سعید طلایی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با راه‌های ورود ویروس کرونا به بدن، اظهار کرد: ویروس کرونا از طریق گوش وارد بدن نمی‌شود و تنها از طریق بینی و دهان وارد بدن می‌شود که عمده‌ترین راه ورود آن از طریق بینی است.

وی با بیان ابنکه یکی از راه‌های انتقال ویروس کرونا به افراد از طریق قطره‌های کوچک پخش شده در فضا از طریق عطسه و سرفه افراد آلوده است، افزود: اگر فردی در هنگام عطسه و سرفه کنار فرد آلوده به ویروس کرونا باشد، این ویروس از طریق راه تنفس، دهان، چشم و بینی وارد بدن او خواهد شد.

این متخصص با اشاره به اینکه ویروس کرونا برخلاف ویروس آنفلوانزا سنگین و بزرگ بوده و در فضا زیاد معلق نمی‌ماند، تصریح کرد: قابل ذکر است ویرس کرونا ویروس جدید و ناشناخته‌ای است که اختلاف نظرهای زیادی در مورد این ویروس و رفتار آن وجود دارد، به طوری که برخی از محققان می‌گویند ویروس کرونا ۲ تا  ۸ ساعت در فضا باقی می‌ماند.

متخصص گوش، حلق و بینی با تاکید بر اینکه افراد باید از تجمع زیاد در فضاهای بسته و مکان‌های عمومی مانند فروشگاه‌ها و مراکز خرید اکیدا پرهیز کنند، ادامه داد: توصیه می‌شود در ساعات خلوت به فروشگاه‌ها و مراکز خرید مراجعه کرده و فاصله اجتماعی را نیز به جد رعایت کنند.

طلایی در رابطه با علل کاهش ویروس کرونا در فصل تابستان بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، اظهار کرد: در فصل تابستان به دلیل اینکه هوا در مکان‌های مختلف و منزل به دلیل باز بودن در و پنجره‌ها تهویه می‌شود ولی اگر پنجره‌ها باز نباشد ویروس کرونا در آن مکان باقی می‌ماند.

وی با بیان اینکه آلودگی دست‌ها یکی دیگر از راه‌های انتقال ویروس کرونا به افراد دیگر است، افزود: ویروس آنفلوانزا ازطریق آلودگی دست انتقال پیدا نمی‌کند ولی ویروس کرونا از این طریق انتقال پیدا کرده و بسیاری از افراد را آلوده می‌کند، به صورتی که فرد مبتلا به این ویروس از طریق لمس بینی، دهان و بزاق خود دست خود را آلوده کرده و با دست زدن به سطوح مختلف افراد دیگر را نیز آلوده می‌کند.

این متخصص تصریح کرد: ویروس کرونا بر حسب اینکه کجا باشد حدود ۲۴ الی ۴۸ ساعت در فضا و بر روی اجسام می‌ماند، به طوری که با تماس فرد سالم به آن اجسام و در آن فضا و سپس به دهان، چشم و بینی خود، آلوده به ویروس کرونا شود.

وی در خصوص استفاده از ماسک، ادامه داد: جلوگیری از تماس دست به دهان و بینی یکی از فواید استفاده از ماسک بوده ولی افراد نباید پس از استفاده از ماسک روی صورت خود آن را بالا و پایین کنند، قابل ذکر است استفاده از ماسک برخلاف نظرهای برخی از افراد که معتقد هستند ماسک نباید استفاده شود، بسیار خوب است.

طلایی با تاکید بر لزوم استفاده از ماسک در فضاهای بسته، مکان‌های عمومی حتی برای رفتن به مفازه‌ها برای خریدهای جزئی، اظهار کرد: ماسک برای جلوگیری از آلوده شدن فرد سالم به ویروس کرونا و انتقال این ویروس از طریق فرد آلوده به این ویروس استفاده می‌شود، قابل ذکر است برای پیاده‌روی که هوا تهویه می‌شود و با فاصله مردم را می‌بیند، نیازی به استفاده از ماسک نیست به شرطی که فرد دست خود را به هیچ جا نزند.

وی با بیان اینکه به هیچ عنوان استفاده از مواد ضدعفونی کننده برای بینی جایز نیست و ویروس را از بین نمی‌برد، افزود: بر اساس برخی نظریه‌ها در خصوص شست‌وشوی بینی با سرم دو بار در روز باعث از بین رفتن ویروس کرونا در بینی می‌شود که در این خصوص نیز نظریه‌های مخالفی نیز  مبنی بر انتشار بیشتر این ویروس از طریق سرم وجود دارد.

این متخصص با بیان اینکه اکنون دنیا بر روی علم است نه بر روی خرافات و شایعات، بنابراین مردم نباید به شایعات موجود در فضای مجازی در خصوص ویروس کرونا توجه کنند، تصریح کرد: اکنون میلیاردها دلار برای یافتن راهی برای درمان ویروس کرونا در دنیا هزینه می‌شود و در کتاب‌های سال‌های کهن برای درمان این ویروس مطلبی نوشته نشده است و افرادی که به این مطالب توجه می‌کنند، خود را گول می‌زنند.

متخصص گوش، حلق و بینی با بیان اینکه شوخی گرفتن ویروس کرونا فاجعه به بار می‌آورد و شوخی با آن مساوی با مرگ است، ادامه داد: در ۵۵ درصد موارد ممکن است افراد مبتلا به ویروس کرونا بوده، ولی علائم آن را نداشته باشند و در ظاهر سالم باشند، لذا همه مردم باید مسائل بهداشتی را رعایت کنند و به محض خروج از منزل، تصور کنند همه مکان‌ها آلوده است.

طلایی با بیان اینکه حتی شست‌وشوی سریع صورت و بینی پس از تماس دست آلوده به آن هیچ فایده‌ای ندارد و فرد به ویروس مبتلا خواهد شد، خاطرنشان کرد: استفاده از تلفن همراه در خیابان‌ها، کیف‌های دوشی و دستی خانم‌ها، استفاده از انگشتر، دستبند و ساعت نیز سبب آلودگی ویروس کرونا می‌شود و افراد باید از این ابزار کمتر استفاده کرده و ناخن‌های خود را کوتاه کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.