رسانه‌های محلی به نقل از منابع رسمی گزارش دادند نفتکش ایرانی فورچون (Fortune) لحظاتی پیش وارد محدوده «منطقه ویژه اقتصادی» ونزوئلا شده است.

صفحه توئیتری «آئرونوتیسیاس ونزوئلا» که بر ترددهای هوایی و دریایی در ونزوئلا نظارت می‌کند، گزارش داد نفتکش فورچون اولین شناور حامل سوخت ارسالی از ایران است که وارد حریم آب‌های سرزمینی ونزوئلا شده است.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از شرکت اطلاعاتی «رِفِنِتیو ایکان» تأیید کرد که نفتکش فورچون وارد آب‌های ونزوئلا شده است.

از سوی دیگر شبکه راشاتودی گزارش داد که به نظر می‌رسد حداقل یک فروند کشتی آمریکایی با نام «آدام جوزف» در تعقیب نفتکش ایرانی بوده که بعد از وارد شدن به منطقه ویژه اقتصادی ونزوئلا، دست از تعقیب برداشته است.

بر اساس این گزارش، هشتگ اسپانیایی #GraciasIran (به معنای متشکریم ایران)، توسط کاربران ونزوئلایی در شبکه اجتماعی توئیتر ترند شده و آنها از همکاری تهران و کاراکاس در ایستادن مقابل محاصره دریایی آمریکا قدردانی کردند.

به نوشته راشاتودی، چهار نفتکش ایرانی دیگر به نام‌های «کلاوِل»، «فارست»، «فکسون» و «پتونیا» نیز به دنبال نفتکش فورچون، در حال حرکت به سمت سواحل ونزوئلا هستند. گفته می‌شود این نفتکش‌ها حدود ۱،۵ میلیون بشکه نفت فروخته‌شده توسط تهران به کاراکاس را برای این کشور حمل می‌کنند.

روز پنجشنبه یک مقام ارشد دولت آمریکا که حاضر به افشای نامش نشد، در گفتگو با رویترز مدعی شده بود واشنگتن در حال بررسی اقدامات مناسب برای واکنش نشان دادن به انتقال بنزین توسط ایران به ونزوئلا است. نماینده ونزوئلا در سازمان ملل نیز گفته واشنگتن تهدید کرده که علیه ۵ تانکر حامل بنزین در مسیر خود به ونزوئلا از زور استفاده خواهد کرد.

با این حال آئرونوتیسیاس از ساعاتی پیش تصریح کرده بود هیچ ناو آمریکایی در نزدیکی نفتکش ایرانی فورچون حضور نداشته و یک کشتی گشت نظامی ونزوئلا از کلاس «گوایکری» در دقایق آتی به اسکورت این نفتکش می‌آید.

اطلاعات مؤسسه رفینیتیو ایکان نشان می‌دهد این پنج نفتکش مجموعاً حامل بیش از یک و نیم میلیون بشکه گازوئیل، آلکیلات و دیگر مواد سوختی ایران به مقصد ونزوئلا هستند.

روز گذشته نیز اعلام شد که در پی تهدیدهای آمریکا برای توقیف این نفتکش‌ها، ونزوئلا اقدام به آزمایش موشکی کرده است.

کاراکاس پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که برای تأمین امنیت نفتکش‌هایی که قرار است بخشی از سوخت مورد نیاز ونزوئلا را تأمین کنند آنها را در دریا اسکورت خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.