حجت الاسلام والمسلمین  حسن روحانی روز پنجشنبه در مراسم بهره برداری از طرح‌های ملی با عنوان «تدبیر و امید برای جهش تولید» ضمن صدور فرمان آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با توضیح مهندس بیژن زنگنه وزیر نفت و  توضیحات مهندسان و متخصصان اجرای این طرح از طریق ویدئو کنفرانس در جریان چگونگی و روند اجرای این پروژه قرار گرفت.

تولید روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز خام و انتقال به پالایشگاه فاز ۱۲ و ۴۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۵۰۰ هزار تن LPG از جمله قابلیت های اجرای این طرح است.

تولید روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب گاز غنی شده و ۵۶ میلیون متر مکعب گاز شیرین برای تزریق شبکه، ۷۰ هزار تن میعانات گازی و گاز اتان هر کدام ۱ میلیون تن از اهداف اجرای طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی است.

رئیس جمهور قبل از صدور دستور آغاز بهره برداری از این طرح ملی، با قدردانی از تلاش همه دست اندرکاران فعالیت های نفتی و گازی کشور در منطقه حساس خلیج فارس برای به بهره برداری رسیدن پروژه ها و طرح های زیر ساختی در این حوزه، تاکید کرد: از اینکه در این شرایط سخت تحریم و کرونا دست از تلاش برنداشتید از شما تشکر می کنم.

 روحانی با بیان اینکه  ندای جهش تولید در سال ۹۹  همیشه در گوش جان ما هست و همه ما باید مجری آن باشیم، اظهار داشت: تلاش و کوشش خود را برای تحقق این شعار در هر شرایط سختی ادامه می‌دهیم .

وزیر نفت نیز در این آیین  ضمن بیان گزارشی از روند پیشرفت پروژه ها در پارس جنوبی اظهار داشت: میدان پارس جنوبی یک موهبت الهی برای مردم کشورماست و ما در تلاشیم تا مردم را به حقشان در این میدان مشترک برسانیم.

مهندس بیژن زنگنه  افزود: تا سال ۹۲ حداکثر برداشت ما از این میدان ۲۸۰ میلیون متر مکعب در سال بود، اما امروز تولید در این میدان به ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده که دو و نیم برابر شده و در سال آینده ۵۰ میلیون متر مکعب به برداشت ما از این میدان اضافه خواهد شد.

مهندس زنگنه با بیان اینکه برای اولین بار خواست ملت ما که برداشت متناسب با سهممان در میدان مشترک بود محقق شده و امروز تولید ما به اندازه‌ای رسیده که استحقاق طبیعی ماست، گفت: به جز دوران کوتاهی پس از برجام که فرصتی بود تا تجهیزات مورد نیاز توسعه میدان را خریداری کنیم، بقیه فعالیت‌های توسعه‌ای در دوران تحریم انجام شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه تا سال ۹۲ ده فاز از پارس جنوبی به اتمام رسیده بود و ۱۷ فاز نیمه تمام داشتیم، گفت: امروز تمامی این ۱۷ فاز تکمیل شده و به جز یک پالایشگاه فاز ۱۴، بقیه فازها در مدار تولید قرار گرفتند.

وی افزود: امسال تمام فعالیت‌های دریایی ما به پایان می‌رسد و این دستاورد درحالی رخ می‌دهد که با گرفتاری‌های مالی زیادی روبرو بودیم و این دستاوردها با کمک‌های مالی صندوق توسعه ملی به دست آمده است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه اجرای فاز ۱۱ به طور کامل  به شرکت ایرانی پتروپارس واگذار شده، گفت: امروز خوشحالیم که در آستانه عید سعید فطر و بعنوان یک عیدی اعلام می کنیم ۴ پایه اصلی توسعه این میدان بر روی فاز ۱۱B نصب می‌شود.

مهندس زنگنه اظهار داشت: این چهارپایه امکان حفر ۱۲ حلقه چاه را فراهم می‌کند که در مرحله اول ۵ حلقه چاه حفاری خواهد شد و با تمهیداتی که اندیشیده شده سکوی بهره برداری نیز تامین خواهد شد و در ۱۴ ماه آینده تولید روزانه ۵۰ میلیون فوت مکعب گاز طبیعی از این فاز که سالانه یک میلیارد فوت مکعب خواهد شد آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق برنامه ریزی‌های انجام شده تا دو سال آینده ظرفیت تولید این میدان به دو میلیارد فوت مکعب در سال خواهد رسید گفت: ۱/۵ میلیارد دلار در توسعه این فاز هزینه خواهد شد.

مهندس زنگنه تاکید کرد: این فعالیت‌ها یک پیام دارد و آن اینکه در شرایط تحریم متوقف نمی‌شویم و تمامی پروژه‌های فعال صنعت نفت همچون توسعه میدان‌های مشترک، خط لوله انتقال نفت گوره - جاسک، طرح توسعه میادین غرب کارون و بهره برداری از طرح‌های جهش دوم پتروشیمی که ظرفیت تولید پتروشیمی کشور را به ۱۰۰ میلیون تن و ارزش ۲۵ میلیارد دلار در سال خواهد رساند با جدیت دنبال می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.