به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، فاز اول طرح انتقال آب با لوله به اراضی دشت سیستان شامل احداث ۱۶ ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۳۹ مترمکعب در ثانیه، تامین ۵۲ مگاوات برق برای ایستگاههای پمپاژ و ۵ هزار ۶۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری برای ۳۲ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان به بهره‌برداری رسید.

همچنین ۸۰۲ پروژه از طرح سیستم‌های نوین آبیاری و عملیات آب و خاک شامل اجرای سیستم‌های نوین آبیاری و عملیات آب و خاک تعاونی های تولید در ۵ هزار ۹۷۴ هکتار و مرمت و بازسازی قنوات مشمول بر ۲۳۰ رشته و ۲۲۰ کیلومتر لوله گذاری برای انتقال آب به مزارع با اعتبار ۶۹۶ میلیارد ریال با دستور رییس جمهور در سطح استان سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسید.

با دستور دکتر روحانی همچنین ۴ پروژه منابع طبیعی شامل عملیات مالچ پاشی در ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار، عملیات پخش آب در ۱۴ هزار هکتار و پخش سیلاب گوهر کوه در ۱۰۰هزار متر مکعب با اعتبار ۱۹۴۰ میلیارد ریال افتتاح شد.

رئیس جمهور پس از دریافت گزارش وزیر جهاد کشاورزی از طرح های بخش کشاورزی استان سیستان بلوچستان و قبل از صدور دستور افتتاح این طرح ها، تاکید کرد: احیای اراضی سیستان  از آرزوهای من در آغاز دولت تدبیر و امید بود و خوشحالم که امروز کار بسیار بزرگی انجام شده و با عملی شدن قول من در سال ۹۳ به مردم، بهره برداری ۳۲ هزار هکتار از طرح ۴۶ هزار هکتاری اراضی استان را شاهد هستیم و امیدوارم تا پایان سال، کل این طرح به بهره برداری برسد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی با قدردانی از مقام معظم رهبری بخاطر موافقت با برداشت از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آب و خاک کشور، افزود: از مقام رهبری تشکر می کنم که در سال ۹۳ با همه درخواست های دولت در این حوزه برای برداشت از صندوق توسعه ملی موافقت کردند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه با پیگیری وزیر جهاد کشاورزی و استاندار سیستان و بلوچستان همه طرح های مکمل این طرح اجرایی و عملیاتی شود، گفت: محصولاتی که با اجرای این طرح در اختیار مردم منطقه و کشور قرار می گیرد بسیار ارزشمند است.

روحانی در ادامه با جویا شدن وضعیت استان سیستان بلوچستان از نظر بیماری کووید ۱۹ و شیوع ویروس کرونا، از استاندار، با بیان اینکه با همراهی مردم با مسئولان و رعایت اصول بهداشتی از مراحل سخت این بیماری عبور خواهیم کرد، افزود: باید دقت و تلاش کنیم که کرونا مانع  فعالیت های زیرساختی و تولیدی در کشور نشود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.