«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا امروز چهارشنبه مدعی شده که اخراج بازرس کل وزارت خارجه این کشور ارتباطی با موضوعاتی که او در حال تحقیق بر روی آنها بوده نداشته است.

پیش از این رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفته ممکن است اخراج بازرس کل وزارت خارجه به تحقیقات او برای اعلام وضعیت اضطراری در قبال ایران با هدف فروش سلاح به عربستان سعودی مرتبط بوده باشد. 

پامپئو امروز چهارشنبه در اظهاراتی در جمع خبرنگاران مدعی شد که از مسائلی که «استیو لینیک»، بازرس برکنارشده در حال تحقیق در خصوص آنها بوده خبر نداشته است. 

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا گفت: «اجازه بدهید صریح صحبت کنم. ادعاهایی وجود دارند مبنی بر اینکه این کار (اخراج لینیک) به قصد تلافی‌جویی بابت برخی تحقیقات انجام شده است.»

وی اضافه کرد: «من از اینکه چه تحقیقاتی در دفتر بازرس کل در جریان بوده خبر نداشتم و بنابراین نمی‌توانم به قصد تلافی این کار را انجام داده باشم.»

«الیوت انگل»، رئیس‌ کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه گفته بود اخراج بازرس کل وزارت خارجه آمریکا ممکن است به این دلیل بوده باشد که او در حال انجام تحقیقاتی درباره اعلام وضعیت اضطراری با ایران، با هدف فروش سلاح به عربستان سعودی بوده است. 

انگل در بیانیه‌ای گفت: «متوجه شده‌ام که اخراج آقای لینیک ممکن است دلیل دیگری داشته باشد. او به درخواست اینجانب در حال تحقیق درباره اقدام فریبکارانه ترامپ برای اعلام وضعیت اضطراری جهت فروش سلاح به عربستان سعودی بود.»

دولت دونالد ترامپ پیش از این به بهانه وضعیت اضطراری به دلیل تشدید تنش‌ها با ایران ایران سوم خردادماه سال گذشته کمیته‌های کنگره را از قصد خود برای فروش بیش از هشت میلیارد دلار تسلیحات نظامی به عربستان سعودی، امارات و اردن مطلع کرد. 

رئیس‌جمهور آمریکا در صورت اعلام وضعیت اضطرار ملی می‌تواند مفاد مندرج در قوانین کنترل تسلیحاتی را نادیده گرفته و بدون مجوز کنگره سلاح بفروشد.

از جمله موضوعات دیگری که احتمال می‌رود در اخراج «استیو لینیک» موثر بوده باشد تحقیقات او درباره عملکرد‌ مایک پامپئو در این وزارتخانه بوده است. 

دونالد ترامپ جمعه هفته گذشته استیو لینیک را از سمتش برکنار کرد. رئیس‌جمهور آمریکا در شش ماه گذشته چهار بازرس کل را اخراج کرده است که لینیک آخرین نفر اخراج است. 

ترامپ همچنین اعلام کرده بود که این کار را به درخواست پامپئو انجام داده است.

ترامپ در نامه‌ای به کنگره تصریح کرده بود که دیگر به لینیک اعتماد کامل ندارد و ظرف ۳۰ روز اخراج وی اجرایی خواهد شد. 

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز روز سه‌شنبه گفت که دونالد ترامپ باید درباره برکناری بازرس کل وزارت امور خارجه توصیح دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.