در این رابطه روزنامه "اسرائیل الیوم" نوشت، تعدادی روزنامه نگار طرح جمع‌آوری اطلاعاتی مستقل را با هدف رسیدن به تعداد دقیق کسانی که در لبنان کشته شدند، کلید زدند.

بر اساس این تحقیق، از سپتامبر ۱۹۸۲ تا عقب‌نشینی این رژیم از لبنان در مه ۲۰۰۰ میلادی ۶۷۵ سرباز اسرائیلی در لبنان کشته شدند.

در این تحقیق که به صورت مستقل انجام شد، ابتدا بر اطلاعات ثبت شده در سایت "یزکور" استناد شده و علاوه بر آن یک تحقیق گسترده دیگر جهت تعیین محل و چگونگی کشته شدن این سربازها انجام شد.

این تحقیق نشان می‌دهد تعداد کشته‌های ارتش اسرائیل در طول دوره اشغال جنوب لبنان بسیار بالاتر از آمار رسمی اعلام شده، بوده است.

روزنامه عبری زبان هاآرتص نیز به مناسبت بیستمین سالگرد عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان در تاریخ بیست و پنجم مه ۲۰۰۰، به شرح دلایل واقعی این عقب‌نشینی پرداخت.

هاآرتص نوشت، این عقب‌نشینی هنوز همچون زخم عمیقی بر دل‌های اسرائیلی‌هاست.

همچنین این روزنامه عبری زبان تاکید کرد، از جمله دلایلی که موجب شد اسرائیل لبنان را ترک کند، دشواری ایجاد منطقه‌ای امن در جنوب لبنان برای اسرائیلی‌ها و اجرای عملیات‌های بی‌فایده و نیز بی‌اعتمادی به هرگونه عملیات یا ماموریتی اسرائیلی در آنجا بود.

ارتش رژیم صهیونیستی در تاریخ بیست و پنج مه ۲۰۰۰ پس از دستور مستقیم ایهود باراک، نخست وزیر وقت از جنوب لبنان عقب نشینی کرد.

پیشتر روزنامه عبری زبان معاریو مصاحبه‌ای با ایهود باراک با عنوان "تمام حقایق پشت پرده عقب‌نشینی از لبنان" انجام داد که در آن به ۲۰ سال قبل رفته و به دو تصمیم استراتژیک و بزرگی که باراک تابستان سال ۲۰۰۰ در دوره نخست‌وزیری خود گرفته بود، می‌پردازد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.