رسول در اظهاراتی تلویزیونی گفت که داعش پراکنده، ناتوان و در محاصره است اما برخی اقدام ها را برای اعلام موجودیت خود انجام می دهد.

وی با بیان اینکه داعش امروز دیگر نمی تواند زمین تصرف یا دوباره برخی مناطق را اشغال کند افزود که بحران های اخیر مانند اعتراض های اخیر خیابانی و کرونا بخش هایی از  نیروهای ما را خسته کرده است.

سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق همچنین اظهار کرد که توسعه نیروی هوایی عراق به بودجه عظیمی نیاز دارد و بودجه وزارت دفاع به میزان لازم همانند دیگر کشورهای جهان نیست.

سرتیپ رسول بیان کرد که وزارت دفاع به بالاترین بودجه برای دفاع نیازمند است، جایی که ما باید سامانه پدافند هوایی را توسعه دهیم همانند همه کشورهای همسایه که دارای سامانه ها و سلاح های پیشرفته هستند.

وی با تأکید بر اینکه عراق همه هواپیماهای F-۱۶ را که از آمریکا خریداری کرده تحویل گرفته گفت که پرواز این هواپیماها به دستور فرمانده کل نیروهای مسلح انجام می شود و برای حملات علیه تروریست های داعش با ائتلاف بین المللی همکاری می کنند.

عناصر داعش که با آغاز ماه مبارک به تحرکات تروریستی در استان های شرقی، شمالی و غربی عراق پس از شکست سال ۲۰۱۷ به طرز بی سابقه ای شدت بخشیده اند در این مدت ده ها عملیات کور در استان های دیاله، صلاح الدین، نینوا، الانبار و کرکوک انجام داده اند.

داعش در این رشته عملیات که بیشتر شبانگاه و با استفاده از تاریکی هوا انجام می شود، علاوه بر هدف قراردادن شهروندان غیرنظامی و نیروهای امنیتی به تخریب زیرساخت های عراق از جمله انفجار خطوط برق و آتش زدن گندم زارها روی آورده است.

گرچه کارشناسان امنیتی عراق اعتقاد دارند که تروریست های داعش در این مرحله همانند گذشته توانمندی و نیروی کافی برای سلطه بر زمین و اشغال قلمرو را ندارد و بیشتر برای تبلیغات رسانه‌ای دست به این حملات می‌زند، اما در عین حال این حملات نگرانی‌های جدی در عراق به دنبال داشته است.

ارتش عراق و نیروهای الحشد الشعبی که چند هفته ای است سخت درگیر تعقیب و نابودی عناصر تروریستی داعش در استان های دیاله، صلاح الدین، نینوا، کرکوک و الانبار هستند، همچنان به عملیات خود علیه این گروه ادامه می دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.