«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در حساب کاربری خود در توئیتر در این خصوص نوشت: «آمریکا به اشتباه معتقد است که بندهای ۱۰ و ۱۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد به این کشور اجازه می‌دهد که از اسنپ‌بک [ساز‌وکار بازگشت خودکار تحریم‌ها] برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران استفاده کند. شرکای آمریکا باید متن قطعنامه را با دقت بیشتری بخوانند. هر دو بند مذکور صراحتاً بیان می‌کنند که این کار [بازگرداندن تحریم‌ها] صرفاً از طریق رویه‌های مشخص شده در برجام قابل انجام است.»

وی در توئیت دیگری افزود: «بنابراین اگر آمریکا قصد دارد که سازوکار بازگشت خودکار تحریم‌ها را فعال کند، باید ابتدا این مسئله را به کمیسیون مشترک برجام ارجاع دهد. برای انجام این کار نیز آمریکا باید بار دیگر به‌طور کامل به عضویت این کمیسیون درآید و تضمین کند که مفاد برجام را به‌گونه‌ای قابل راستی‌آزمایی رعایت خواهد کرد. ادامه بدهید!»

اوایل اردیبهشت‌ماه جاری نشریه آمریکایی نیویورک تایمز گزارش داد که «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا قصد دارد با استفاده از یکی از بندهای توافق هسته‌ای «برجام»، تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید و یا شورای امنیت سازمان ملل متحد را به اعمال تحریم‌هایی دیگر علیه ایران وادار کند.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته طرح وزیر امور خارجه آمریکا بر تلاش برای پیشبرد یک استدلال حقوقی مبنی بر اینکه آمریکا علی‌رغم خروج از برجام همچنان یکی از طرف‌های مشارکت‌کننده در این توافق چندجانبه است، استوار است.

با این حال، مقامات جمهوری اسلامی ایران و برخی دیگر از کشورهای عضو برجام بارها تأکید کرده‌اند که آمریکا از برجام خارج شده و اساساً در جایگاهی نیست که بخواهد برای کشورهایی که همچنان در برجام حضور دارند، تعیین تکلیف کند.

البته چند روز پس از انتشار گزارش نیویورک‌تایمز، مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری فاکس‌نیوز ضمن رد کردن احتمال بازگشت کشورش به برجام مدعی شد: «بحث بازگشت به برجام مطرح نیست و ما هرگز قصد انجام چنین کاری نداریم، آن توافق یک فاجعه بود. هدف ما بازگشت به برجام نیست و این کاری نیست که ما به‌دنبال انجامش باشیم.»

آمریکا از سوی دیگر به دنبال این است که نظر شرکای اروپایی خود که هنوز جزو اعضای برجام هستند را به‌منظور همکاری برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد جلب کند؛ هرچند از اظهارات مقامات اروپایی چنین برمی‌آید که آنها تا این لحظه پاسخ مثبتی به درخواست‌های آمریکا نداده‌اند.

روز گذشته «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک نشست خبری اعلام کرد که اعضای اروپایی برجام هنوز درباره اینکه به درخواست آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران پاسخ مثبت دهند، تصمیمی نگرفته‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.