خبرگزاری آمریکایی آسوشیتد پرس به نقل از منابع آگاه در کاخ سفید گزارش داد که دولت آمریکا امروز پنج‌شنبه ۲۱ می (اول خرداد) به متحدان بین‌المللی خود اعلام کرده است که قصد دارد به‌زودی از معاهده آسمان‌های باز خارج شود.

دولت ترامپ از مدت‌ها قبل به بهانه اینکه روسیه تعهدات خود در معاهده آسمان‌های باز را نقض می‌کند، مقدمه‌چینی برای خروج از این توافق را آغاز کرده است.

معاهده آسمان‌های باز در سال 1992 در هلسینکی فنلاند به امضا رسید و اجرای آن از ابتدای سال 2002 میلادی آغاز شد. 35 کشوری که تاکنون این معاهده را امضا کرده‌اند، متعهد هستند که اجازه پروازهای شناسایی و تجسسی غیرمسلح را بر فراز خاک خود به دیگر کشورهای عضو این معاهده بدهند.

کشورهای عضو معاهده آسمان‌های باز می‌گویند هدف امضای چنین معاهده‌ای این بوده است که فعالیت‌های نظامی با شفافیت بیشتری دنبال شود و کشورهای عضو معاهده درک متقابل بیشتری از فعالیت‌های نظامی یکدیگر داشته باشند.

خروج از این معاهده حساس نه‌تنها باعث تیره‌تر شدن روابط آمریکا و روسیه خواهد شد، بلکه احتمالاً نارضایتی متحدان اروپایی آمریکا و برخی از نمایندگان کنگره این کشور را نیز در پی خواهد داشت.

دولت ترامپ پیش از این نیز از چندین معاهده و توافق بین‌المللی حساس از جمله برجام و پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.