«باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا روز شنبه در انتقاد عمومی و نادر از دولت ترامپ گفت «افراد مسئول» همیشه نمی‌دانند که در حال انجام چه کار ی هستند.

اوباما از نحوه مدیریت بحران کرونا بدون آن که نامی از ترامپ ببرد انتقاد کرد. او یک هفته قبل هم به طور خصوصی از عملکرد دولت ترامپ در پاسخ به همه‌گیری «کووید-۱۹» انتقاد کرده بود.

به گزارش شبکه خبری آمریکایی «سی‌ان‌ان» چهل و چهارمین رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی مجازی به مناسبت جشن فارغ‌التحصیلی خطاب به  دانشکده‌ها و دانشگاه‌هایی که در گذشته برای تحصیل رنگین‌پوستان آمریکا تاسیس شدند، گفت: این همه‌گیری بالاخره این مسئله را نمایان کرد که اغلب کسانی که مقامی دارند نمی‌دانند دارند چه کار می‌کنند. بسیاری از آنها حتی تظاهر به مسئول بودن هم نمی‌کنند. بهتر شدن دنیا، بستگی به شما دارد.

«کیلی مک‌اننی» دبیر مطبوعاتی کاخ سفید دیروز شنبه در بیانیه‌ای  خطاب به شبکه سی‌ان‌ان، به تمجید از ترامپ پرداخت و مدعی شد «پاسخ بی‌نظیر رئیس‌جمهور ترامپ به کروناویروس زندگی‌ها را نجات داده است.»

باراک اوباما شنبه شب هم در برنامه‌ای گفت: می‌دانید، معلوم می‌شود همه کسانی که فکر می‌کردید سر کار هستند و می‌دانند چه می‌کنند، همه جواب‌ها را نمی‌دانستند. بسیاری از آن‌ها حتی سوال‌های درستی هم نمی‌پرسند.

او در ادامه به این نکته هم پرداخت که چطور همه‌گیری به شکلی نابرابر جامعه سیاه‌پوستان آمریکا را هدف قرار داده است. وی گفت: یک بیماری مثل این، نابرابری‌های پایه‌ای و بار اضافی که جوامع سیاه‌پوست ناچار بودند از گذشته بر دوش بکشند را پررنگ‌تر کرد. این مسئله را در تاثیر نابرابر کووید-۱۹ بر جوامع خود می‌بینیم.

اوباما در اشاره به قتل «احمد آربری»، جوان سیاه‌پوست در ایالت جورجیا گفت: همانطور که می‌بینیم که وقتی یک مرد سیاه‌پوست برای پیاده‌روی می‌رود و عده‌ای فکر می‌کنند می‌توانند جلوی او را بگیرند و سوال‌پیچش کنند و بعد اگر پاسخگو نباشد، به سمتش شلیک کنند. این شکل از بی‌عدالتی جدید نیست.

او که پیش از ریاست‌جمهوری وکیل حقوق مدنی بوده به فارغ‌التحصیلان برای «ایجاد تغییر» سه توصیه کرد. اوباما گفت: نترسید، کاری را که فکر می‌کنید درست است انجام دهید و جامعه را بسازید.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا چندی پیش گفته بود پاسخ دولت ترامپ به همه‌گیری کووید-۱۹، «فاجعه پرهرج‌ومرج مطلق» بوده است. وی همچنین ساکن فعلی کاخ سفید و متحدانش را به تشدید تنش‌های «قبیله‌ای» در سراسر کشور متهم کرد که به گفته او همین مسئله، مانع تلاشها برای کاهش تعداد کلی مبتلایان در آمریکا شده است.

اوباما در این تماس اینترنتی با مقامات دولت سابق آمریکا گفته بود: چیزی که ما با آن در جنگ هستیم، همین گرایشات است که مدتهاست ادامه یافته و بر اساس آنها، خودخواه بودن، قبیله‌ای بودن، متفرق بودن و سایرین را مثل دشمن دیدن در زندگی آمریکایی تقویت کرده است. و البته این روندی است که در سطح جهان هم شاهد آن هستیم. و همین مسئله یکی از دلایلی است که باعث شده واکنش به این بحران جهانی ضعیف و مبهم باشد.

وی در ادامه دلیل حمایت خود از «جو بایدن»، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و رقیب ترامپ را اینطور بیان کرد: به همین خاطر، من به هر حال، قصد دارم هر چقدر زمان لازم باشد صرف کنم و هر چقدر بتوانم برای جو بایدن تلاش کنم.

دانشگاه «جانز هاپکینز» امروز (یکشنبه) اعلام کرد که ظرف ۲۴ ساعت گذشته با مرگ یکهزار و ۲۲۴ نفر دیگر، مجموع قربانیان ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا به ۸۸ هزار و ۷۵۴ نفر رسید.

طبق این آمار و ارقام، در بازه زمانی مذکور، ۲۴ هزار و ۹۹۶ نفر به جمع مبتلایان به ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا افزوده شدند تا مجموع مبتلایان به این ویروس ناشناخته در این کشور به یک میلیون و ۴۶۷ هزار و ۸۲۰ نفر برسد.

از طرف دیگر پایگاه اطلاع‌رسانی worldometers، مجموع مبتلایان به کروناویروس در ایالات متحده آمریکا را یک میلیون و ۵۰۷ هزار و ۷۷۳ نفر و مجموع قربانیان آن را ۹۰ هزار و ۱۱۳ نفر گزارش کرد. ایالت نیویورک با ۳۵۸ هزار و ۹۹ مورد ابتلا و ۲۸ هزار و ۱۳۴ مورد فوتی، همچنان کانون بیماری همه‌گیر کرونا در ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.