به گزارش رویترز، وزارت خارجه چین امروز (شنبه) اعلام کرد که آمریکا باید "سرکوب نامعقول" شرکتهای چینی مانند هوآوی را متوقف کند.

دولت ترامپ روز جمعه از قرار دادن نام شرکت هوآوی در لیست سیاه تامین کنندگان تجهیزات چیپ (تراشه) قرار داد و بدین شکل باعث افزایش نگرانی ها درباره احتمال اقدام تلافی جویانه از سوی چین و  آسیب جدی به سهام تولید کنندگان آمریکایی تجهیزات تولید تراشه شد.

وزارت خارجه چین در بیانیه ای و در پاسخ به سوال رویترز درباره احتمال سیاست تلافی جویانه از سوی پکن علیه واشنگتن اعلام کرد که چین با قدرت از حقوق قانونی شرکتهایش دفاع خواهد کرد.

وزارت خارجه چین نوشته پکن در واکنش به اظهارات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا که دومین اقتصاد بزرگ دنیا را به قطع کامل روابط تهدید کرده گفته روابط دوجانبه مستحکم به نفع مردم دو کشور است.

«جائو لی جیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت لازم است آمریکا با چین در جهت دستیابی به روابط پایدار همکاری کند.

در پی اتهامات مقام‌های دولت ترامپ علیه چین به دلیل شیوع بیماری دنیاگیر«کووید-19» روابط میان پکن-واشنگتن در ماه‌های اخیر به شدت دچار تنش شده است.

دونالد ترامپ در مصاحبه‌ای با فاکس‌بیزنس که پنجشنبه منتشر شد گفته بود دولت آمریکا گزینه‌های متعددی در برابر چین، از جمله قطع کامل روابط با این کشور دارد.

از سوی دیگر مشاور ارشد اقتصادی کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که فاز اول معاهده تجاری بین آمریکا و چین که در ماه ژانویه بر روی آن توافق شد، از هم نخواهد پاشید و دوطرف در تلاش برای اجرای آن هستند. با اینحال به نظر می رسد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از این توافق شگفت زده نیست.

لری کودلو، یک روز پس از آنکه ترامپ تهدید کرد می تواند روابط تجاری با دومین اقتصاد برتر دنیا را قطع کند، در کاخ سفید به خبرنگاران گفت که معاهده تجاری همچنان ادامه خواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.