) در جلسه ستاد مقابله با کرونا اظهار کرد: ما نباید بگذاریم اضطراب در جامعه ایجاد شود و نباید بگذاریم ناامیدی بوجود بیاید و در عین حال نباید بگذاریم مردم احساس کنند که از خطر کامل این ویروس عبور کردیم.

روحانی گفت: برخی یاس و اضطراب و دلهره را در جامعه می‌دمند و مردم احساس می‌کنند دچار یک سختی شده‌اند که به زودی راه فرار از آن نیست.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر بخوانید؛

* من از مسئولین پزشکی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی می‌خواهم برای مردم توضیح بدهند که دوران سختی نگذشته و دوران ویروس تمام نشده است ولی شرایط ما از دیروز بهتر شده است.

* امروز مهارت کادر پرشکی و مردم و همچنین تجهیزات درمانی ما بیشتر شده است. مردم باید بدانند شرایط فردای ما در مقابله با ویروس کرونا بدتر از امروز نیست. مردم ضمن احتیاط، به آینده خود اطمینان داشته باشند. حتی اگر این ویروس در تابستان و پاییز جهش هم پیدا کند، باید بدانیم ما از پیک اصلی کرونا در کشور عبور کردیم.

* ما باید مردم را برای زندگی چند ماهه با ویروس کرونا آماده کنیم. دوره کرونا تمام نشده است. ببینید کشورهایی که از ما پولدارترند و تجهیزات بهداشتی بهتری دارند، چگونه در مبارزه با کرونا مانده اند.

* فاصله‌گذاری اجتماعی به صورت هوشمند را باید تا اطلاع ثانوی داشته باشیم. برخی عادات را برای یک مدتی باید فراموش کنیم. قرار شده بود هر کسی که فهمیدیم مبتلاست باید به خود او، خانواده‌اش و محل کارش ابلاغ کنیم؛ اما این کار بعضا انجام نشده؛ من چند مورد را اتفاقی بررسی کردم دیدم به خودش هم اطلاع داده نشده بوده یا به محل کار و خانواده هم گفته نشده؛ این مصوبه ستاد بوده و ضروری است.

* ما باید برای افرادی که در کشورمان مشکلاتی برایشان ایجاد شده بسته های حمایتی در نظر بگیریم. دولت به تنهایی قادر نیست؛ اما همه کمک می کنند. همه در صحنه هستند. شرکت های دانش بنیان بار بسیار سنگینی در پیش دارند شاید همین محققان به درمان رسیدند. واکسن دوره طولانی دارد و بعیده به امسال برسد.

* ما نیاز به ارز و ریال و کالا داریم. اگر چشم ما به بشکه نفت است؛ بله مشکل خواهیم داشت اما اگر صادر کنندگان ما ارز را باز گردانند مشکلی نخواهیم داشت.

* برای روز قدس دو تصمیم گرفته شد، اول اینکه در شهرهای سفید که ۲۱۸ شهر می‌گوییم، روز قدس هم برگزار می شود و با مراعات همه پروتکل های بهداشتی نه به صورت راهپیمایی بلکه به صورت حضور در نماز جمعه برگزار می شود. اما در تهران هم اینکه هیچ خبری نباشد نمی شود قرار شد مسئولیت آن را سپاه بر عهده گیرد و در محدوده خاصی با خودرو بصورت نمادین برگزار شود. 

* روز عید فطر بنا شد در سراسر کشور نماز عید فطر باشد اما در مکان‌های بزرگ مثل مصلی‌ها برگزار نشود و در مساجد برگزار شود. مسأله بعدی اماکن مقدسه در مشهد، قم و شاهچراغ قرار شد بعد از ماه مبارک، صحن ها باز می شود و رستوران ها هم باز می شود.

*{در خصوص روند بازگشایی حرم‌های متبرکه}: بنا شد صحن‌های اماکن مقدس بعد از ماه مبارک رمضان در چارچوب دستورالعمل های تعیین شده بازگشایی شوند، ولی همچنان رواق‌ها و حرم‌ها بسته خواهند ماند. بنا شد فعلا سه ساعت صبح و سه ساعت بعد از ظهر درهای صحن باز شود تا مردم با حضور در صحن‌ها به اعمال زیارتی خود پرداخته، ولی این توقف نباید بیش از حد باشد؛ البته این آغاز کار است و هر چه به جلوتر برویم شرایط بهبود پیدا خواهد کرد.

* رستوران‌ها نیز بعد از ماه مبارک رمضان در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی فعالیت‌های خود را از سر می‌گیرند. کنکور نیز در چارچوب همین پروتکل‌ها انجام خواهد شد. دانشگاه‌ها غیر از رشته‌های پزشکی که اکنون نیز فعال هستند فعالیت خود را از ۱۷ خرداد در حوزه آزمایشگاه و کارگاه‌ها آغاز خواهند کرد.

* فعالیت‌های ورزشی بازگشایی خواهند شد البته این کار باید در چارچوب پروتکل های بهداشتی و بدون تماشاچی باشد، هیچ اجتماعی را شاهد نباشیم و تماشاچی در این حوزه حضور نداشته باشد که این پروتکل از سوی وزارت بهداشت ابلاغ خواهد شد.

*{ درباره فعالیت هتل‌ها در این ایام}: در این ایام هتل ها کاملا بسته نیستند صرفا قسمت رستوران آنها بسته بود. هتل‌ها باز بود مردم می‌توانستند به هتل بروند و حتی می‌توانستند به رستوران هتل بگویند که غذا را برایشان به اتاق هتل بیاورد اما بعد از ماه مبارک رمضان رستوران هتل‌ها نیز فعال خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.