محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم تکریم و معارفه رؤسای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، مهم‌ترین بخش تحول انسان را در آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: این دوره مقطعی متمایز است؛ دوره‌ای که انسان‌ها باید خود را پیدا و از ارزش‌های خود دفاع کند.

وی تصریح کرد: اینکه چگونه می‌توانیم متناسب با تغییرات پرشتاب پیرامون، این توانمندی را به‌روز برسانیم و از انفعال انسان جلوگیری کنیم، مسؤولیتی است که تعلیم و تربیت برعهده دارد لذا باید توجه داشت که تا چه حد توفیق پیدا کرده‌ایم انسانی که شایسته است را تربیت کرده‌ایم و او چگونه ایفای نقش می‌کند و این یک سؤال کلیدی است.

حاجی‌میرزایی: امروز یک نظام سنجشی به نام کنکور در انتهای نظام تعلیم و تربیت ما قرار گرفته است که نمی‌تواند این صلاحیت و توانمندی را درست ارزیابی کند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی برای خطا کردن نداریم چرا که حاصل کار ما در نظام تعلیم و تربیت اگر به دیپلم ختم می‌شود باید کارآمدی لازم را برای انسانی که در جامعه نقش ایفا می‌کند فراهم کند و مهم این است که دیپلم، جوازی برای ورود به اجتماع و شرط ضروری زندگی جمعی است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به عملکرد دستگاه تعلیم و تربیت در تربیت یک انسان خوب، اظهار کرد: باید ببینیم آیا محتوای درسی ما قادر است این صلاحیت‌ها را ایجاد کند، آیا این انسان توانسته به درک صحیح از خود برسد؟ متاسفانه افرادی هستند با تحصیلات عالیه، که کوچکترین درکی از خود ندارند.

وی در ادامه اضافه کرد: اگر امروز نهادهای ما ناکارآمد است، علت آن را باید در نظام تعلیم و تربیت جستجو کرد. اگر نهاد خانواده ناکارآمد است به دلیل ناکارآمدی نظام آموزشی است و یکی از مسؤولیت‌های نظام تعلیم و تربیت این است که پیوند میان انسان و طبیعت را برقرار کند تا طبیعت در تسخیر انسان در بیاید.

حاجی میرزایی با بیان اینکه شناخت و رابطه انسان از خود، خلق، خلقت و خدا همه در نظام تعلیم و تربیت شکل می‌گیرد، تصریح کرد: نقطه عزیمت همه تحولات اینجاست. افسوس که اغلب ما عادت کرده‌ایم به نتایج کوتاه واکنش نشان دهیم. سازمان پژوهش یک ابرسازمان است و توقع ما از این سازمان به اندازه عظمت رسالت آن است.

وزیر آموزش و پرورش، سازمان پژوهش را دیدبان نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: بخش عظیمی از مصونیت ما در مقابل پدیده‌های نوظهور در این سازمان اتفاق می‌افتد و امروز آموزش الکترونیکی از آموزش مکمل به آموزش اصلی تبدیل شده و تحول در دستگاه تعلیم و تربیت بدون گفتمان انجام نمی‌شود. ما باید با جامعه به گفت‌وگوی مشترک بنشینیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.