روحانی: قرنطینه و محدودیت‌ها آمرانه نبود /ظلم علیه فلسطین را نمی‌پذیریم /مردم نگران کالاهای اساسی نباشند/ بانک ها حق خرید سهام ندارند

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت اظهار کرد: روز قدس امسال با شرایط خودش در مناطق سفید که نماز جمعه برقرار است، برگزار می‌شود. مردم در این مناطق ندای مظلومیت مردم فلسطین را به گوش جهانیان می‌رسانند و آنهایی که در مناطق غیرسفید هستند از طریق فضای مجازی و در چارچوبی که امکانپذیر است، آن هدف اصلی را از یاد نمی‌بریم.

روحانی با بیان اینکه ما همیشه با ستم‌گران در ستیز هستیم و همیشه حامی مظلومین عالم خواهیم بود، اظهار کرد: یکی از ستون های اصلی نظام جمهوری اسلامی همین است که در برابر ستمگران بایستیم. مردم فلسطین بیش از ۷۰ سال است که از خانه و کاشانه خود آواره شدند و هر روز بر آنها ستم روا داشته می‌شود و همیشه قدرت های استکباری جهانی بویژه در رأس آنها آمریکا، حامی ظالمان، صهیونیست ها و آپارتاید بودند و برعلیه مظلومین تلاش کردند اما این باور ماست که حق در باربر باطل پیروز خواهد شد.

اهم اظهارات وی را در ادام به نقل از مهر و ایرنا و فارس بخوانید؛

* درست است که فشارهای جدید علیه فلسطین انجام می‌شود اما اراده پولادین مردم فلسطین و مقاومت آنها ادامه می‌یابد و به نتیجه خواهد رسید.

* فلسفه روز قدس این است که قدس فراموش نخواهد شد و فلسطین روزی آزاد می‌شود و ما نیز این ظلم و ستم را نمی پذیریم.

قرنطینه و محدودیت‌ها آمرانه نبود

*در مبارزه با کرونا پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته ایم، این مدت برای کادر درمانی و خانواده‌هایی که عزیزان آن‌ها در بیمارستان بوده اند سه ماه و چند روز نفس گیر بود  و باید به افرادی که عزیزان خود را در این دوران سخت از دست دادند و مظلومانه نتوانستند برای آن‌ها مجلس ترحیمی برگزار کنند تسلیت بگوییم، در غم آن‌ها ما سهیم و شریک هستیم.  

* در این سه ماه قدم به قدم در حال پیشرفت بودیم و هیج‌جا عقب نشینی نداشتیم و در جمع پیشرفت خوبی در مسیر مقابله با این ویروس خطرناک داشتیم و تقریبا به مرز مهار بیماری رسیدیم.

* از کمک و یاری مردم قدردانی می کنم و البته امروز باید وضع بهتری داشته باشیم اگر چند استانی که شرایط آنها این روزها شرایط نامناسب است، اگر احتیاط لازم انجام و دستور العمل‌ها دقیق تر انجام می‌شد شاید اکنون این مشکلات را هم نداشتیم.

* ما از ابتدا راهی را که انتخاب کردیم قرنطینه آمرانه نبود، بلکه راه ما سیاستی مشارکتی و داوطلبانه بود؛ از مردم درخواست و کمک خواستیم تا به صحنه بیایند و انصافا هم مردم به خوبی کمک و همکاری کردند و درخواست پزشکان و کادر درمانی و متخصصان و مسئولان را پاسخ مثبت دادند و باید همین راه باید ادامه دهیم.

* تا پایان راه مبارزه با کرونا هنوز مسیر زیادی داریم و نباید غافل شده و به موفقیت‌ها دل خوش شویم و احتیاطات را نباید از دست بدهیم و همه یکدیگر را یاری و کمک کنیم تا ان‌شاءالله با کمترین تلفات و خسارت‌ها به پایان راهی که مورد نظر ما است برسیم.

* البته مسیر مبارزه با کرونا کمی طولانی تر از آن است که در ذهن مردم در روزهای اول بیماری بود و امروز هم باشد؛ روزهای اول بیماری (آخر بهمن) مردم فکر می کردند باید اقداماتی انجام شود و در ماه اسفند هم تمام می شود و بعد از آن فکر می کردند  یک اقداماتی انجام شود که در نیمه فروردین ماه بیماری تمام می شود؛ در حالی که از ابتدا مشخص بود این راه کوتاه نیست، بلکه مسیر بلندی است و همت بلند و یاری یکدیگر می خواهد و مراعات همه دستورالعمل‌ها لازم است و با هماهنگی و همراهی ما این راه سخت را راحت و با خسارت کمتر طی می‌کنیم.

سیاست‌های حمایتی دولت باید تا پایان خرداد عملیاتی شود

*{ با اشاره به سیاست‌های حمایتی دولت در راستای جبران تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور}: دولت به حمایت‌های خود از مردمی که در جریان شیوع این ویروس دچار مشکلات فراوانی از نظر زندگی و اقتصادی شده‌اند ادامه می‌دهد.

*{ خطاب به مردم}: دولت برای آموزش فرزندان شما به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد و هر جا که لازم باشد کمک‌های لازم را ارائه می‌دهد حتی به صورت مجانی. ما آنجا که باید کمک کنیم در حد توان وارد خواهیم شد.

*{ با اشاره به سیاست‌های دولت برای کمک به شرکت‌های حمل و نقل هوایی، زمینی و ...}: سیاست‌هایی که دولت برای حمایت از اقشار مختلف در نظر گرفته است باید تا پایان خرداد به صورت مناسب اجرایی و عملیاتی می شود و فرصت ما برای اجرای این کمک‌ها تا پایان خرداد ماه است.

به شایعات فضای مجازی توجه نکنید

* می‌خواهم به مردم بزرگوار قول بدهم آنچه در فضای مجازی بعضی‌ها شایع می‌کنند و ایجاد تردید می‌کنند، مردم هیچ نگرانی برای کالاهای اساسی نباید داشته باشد. ما ارز لازم برای تامین کالاهای اساسی در اختیار داریم و خریدهای لازم برای کالاهای اساسی انجام شده و انجام خواهد شد. مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

 * هم وضعیت کشاورزی ما امسال مناسب بوده و خواهد بود. در حال قدم اول گندم به اندازه یک نیازمان کشاورزان عزیز تولید کردند دولت آنها را خریداری می‌کنند که مردم هیچ نگرانی برای کالاهای اساسی نباید داشته باشد.

* شرایط صادرات غیرنفتی ما امسال مطلوب است، البته یکی دو ماه اخیر به خاطر اینکه مرزهای ما با همسایگان به خاطر کرونا دچار مشکل بود، این مرزها همه گشایش می‌یابد و یکی بعد از دیگری مرزها باز می‌شود. صادرات غیرنفتی افزایش پیدا خواهد کرد و ارز به بخش نیما سرازیر خواهد داشت.

*هم دیروز در جلسه اقتصادی و هم امروز امروز به رئیس بانک مرکزی تاکید کردم باید شرایط ارزی به شرایط تعادل برگردد.

مصوبات خوبی داشتیم که رهبری تایید کردند

* در زمینه بودجه ما هفته گذشته مصوبات بسیار خوبی در شورای هماهنگی سه قوه تصویب کردیم خدمت رهبری فرستادیم و ایشان هم تایید کردند و مشکلی برای اجرای بودجه امسال تا پایان سال نخواهیم داشت وهمه پیش بینی ها را کردیم.

* به زودی مردم شاهد انتشار اوراق خزانه خواهند بود و در بازار سرمایه مردم مشاهده خواهند کرد که این اوراق، اوراق بدون ریسکی برای مردم خواهد بود و تحرکی هم در بازار به وجود خواهد آورد.

* تصمیماتی که برای رفاه مردم در بخش سهام عدالت گرفتیم، قدم به قدم اجرا می‌شود و امیدوارم ۳۰ درصد سهام عدالت که برای فروش آزاد شده است، مردم بتوانند در همین ماه خرداد با مراجعه به شعبات بانک‌ها بتوانند سهام خود را عرضه کنند.

بانک ها حق خرید سهام ندارند

 * بانک‌ها با فعالیت خود در بورس اوراق مردم را به فروش برسانند و پولش را به مردم برگردانند. خودشان هم حق ندارند سهام را خریداری کنند بانکها کمک کنند وحق العمل کاری انجام دهند و ولی حق این که سهام را بخرند ندارند.

* این برای مردمی که در شرایط سخت زندگی هستند، گشایش و روزنه‌ای خواهد بود و در این زمینه هم هم شورای عالی بورس هم وزیر اقتصاد همه تلاش خود را انجام خواهد داد که مردم در شرایط بهتری در سال جاری باشند.

 *سال سختی داریم اما در عین حال آنچه گفته می‌شود در برخی از فضاها نادرست است و با همکاری و کمک همدیگر از این فضا عبور می‌کنیم.

از افتخارات جمهوری اسلامی است که دوره فطرت مجلس نداشتیم

*{ با اشاره به پایان مجلس دوره دهم اشاره کرد}: امروز مراسم اختتامیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است. چهارسال با این مجلس کار کردیم. در روزهایی کاملا در کنار هم بودیم و همدیگر را یاری و کمک کردیم که البته میتوانستیم بیش از این همدیگر را کمک کنیم. به هر حال زمانی که اعضای دولت را به مجلس معرفی کردیم در زمان مقرر توانستیم رای اعتماد نمایندگان را جلب کنیم و دولت بتواند فعالیت خود را انجام دهد.  

* مجلس نقش بسیار مهمی دارد و برای مردم بسیار حایز اهمیت است، اولا جزو افتخارات جمهوری اسلامی است که از روز اول تاکنون هیچ وقت دوره فطرت نداشتیم، تاریخ از مشروطه به این طرف همیشه دوران های فطرتی داشتیم که مجلسی می‌آمد منحل می‌شد و بعد از یکسال یا دوسال مجلسی نداشتیم. دولت در آن دوره لوایح قانونی برای خود تصویب می‌کرد دومرتبه مجلس بعدی سرکار می‌آمد.  

* این که ما از اسفند سال ۱۳۵۸ که انتخابات مجلس شورای اسلامی را در اولین دوره داشتیم و در خرداد ۱۳۵۹ که روز افتتاح اولین مجلس شورای اسلامی بود همین طور ۴ سال به ۴ سال پشت سر هم این ۱۰ دوره یعنی از سال ۱۳۵۹ الان هم ۱۳۹۹ درست در این ۴۰ سال ۱۰ مجلس آمدند و رفتند.

* شرایط مجلس در دوره‌های مختلف فرق می کرد،  از مجلس دهم به خاطر حمایت‌هایی که از دولت کردند و همکاری‌ها و تفاهم‌هایی که داشتیم باید تشکر کنم البته می توانستیم تفاهم بیشتری داشته باشیم و این امیدواری را برای مجلس بعدی می‌گذارم.  

 در مقابل اختیارات قانونی مجلس؛ ما هم کاملا مجری قانون اساسی خواهیم بود

* اگر در مجلس دهم ما بیش از حدی که شاهد بودیم می‌توانستیم باهم نزدیکتر باشیم و تفاهم بیشتر داشته باشیم، سریعتر کارها را پیش ببریم و به هر حال چیزی که برای کشور لازم می دانستیم لایحه دو فوریت میدادیم. البته یک دوفوریت ما تا آخر این مجلس ماند. از اول دولت ۳ سال این دوفوریت ماند و به جایی هم نرسید که می‌توانستیم اینها را با هماهنگی نزدیکتر انجام بدهیم. به هر حال ما تسلیم قانون اساسی هستیم.  

*کاملا در برابر اختیاراتی که مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی دارد ما نیز کاملا مجری قانون اساسی خواهیم بود. قبلا هم بودیم و باز هم خواهیم بود. اما همه چه دولت و چه مجلس باید در اجرای قانون اساسی دقیق باشیم و با دقت آن را عمل کنیم.

* آرزوی من این است که ارتباط دولت با مجلس یازدهم نزدیک‌تر باشد. زیرا این به نفع مردم است. امسال سال سختی است. هم به دلیل تحریم‌ها و هم کرونا و مردم دوست دارند منتخبان آنها در دولت و مجلس مشکلات آنها را حل کند. دولت و مجلس منتخبان و وکیل مردم هستند و باید به دنبال حل مشکلات مردم باشند.

* اینکه مجلس از چه جناحی تشکیل شده، از فرعیات بوده و مهم نیست. بار سنگین مسئولین، همه جناح بندی‌ها در مجلس را می‌زداید، در دولت هم همینطور است. ما کار و فعالیت مجلس یازدهم را به فال نیک می‌گیریم و اعلام می‌کنیم در چهارچوب قانون اساسی در کنار مجلس خواهیم بود. ما معتقدیم باید برای حل مشکلات مردم دست به دست هم دهیم. زیرا مردم همین را از ما می‌خواهند.

منبع مشروعیت دولت و مجلس آرای مردم است

* دولت منتخب مردم است یعنی دولت غیر منتخب نداریم دولت ما منتخب مردم است، مجلس شورای اسلامی هم منتخب مردم است پس منبع مشروعیت ما یکجاست و آن آرای مردم است. همه ما چه دولت و چه مجلس وکیل مردم هستیم و همه اختیارات و قدرت برای مردم است.  این مردم هستند که برای یک دوره محدودی قدرتی را در اختیار افراد میگذارند و از آنها می خواهند که در چارچوب قانون اساسی و چارچوب تعهد و قولی که آنها نسبت به مردم دادند و  قسمی که یاد می کنند، ادا کنند.

* وقتی که نماینده در صندلی خود قرار می گیرد و احساس می کند بار مسوولیت سنگین ملی بر دوشش قرار گرفت آن بار سنگین شرایطی را که به عنوان شرایط حزبی و جناحی بوده است را می زداید و دولت هم همین طور بوده است. دولت هم وقتی بر روی این صندلی مسوولیت قرار می گیرد آن بار آنقدر سنگین است که آن مسایل را باید از یاد ببرد و فراموش کند.

* اگر وکیل مردم هستیم مردم هم از دولت و هم از مجلس می خواهند که در کنار یکدیگر و با همدلی و همکاری معضلات آنها را حل کنند و ان شاء الله  این چنین خواهد بود و امیدوارم در ماه‌های آینده این حرف هایی که امروز می‌زنم شاهد عمل به آن، هم از طرف دولت و هم از طرف مجلس باشیم و مردم بتوانند شاهد رشد مسوولین خود در اجرای قانون اساسی و شاهد فعالیت همه مسوولین برای حل مشکلات باشند و با کمک هم بتوانیم ایرانی سرافرازتر را شاهد باشیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.