عصر ایران به نقل از "هلث لاین" نوشت: «ویتامین E یک ویتامین ضروری است که وظایف مهمی در بدن انسان بر عهده دارد. با این وجود، همانند بسیاری از ویتامین ها، مصرف بیش از حد ویتامین E نیز می تواند به بروز برخی عوارض سلامت منجر شود. این شرایط به نام اوردوز ویتامین E یا مسمومیت با ویتامین E شناخته می شود.  مسمومیت با ویتامین E زمانی رخ می دهد که مقادیر بیش از حد این ویتامین در بدن انباشته شده و موجب عوارض سلامت شود.

ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. این ویتامین ممکن است خطر بیماری قلبی، برخی انواع سرطان، مشکلات بینایی و اختلالات مغزی را کاهش دهد.

یکی از وظایف کلیدی ویتامین E گشاد نگه داشتن رگ های خونی و پیشگیری از تشکیل لخته های خون در آنها است.

ارزش روزانه (DV) یا مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای ویتامین E برابر با ۱۵ میلی گرم است. از جمله مواد غذایی سرشار از این ویتامین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

روغن ها: روغن سویا، روغن آفتابگردان، روغن گلرنگ، روغن جوانه گندم، روغن ذرت

مغزها و دانه های خوراکی: دانه های آفتابگردان، بادام، فندق، کره بادام زمینی، بادام زمینی

میوه ها: کیوی، انبه، گوجه فرنگی

سبزیجات: اسفناج، بروکلی

از آنجایی که ویتامین های محلول در چربی در چربی ذخیره می شوند، امکان انباشته شدن آنها در چربی بدن، به ویژه اگر به میزان زیاد از رژیم غذایی یا مکمل ها دریافت شوند، وجود دارد.

برای ویتامین E، حد نهایی یا بیشترین میزانی که بیشتر افراد بدون بروز عوارض می توانند از رژیم غذایی و مکمل ها در روز دریافت کنند برابر با ۱,۰۰۰ میلی گرم است.

چه افرادی به مکمل ویتامین E نیاز دارند؟

افراد بسیاری برای تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش خطر سرطان، یا تقویت پوست، مو و ناخن ها به واسطه خواص آنتی اکسیدانی و ضد پیری بالقوه ویتامین E، مکمل های این ماده مغذی را مصرف می کنند.

اما اگر با کمبود این ویتامین مواجه نباشید، مصرف مکمل های ویتامین E ضروری نبوده و فواید چندانی نیز ارائه نخواهند کرد.

افرادی که رژیم های غذایی کم چرب را دنبال می کنند یا آنهایی که به اختلالاتی مبتلا هستند که بر گوارش و جذب چربی تاثیر می گذارند از جمله بیماری کرون یا فیبروز سیستیک، ممکن است با خطر بیشتر کمبود ویتامین E مواجه باشند.

عوارض جانبی و علائم

مصرف بیش از حد ویتامین E می تواند موجب رقیق شدن خون شده و به خونریزی مرگبار منجر شود. همچنین، میزان بیش از حد این ویتامین می تواند در لخته شدن خون تداخل ایجاد کرده که مکانیزم دفاعی طبیعی بدن در برابر خونریزی شدید پس از یک آسیب دیدگی است.

همچنین، مصرف بیش از حد ویتامین E با افزایش خطر سکته مغزی هموراژیک یا سکته مغزی ناشی از خونریزی در مغز پیوند خورده است.

افزون بر این، یک مطالعه نشان داد که مصرف بیش از حد ویتامین E با خطر بیشتر مرگ ناشی از هر دلیلی مرتبط است اما پژوهش های بیشتری برای بررسی این احتمال باید انجام شوند.

با توجه به این قبیل خطرات جدی احتمالی نباید مکمل های ویتامین E را در دوزهای زیاد مصرف کنید.

تداخلات دارویی بالقوه

مصرف ویتامین E در سطوح عادی به نظر نمی رسد خطر چندانی در زمینه تعامل با داروها ایجاد کند. با این وجود، دوز زیاد مکمل های ویتامین E - آنهایی که بیش از ۳۰۰ میلی گرم در روز ارائه می کنند - می تواند با داروهای رقیق کننده خون آسپرین و وارفارین تعامل داشته باشد.

همچنین، آنها می توانند با تاموکسیفن، دارویی که برای درمان سرطان پستان استفاده می شود، و سیکلوسپورین، یک داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی که برای افرادی که عضو پیوندی دریافت کرده اند، تجویز می شود، تداخل داشته باشد.

اگر در مورد تعامل بالقوه مکمل های ویتامین E با داروهای خود نگران هستید، با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

درمان و پیشگیری

درمان مسمومیت با ویتامین E شامل قطع استفاده از مکمل ویتامین E می شود اما عوارض جدی‌تر ممکن است به مداخلات پزشکی نیاز داشته باشند.

بهترین روش برای پیشگیری از مسمومیت با ویتامین E مصرف روزانه این ویتامین - از غذا و مکمل ها - زیر حد نهایی ۱,۰۰۰ میلی گرم است. اوردوز با ویتامین E به واسطه تنها مصرف غذاهای سرشار از این ویتامین بعید است.

گفته شده است، مکمل های ویتامین E ممکن است زمانی که بیش از ۳۰۰ میلی گرم در روز مصرف شوند با داروها تداخل ایجاد کنند و یک مطالعه افزایش خطر سکته مغزی در افرادی که روزانه ۱۸۰ میلی گرم ویتامین E مصرف می کردند را نشان داد.

با این وجود، بیشتر افراد نیازی به دریافت این میزان ویتامین E ندارند زیرا مقدار مصرف توصیه شده روزانه آن تنها ۱۵ میلی گرم است. اگر در مورد مکمل های ویتامین E پرسش یا نگرانی دارید با پزشک خود در این زمینه صحبت کنید.

همچنین، مکمل های ویتامین E را دور از دسترس کودکان و در مکانی امن نگهداری کنید. از آنجایی که ویتامین E محلول در چربی است افزایش خطر مسمومیت و بروز عوارض در کودکان را به همراه دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.