به نوشته خبرگزاری «رویترز»، پمپئو روز جمعه در بیانیه‌ای نوشت: «ایالات متحده پیشنهاد یک‌جانبه و خصمانه برای تحمیل لایحه امنیت ملی بر هنگ‌کنگ را محکوم می‌کند».

وی افزود: «ایالات متحده قویاً از پکن می‌خواهد این در ارائه این طرح پیشنهادی فاجعه‌بار تجدید نظر کند، از تعهدات بین المللی خود پیروی کند و به سطح بالای خودمختاری، موسسات دموکراتیک و آزادی‌های مدنی در هنگ‌کنگ که برای حفظ وضعیت ویژه آن تحت قوانین آمریکا ضروری اس، احترام بگذارد».

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفت: «هرگونه تصمیم برای صدمه وارد کردن به خودمختاری و آزادی‌های هنگ‌کنگ که در اعلامیه چین-بریتانیا و حقوق اساسی قید شده است، به طور اجتناب ناپذیری بر ارزیابی ما بر سیستم یک کشور دو نظام و وضعیت این مناطق تأثیر خواهد گذاشت».

پمپئو این هفته گزارشی به کنگره آمریکا درباره وضعیت در هنگ کنگ ارسال کرده و در آن به چین هشداری جدی داد. وی مدعی شد که چین در کار خبرنگاران آمریکایی مستقر در هنگ‌کنگ دخالت کرده و در تلاش برای تضعیف آزادی‌های این جزیره خودمختار است.

دولت آمریکا سال گذشته نیز در پی اقدامی مداخله‌جویانه در امور داخلی چین و در راستای حمایت از معترضان هنگ‌کنگی، لایحه «حقوق بشر و دموکراسی هنگ‌کنگ» را به تصویب رساند.

چین سال گذشته نیز تلاش کرد قانونی را برای استرداد مجرمین از هنگ‌کنگ تصویب کند که با اعتراضات گسترده‌ای در این منطقه با تحریک و حمایت آمریکا و انگلیس همراه شد.

در نهایت کری لام تصویب این قانون را به طور کامل تعلیق کرد اما معترضان این‌بار به بهانه استقلال کامل از چین به آشوب در خیابان‌های هنگ‌کنگ ادامه دادند.

سیاست «یک کشور، دو سیستم» یا سیاست «چین واحد» از سال ۱۹۷۹ تا به امروز موضع رسمی دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات بوده است و طبق آن واشنگتن هنگ‌کنگ و همچنین تایوان را بخشی از سرزمین اصلی چین می‌داند هر چند آمریکا در عمل طی سال‌های اخیر با اقداماتی از قبیل فروش تسلیحات پایبندی کاملی به این سیاست نشان نداده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.