ساوت چاینا روز دوشنبه نوشت خبر مرگ "دو وی" ۵۷ ساله درست سه روز پس از آن اعلام شد که این دیپلمات چینی از "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا انتقاد کرده بود.

"دو وی" پس از آنکه سه سال سفارت چین در اوکراین را در اختیار داشت به اسراییل فرستاده شد پلیس اسراییل درباره مرگ وی اعلام نظر نکرده اما تلویزیون رژیم صهیونیستی آن را مرگ طبیعی توصیف کرده است.

رسانه های چین هم گزارش کردند که وزارت خارجه این کشور اعلام کرده است شواهد اولیه حاکی از آن است که «دو وی» به صورت غیرمنتظره و به دلایل جسمانی فوت کرده است و برای بررسی مرگ سفیر خود و همچنین بازگرداندن جسد وی به تل‌آویو تیم تحقیق اعزام می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا در هفته های گذشته بارها از چین به دلیل شیوع ویروس کرونا انتقاد کرده و به دنبال آن دیپلمات های چندین کشور اظهارات وی را انزجار آمیز دانسته اند و خواستار توقف این گفته ها شده اند.

روزنامه بیت المقدس پست دو روز پیش مطلبی منتشر کرد که به مذاق پکن خوش نیامد و در آن از چین درباره شیوع کرونا انتقاد شد، سفارت چین در فلسطین اشغالی هم پاسخ داد که آمریکا بهتر است مسئولیت وضعیت داخلی خود را قبول کند.

سفارت چین در فلسطین اشغالی در بیانیه اش تاکید کرد که وضعیت امروز آمریکا ارتباطی به چین ندارد بلکه ناکارامدی سیاست های آن کشور را نشان می دهد و تراژدی امروز آمریکا نه فقط یک بلای طبیعی بلکه محصول سوء مدیریت در آن کشور است.

سفارت چین در اسرائیل همچنین از وزیر خارجه آمریکا بشدت انتقاد کرد که می خواهد مانعی برای سرمایه گذاری چین در اسراییل باشد و نوشت که فقط ۳ درصد از سرمایه گذاری خارجی چین در اسراییل بوده است.  

"دو وی" که دارای یک فرزند است دومین دیپلمات چینی در تاریخ این کشور است که در حین ماموریت جان خود را از دست می دهد قبل از او در سال ۱۹۸۱ میلادی "شو هوانگ" سفیر چین در پرو به دلیل بیماری پس از سه سال ماموریت فوت کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.