محمد خوشچهره در پاسخ به این سوال که نبود منابع مالی کافی برای حمایت از معاش گروه‌های خاص چه اندازه قابل قبول است؟ گفت: تجربه نشان داده که مشکل خیلی از دولت‌های ما در محدودیت منابع نیست، در ضعف مدیریت منابع است؛ یعنی منابع را خوب و به موقع خرج نمی‌کنیم.

وی در توضیح این مطلب افزود: من معتقدم دولت باید برای این پرداخت‌ها اولویت قائل شود.

این اقتصاددان تاکید کرد: الان زمان این‌که مو را از ماست بیرون بکشیم و صددرصد همه چی درست باشد، نیست. امکان ۱۰تا ۲۰ درصد خطا وجود دارد که بعدا با ابزارهایی امکان پیگیری هست.

خوشچهره متذکر شد: بالاخره بخشی از هزینه‌های کسانی که در خانه هستند و کار نمی‌کنند، کاهش پیدا کرده است، بنابراین اگرپرداخت نقدی چیزی در حدود۶۰ تا ۷۰ درصد درآمد این افراد باشد، امکان تامین نیاز اولیه آنها توام با ایجاد آرامش روحی و روانی وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که پرداخت‌های نقدی از چه محلی باید تامین شود؟ گفت: در حال حاضر پتانسیل‌هایی وجود دارد که باید از آن بهره برد. ابتدا اعتمادسازی دولت و تبیین این مساله که گروهی از مردم دچار مشکل هستند، اهمیت بالایی دارد.

این اقتصاددان تصریح کرد: یکی از این پتانسیل‌ها که در دنیا هم مرسوم است، اوراق قرضه عمومی است. یعنی دولت از مردم برای هدف‌های بلندمدت و استراتژیک، اوراق قرض می‌کند.

خوشچهره متذکر شد: حالا یک‌سری از دولت‌ها بنیه ضعیفی دارند، اما دولت ما کلی پول طلب دارد، ارز خارج دارد که باید منتقل شود و ذخایر نفتی دارد، بنابراین ما استحقاق فقر نداریم. اگر فقری هم وجود داشته، ناشی از ضعف مدیریتی بوده است.

وی ادامه داد: دولت در این شرایط می‌تواند با اوراق قرضه عمومی منابع را تامین کند. اوراق قرضه عمومی حتی می‌تواند بدون بهره باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.