حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار جمعی از فعالان و نخبگان سیاسی درباره موفقیت ها و دستاوردهایی که در زمینه مبارزه با کرونا بدست آمده است، اهمیت سرمایه اجتماعی و تقویت آن، اقدامات دولت یازدهم در زمینه بهداشت و درمان و اجرای طرح تحول سلامت، توسعه فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین حمایت دولت از بورس صحبت کرد. 

در این دیدار حجت‌الاسلام مصباحی مقدم، مهندس بهزاد نبوی، پروانه مافی، مهندس محسن رفیق‌دوست، رمضانعلی سبحانی فر، سیدحسین مرعشی، الیاس حضرتی و سیاستمداران دیگری حضور داشتند که در سخنانی با تقدیر از مدیریت شایسته دولت و وزارت بهداشت در مقابله با ویروس کرونا دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی با رئیس‌جمهور در میان گذاشتند. در ادامه بخشی از اظهارات سیاسیون را می خوانید. 

راهکارهای اقتصادی مصباحی‌مقدم برای شرایط پساکرونا

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در این دیدار با بیان این‌که سیاست مهار رشد نقدینگی در سال ۹۹ باید انجام شود، اظهار کرد: در سال گذشته رشد نقدینگی خیلی بالا بود و الان دارد نتایج خود را نشان می‌دهد که باید کنترل شود و آن‌قدر بالا نباشد. همچنین اگر سیاست اقتصاد باز و سیاست‌های انقباضی پولی توسط بانک مرکزی اعمال شود و در کنارش آن اوراق ودیعه که در شورای فقهی بانک مرکزی تصویب شده و پیش از این در جلسات سران قوا مطرح شده، اعمال شود خیلی موثر خواهد بود.

بنابر گزارش ایسنا، وی افزود: همچنین سیاست انبساطی مالی با فروش اوراق بدهی برای تامین مالی پروژه‌های مولد و در کنارش هدایت سرمایه‌های سرازیر شده به سمت بازار بورس برای افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌های بورسی و واگذاری سهام دولت در شرکت‌های دولتی به مردم از طریق بورس از دیگر اقدامات لازم برای کاهش رشد نقدینگی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: ایجاد صندوق‌های مدیریت ریسک در بورس که بودن‌شان اجازه نمی‌دهد شاخص بورس خیلی سقوط کند، همچنین سیاست ارزی مدیریت شده برای جلوگیری را جهش نرخ ارز هم در شرایط فعلی بسیار اهمیت دارد. ادامه حمایت‌ها از رشد شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف جذب نخبگان ایرانی و نیز مهار هزینه‌های جاری دولت در کنار ادامه حمایت مالی از نیازمندان و کسب‌وکارهای خرد در شرایط فعلی ضروری است.

 دولت سیاست برجامی را حفظ کند

بهزاد نبوی در دیدار سیاسیون با رییس‌ جمهور با بیان این‌که «مهمترین مشکلات کشور از ابتدای روی کار آمدن دولت روحانی مشکلات اقتصادی بود»، اظهار کرد: دولت روحانی با امضای توافقنامه برجام که به اعتقاد من بزرگترین دستاورد بین‌المللی کشور است، کار بزرگی انجام داد اما از همان ابتدا دوستانی در داخل و بعد با روی کارآمدن ترامپ در آمریکا شرایطی به وجود آمد که نتوانستیم از دستاوردهای برجام برای حل مشکلات اقتصادی کشور استفاده کنیم.

بنابر گزارش ایسنا، نبوی با یادآوری این‌که «تنها یک سال از عمر دولت روحانی باقیمانده است»، ادامه داد: توصیه من به دولت این است که در این یکسال باقیمانده هم سیاست برجامی خود را حفظ کند؛ چراکه مشکلات اقتصادی امروز کشور نیز دقیقاً با این بحث سیاست خارجی گره خورده است.

وی تصریح کرد: توصیه می‌کنم که به هیچ عنوان به خروج از برجام رضایت ندهید؛ چراکه به مراتب مشکلات اقتصادی کشور را بدتر می‌کند و به مشی اعتدالی در سیاست خارجی را رها نکنید و به روابط خود با اروپا، روسیه و چین را حفظ و گسترش دهید.

نبوی در پایان اظهار کرد: به رفتارهای تندوتیزی که در گوشه و کنار می‌شود گوش ندهید که بخواهید برای این‌که از آنان عقب نمانید، تندتر از ایشان موضع بگیرید. اگر این اتفاقات بیفتد ان‌شاالله مشکلات داخلی هم می‌تواند کم شود.

حفظ اعتماد ایجاد شده نسبت به بازار بورس مورد توجه قرار گیرد

پروانه مافی در دیدار جمعی از فعالان سیاسی با رئیس جمهور گفت: در یکی دو ماه اخیر کارهای خوبی  صورت گرفته که یکی از آن‌ها حمایت و حرکت جسورانه دولت در بازار بورس و سرمایه است. شاید ما انتظار این جسارت را ا زدولت نداشتیم ولی دولت خیلی خوب و مناسب در این بازار وارد شد و توانست جلب اعتماد کند و سرمایه‌های خرد را جذب کند. در حال حاضر اعتماد مناسبی در بازار بورس و سرمایه ایجاد شده که حفظ آن مهمتر است و دولت باید این اعتماد را قویا حفظ کند. به نظر من اگر این اعتماد حفظ شود حتی به افزایش سرمایه اجتماعی هم کمک می‌کند.

بنابر آنچه ایسنا نوشته است، این عضو حزب کارگزاران سازندگی اضافه کرد: حرکت خوب دیگری که دولت اخیرا داشت تغییر در مدیریت وزارت سمت بود. البته این کار برای بخشی از مجلسی‌ها کمی دیر شده بود و زودتر انتظار می‌رفت که انجام شود ولی بالاخره انجام شد و نوری در دل مردم روشن کرد. ما در پس خواسته‌های مردم هستیم و می‌بینیم که چند قدمی که سرپرست وزارت خانه اخیرا برداشته توانسته مردم را امیدوار کند.دولت باید خیلی مراقب این امیدهایی باشد که دارد جوانه می‌زند و باید حواسش باشد که این هارا حفظ کند.

از قانون کار خوشم می‌آید چون به نفع طبقه کارگر است

محسن رفیق‌دوست در دیدار سیاسیون با رییس‌ جمهور با بیان این‌که «رشد نقدینگی فقط با هدایت سرمایه به سمت تولید قابل کنترل است»، اظهار کرد: برای تحقق شعار جهش تولید که مورد تأکید رهبری است باید آسان‌گیری افزایش پیدا کند. امروز کارگروه‌هایی در دولت هست که سرمایه‌گذار را در میانه راه پشیمان می‌کند.

بنابر گزاش ایسنا، وی افزود: من از قانون کار خوشم می‌آید چون به نفع طبقه کارگر است اما در این قانون کار ما هیچ تشویقی برای سرمایه‌گذار جهت ایجاد کاری که کارگربر باشد، نداریم و هرکس می‌خواهد کاری شروع کند می‌رود می‌گردد که ببیند چطور می‌توان آن کار را با کارگر کمتری انجام داد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: در حالی که با حفظ همه آن محسناتی که قانون کار برای حمایت از کارگر دارد، می‌توان این نقاطی ضعف را هم برطرف کرد. موانع تولید را بردارید که همین موضوع راه‌حل همه مشکلات کشور اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

رئیس جمهور مظلوم واقع شده است

رمضانعلی سبحانی فر در نشست فعالان سیاسی با رئیس جمهور اظهار کرد: دولت یازدهم دولت تدبیر و امید نام گذاری شد و به حق با تدبیر و امید در دولت یازدهم موفق بودید اما چه شد که سرمایه اجتماعی ما امروز دچار آسیب شده است. من می‌گویم مظلوم واقع شدید. خود اعضای دولت نمی‌آیند کارنامه‌شان را تبیین کنند و آن را در ویترین بگذارند. فرماندار و استاندار و وزیر شما نمی‌آیند از عملکردشان دفاع کنند. مشکل اینجاست. و خود شما یک تنه جلو می‌برید.

بنابر گزارش ایسنا، نماینده مردم سبزوار در مجلس خطاب به رئیس جمهور یاد آور شد: من از شخص جناب عالی تشکر می‌کنم که در  ۴ ماه اخیر پرانرژی بوده‌اید آن قدر که برای همه زبان زد شده‌اید. ما اطلاع داریم که مرتب و حتی روزهای جمعه با وزرا تماس  می‌گیرید. این انرژی را در یک سال پیش رو داشته باشید.

دولت پت‌های نفتی را با دریافت سکه و ارز از مردم به آنان بفروشد

حسین مرعشی در دیدار سیاسیون با رییس‌ جمهور با بیان این‌که «کرونا اقتصاد داخلی و بین‌المللی را به رکود تهدید می‌کند»، اظهار کرد: تورم ناشی از رشد نقدینگی و نیز رکود با رفتن منابع مالی به سمت بورس و خبرهای خوبی که در این زمینه شنیده می‌شود می‌تواند کنترل شود.

وی افزود: ده شرکت اول بورس ایران تقریبا یک سوم کل ارزش این بازار را تشکیل می‌دهند و اگر اراده‌ای از سوی دولت وجود داشته باشد می‌توان این شرکت‌ها را مکلف کرد که به اندازه پنجاه درصد از ارزش بازارشان، پروژه جدید آغاز کنند.

بر اساس آنچه ایسنا نوشته است، مرعشی تاکید کرد: این پروژه‌ها هم می‌تواند در حوزه تخصصی خودشان انجام شود و هم اگر چنانچه این حوزه‌ها کشش کافی را ندارد، در حوزه‌های تازه انجام شود که به طور کلی در صورت انجام این کار باعث جمع شدن ۷۵۰ هزار میلیارد تومان منابع از بازار بورس می‌شود که هم فشار را از بازار کم می‌کند که شاهد افزایش غیرمنطقی نباشیم و این منابع در طرح‌های جدید استفاده شود. همچنین این ۷۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، کسری سرمایه‌گذاری دولت در بخش عمرانی را جبران می‌کند، به بازار رونق فوق‌العاده‌ای می‌دهد و به بورس عمق می‌بخشد.

مرعشی تاکید کرد: برآورد این است که چیزی حدود ۳۰ میلیارد دلار، اسکناس دلار و یورو و سکه در دست مردم است و حالا اگر دولت می‌توانست نفت خود را بفروشد رقمی نزدیک به ۲۰ تا ۲۵ دلار در هر بشکه بود حالا چه اشکالی دارد که وزارت نفت، پت‌های نفت را با سکه یا دلار و یورو به مردم خودمان با تحویل سه سال دیگر بفروشد؟

با ارز دیجیتال مثل ماهواره و ویدیو برخورد نکنید

الیاس حضرتی در نشست فعالان سیاسی با رئیس جمهور اظهار کرد: ما باید در این اوضاع و احوال دست به ابتکاراتی بزنیم. ارز دیجیتال در حال حاضر موضوع مهمی در دنیا است. چین ماه گذشته حقوق ۳۰۰ میلیون کارگر را با ارز دیجیتال پرداخت کرده است. ما در کشور گاز ارزان داریم و می‌توانیم از آن برق خوب تولید کنیم. و از آن برق  می‌توانیم ارز دیجیتال استخراج کنیم.  ما مثل  برخورد با ویدیو و ماهواره و رادیو و گرامافون همچنان این قضیه را کش می‌دهیم در حالی که با این کار می‌توان سالیانه ۵ تا ۷ میلیارد درآمد ارزی ایجاد کرد.

بنابر گزارش ایسنا، وی افزود: این امر برای خیلی از افراد ایجاد انگیزه می‌کند که نیروگاههای بزرگی بسازند . وزارت نیرو می‌تواند در ساعات پیک مصرف برق را دراختیار شبکه سراسری برای تامین برق خود قرار دهند و در ساعات غیر پیک آن را در اختیار این افراد بگذارد که بتوانند ارز دیجیتال استخراج کنند. در حال حاضر دنیا در این زمینه کار می‌کند و این برای ما که در تحریم هستیم ضروری‌تر ازهر چیزی است.

قائم مقام حزب اعتماد ملی با بیان این‌که «دولت و مجموعه نظام در جنگ با کرونا خوب عمل کرده است» اظهار کرد: برای اولین بار بعد از چندین سال ، شاید بعد از ده یا ۲۰ سال بخش حاکمیتی نظام توانست یک هماهنگی مختصر اولیه را به نمایش بگذارد. صدا و سیما مطالب و صحبت‌های رئیس جمهور را خوب منعکس کرد و همه فکر کردند اگر آقای روحانی از ۵ -۶ سال قبل رئیس جمهور است چرا خبری از بیانات ، رهنمودها و مدیریت ایشان نداشتیم. یا صدا و سیما خوب شده یا آقای روحانی و در یکی از آن‌ها تغییر ایجاد شده است.

حضرتی با اشاره به رونق بازار بورس گفت: یک نهضت تامین مالی در کشور ایجاد شده و این یک نکته مثبت دولت آقای روحانی است. باید از وزیر اقتصاد تشکر کرد که محکم ایستاده است. ما حرکتی از بانک محور بودن به سمت بازار محور بودن کردیم و اقتصاد مردمی را ترویج می‌کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.