به نوشته روزنامه تایمز، اوایل این هفته ناوگان اقیانوس آرام نیروی دریایی ایالات متحده اعلام کرد همه زیردریایی‌های این منطقه، به منظور انجام عملیات در حمایت از یک "منطقه آزاد و باز" در جریان بیماری همه‌گیر ناشی از ویروس کرونا، در دریا حضور دارند.

تایمز به نقل از منابع دفاعی ناشناس آمریکا اعلام کرد، چنان‌چه یکی از طرفین چین یا ایالات متحده در پی افزایش ناآرامی‌ها میان پکن و واشنگتن به ناحیه هند-پاسیفیک حمله کند، امکان دارد پنتاگون در این جنگ دریایی شکست بخورد.

آن‌ها به مجموعه‌ای از بازی‌های جنگی شبیه‌سازی شده وزارت دفاع اشاره کردند، که یکی از آن‌ها بر سال ۲۰۳۰ متمرکز شده بود و نشان می‌داد که نیروهای دریایی ایالات متحده در برابر زیردریایی‌های جنگنده نیروی دریایی چین، ناوهواپیمابر و ناوشکن‌های چینی که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ به خدمت گرفته شوند، شکست خواهند خورد.

یکی از این منابع مدعی، طی یک نتیجه‌گیری هراس‌آور، به موشک‌های بالستیک بلندبرد ضدکشتی و موشک‌های ماوراءصوت (با سرعتی ۵ برابر سرعت صوت) چین اشاره کرده که در یک جنگ بالقوه می‌توانند خسارت عظیم در گروه‌های ناوهای هواپیمابر ایالات متحده را رقم بزنند.

این منابع همچنین با اشاره به "انباشتگی موشک‌های بالستیک با برد متوسط" پکن، مدعی شده‌اند که ایالات متحده برای دفاع از تایوان در برابر دخالت احتمالی چینی‌ها، تلاش خواهد کرد و پایگاه نظامی "گوام"، محل استقرار بمب‌افکن‌های استراتژیک B-۲ و B-۵۲ ایالات متحده، ممکن است "کاملاً در معرض خطر" باشد.

بنا بر گزارش تایمز، بونی گلسر، مدیر اندیشکده برنامه قدرت چین در مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی در واشنگتن نیز این موضوع را تکرار و اظهار کرد: هرگونه شبیه‌سازی که با در نظر گرفتن چین در سال ۲۰۳۰ به عنوان یک تهدید ساخته شده، […] در نهایت با شکست ایالات متحده پایان می‌یابد.

گلسر افزود: در پنتاگون، وزارت امور خارجه و کاخ سفید، اکنون چین بدون شک به عنوان مهم‌ترین تهدید شناخته می‌شود. ما در گذشته بیش از حد منفعل بوده‌ایم [...]. گوام اکنون در محدوده موشک‌های بالستیک چینی‌ها قرار دارد؛ بنابراین ایالات متحده در صورت بروز درگیری، مقابله به مثل خواهد کرد.

در همین زمینه، یکی از منابع اعلام کرد: مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده ضمن در نظر گرفتن تمام پیشرفت‌های صورت گرفته، با جدیت در حال ایجاد ظرفیت لازم برای بازداری چین از یک تقابل جدی است.

این اظهارات بعد از آن مطرح شد که جاناتان هافمن، سخنگوی مطبوعاتی وزارت دفاع آمریکا تأیید کرد که پنتاگون در حال توسعه موشک‌هایی است که پیش از این رئیس جمهور آمریکا از آن با عنوان "موشک فوق‌العاده" یاد کرد که سرعتی ۱۷ برابر سرعت موشک‌های کنونی دارد.

پکن نیز به بهره‌برداری از کووید ۱۹ برای تقویت نفوذ خود متهم شد.

دونالد ترامپ پیشتر اظهار کرد که ایالات متحده امکان دارد روابط دیپلماتیک خود را با توجه به بحران کرونا به طور کامل با چین قطع کرده و از این طریق، نیم تریلیون دلار ذخیره کند. او قبل‌تر نیز پکن را به پنهان کردن اطلاعات مربوط به کرونا متهم و ادعا کرد شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد منشأ کووید ۱۹ از یک آزمایشگاه ویروس‌شناسی در پکن بوده است.

وزارت امور خارجه چین این اتهامات را رد کرد و از ایالات متحده خواست که "ابتدا امور داخلی خود را به درستی اداره کند" و افزود که مقامات سازمان بهداشت جهانی" بارها گفته‌اند که هیچ مدرکی دال بر ساخته شدن ویروس کرونا در یک آزمایشگاه وجود ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.