«رچارد نورلند» سفیر لیبی در آمریکا گفت که حمله نیروهای ژنرال «خلفه حفتر» به طرابلس پایتخت لیبی، مشروعیت سیاسی وی را از بین برده است.

او در گفت‌و‌گو با وبگاه القدس العربی مدعی شد که ایالات متحده آمریکا خواهان پایان عملیات نظامی علیه شهر طرابلس و آتش‌بس دائمی در لیبی و حل مسالمت‌آمیز درگیری‌هاست. سفیر آمریکا همچنین گفت که لیبی درگیر یک جنگ نیابتی منطقه‌ای است.

وی در خصوص موضع واشنگتن درخصوص خلیفه حفتر و آینده سیاسی وی نیز گفت: «خلیفه حفتر در لیبی دارای نفوذ است؛ اما با ادامه یافتن حملات نفوذ وی نیز کاهش می‌یابد. او اگر اجازه انجام گفت‌و‌گوها را ندهد، باید گفت در آستانه خطر از دست دادن تمامی مشروعیت سیاسی خویش قرار دارد.»

«ریچارد نورلند» افزود: «کشورهای حامی خلیفه حفتر به تدریج به این درک می‌رسند که اهدافشان از طریق حمله نظامی به طرابلس محقق نخواهد شد.»

او در ادامه از دخالت کشورهای دیگر در امور لیبی انتقاد کرد و به طور واضح از روسیه نام برد و مدعی شد که قریب به ۲۰۰۰ نفر از شرکت روسی «فاگنر» در لیبی حضور دارند و برای خلیفه حفتر می‌جنگند و این مسأله نقض حاکمیت لیبی محسوب می‌شود.

سفیر آمریکا در لیبی اما در ادامه از توضیح در خصوص تماس تلفنی «دونالد ترامپ» با «خلیفه حفتر» در آوریل سال ۲۰۱۹ و گفت‌و‌گوی گرم میان آن دو طفره رفت. در آن گفت‌و‌گوی تلفنی ترامپ از اقدامات خلیفه حفتر «در راستای مبارزه با تروریسم» تمجید کرده بود. سفیر آمریکا در این خصوص صرفا گفت که تماس تلفنی مذکور پیش از تصدی‌گری وی رخ داده و او نمی‌تواند توضیحی در این خصوص بدهد اما دولت آمریکا همزمان با تمامی طرف‌های درگیر در لیبی همکاری می‌کند.

لیبی از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی در سال ۲۰۱۱، تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی به رهبری خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی»؛ نیروهای دولت السراج از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند و نیرهای حفتر نیز تحت حمایت مصر، امارات و عربستان سعودی قرار دارند. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.