حجت‌الاسلام شیخ قدرت‌الله علیخانی، با اشاره به مدیریت موفق ۱۲ ساله لاریجانی در مجلس شورای اسلامی، به سابقه شناخت خود از لاریجانی در دوره مجلس ششم که ایشان ریاست سازمان صدا و سیما را به عهده داشت، اشاره و اظهار کرد: دکتر لاریجانی یک چهره ملی مستقل و دارای چارچوب فکری مشخص است که نشان داده توان و ظرفیت تعامل بالایی در حوزه سیاست دارد؛ به طوری که چتر مدیریت وی در مجلس بر طیف های سیاسی مختلف گسترده بود.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همین چارچوب فکری و شخصیت مستقل، دکتر لاریجانی را تبدیل به یک سرمایه و چهره ملی کرده است، افزود: طیف های مختلف سیاسی از رویکرد ملی و رفتار فراجناحی ایشان در مدیریت مجلس رضایت داشتند.

وی، یکی از ویژگی‌های لاریجانی را همکاری با اکثر جریانات موجود در کشور برشمرد و ادامه داد: اصولگرایان و اصلاح طلبان متعادل، برای ایشان احترام خاصی قائل هستند و به اعتقاد من و بسیاری از دوستان دیگر، دکتر لاریجانی یک سرمایه  و سیاستمدار ملی برای کشور است.

حجت‌الاسلام علیخانی  با بیان اینکه چهره‌ای  مانند دکتر لاریجانی در کشور کمتر وجود دارد، اظهار کرد: واقعا جای تأسف دارد که چرا برخی با نامهربانی‌ها با ایشان برخورد می‌کنند که البته، برخی از این جریانات روزی به اشتباه خود پی خواهند برد.

وی، مدیریت لاریجانی را در صحن علنی مجلس بسیار قوی، مسلط، مدبرانه و توام با سعه صدر  دانست و یادآور شد: دکتر لاریجانی همواره  فراتر از جناح ها حرکت می کرد و به منافع ملی می اندیشبد که همین مسئله موجب شد برخی از جریانات افراطی، اقدام به تخریب وی کنند.

نماینده دوره های ششم، هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی، آینده سیاسی لاریجانی را بسیار روشن ارزیابی کرد و گفت: ایشان به خوبی می‌تواند  مهمترین بخش های کشور را مدیریت کند و امیدوارم نظام از وجود ایشان بهره کافی را در آینده ببرد.

تجلیل جمعی از نمایندگان مجلس دهم، از علی لاریجانی 

یوناتن بت کلیا نماینده مسیحیان آشوری در مجلس، با اشاره به روحیه مردم‌داری علی لاریجانی در طول ۱۲ سال دوره ریاست خود، گفت: جایگاه هیچگاه باعث نشد دکتر لاریجانی خود را گم کند و همواره روحیه مردمی خود را حفظ کرد.

بنابر گزارش ایرنا؛ بت کلیا با اشاره به عملکرد و منش دکتر لاریجانی طی ۱۲ سال نمایندگی و ریاست مجلس، گفت: من  لاریجانی را از حدود ۲۰ سال پیش و زمان ریاست سازمان صداوسیما می شناسم و از همان زمان به خاطر دارم هر زمان وقت ملاقات خواستم به من وقت دادند که این نشان دهنده روحیه مردمی ایشان است که در دوره های بعدی چنین چیزی را مشاهده نکردم.

نماینده مردم مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه به دلیل دیدگاه مثبتی که نسبت به دکتر لاریجانی داشتم در هر دوره مجلس به ریاست ایشان رأی دادم، عنوان کرد: آقای لاریجانی هیچگاه خودش را به خاطر جایگاهی که داشت گم نکرد و همواره مردم‌دار بود.

اشراف کامل لاریجانی، کشور را از  سقوط در بزنگاه‌های حساس نجات داد

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است رئیس مجلس به دور از شعارزدگی صرفا وعده‌هایی می‌داد که می‌توانست از عهده آن برآید و با استفاده از ظرفیت نمایندگان مشکلات اساسی کشور را حل می‌کرد.

علی ساری، شخصیت  لاریجانی را شخصیتی علمی و فرهیخته معرفی کرد و گفت: دکتر لاریجانی به تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه و مشکلات آن اشراف کامل داشت و به همین دلیل توانست در بزنگاه‌های بسیاری، به کشور کمک کند.

نماینده مردم اهواز، باوی و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه رئیس مجلس هیچگاه دچار شعارزدگی نشد، اظهار داشت: رئیس مجلس صرفا وعده هایی می داد که می توانست به آن عمل کند و با استفاده از ظرفیت تمامی نمایندگان مجلس و به دور از تبعیض میان آنها، سعی در گام برداشتن برای حل مشکلات کشور داشت.

 رویکرد فراجناحی لاریجانی، فضای عقلانیت و مدارا را بر مجلس حاکم کرد 

شهباز حسن‌پوربیگلری، با اشاره به تقدیر مراجع عظام از مدیریت دوازده ساله  لاریجانی بر مجلس شورای اسلامی گفت: مراجع گرانقدر عظام با زیبایی هر چه تمام از خدمات دکتر لاریجانی به اسلام، نظام، مقام معظم رهبری و همچنین دفاع از حقوق ملت صحبت کردند.

نماینده مردم سیرجان در دور دهم مجلس اظهار کرد: دکتر لاریجانی طی دوازده سال ریاست بر مجلس شورای اسلامی توانست با صبوری، حلم و بردباری در بحث ارتقای نظام قانونگذاری و نظارت کشور به ویژه از لحاظ توجه به اولویت‌های کشور و نیازهای واقعی مردم در شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی قدم‌های موثری بردارد و تاثیرگذار باشد.

منتخب مردم سیرجان در دور یازدهم مجلس تاکید کرد: آقای لاریجانی فیلسوفی مسلط به قوانین بودند که در زمان بررسی و تصویب لوایح و طرح‌ها در مجلس شورای اسلامی بخوبی جلسه را مدیریت می‌کردند.

حسن‌پوربیگلری بیان کرد: رئیس مجلس همچنین با رویکردی فراجناحی در پارلمان و با استفاده از نظر و ظرفیت همه گروه‌ها و جناح‌های سیاسی، توانست فضای مدارا، عقلانیت و گفت‌وگو را حاکم کند.

لاریجانی خود را وقف نیازهای واقعی کشور کرد 

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تأکید بر اهمیت تعامل قوا با یکدیگر برای حل مشکلات کشور، گفت: رئیس مجلس از روحیه تعاملی و تعادلی برخوردار بود که توانست باعث برقراری روابط دوستانه با سران دیگر قوای کشور شود.

محمد کاظمی، لاریجانی را فردی صاحب تجربه و معتدل دانست و گفت: وی در کسوت ریاست مجلس توجه دقیقی به تمامی طیف های سیاسی داشت و همواره در اتاق او به روی تمامی نمایندگان باز بود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه قطعا اداره صحن با حضور ۲۹۰ نماینده با گرایش های سیاسی متفاوت بسیار مشکل است، اظهار داشت: دکتر لاریجانی تنها فردی بود که می توانست اینگونه عالی از عهده اداره مجلس و صحن علنی برآید و نمره مدیریت ایشان در مجلس بسیار بالاست.

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت تعامل میان قوا برای پیشبرد اهداف نظام، عنوان کرد: نحوه تعامل رئیس مجلس با سایر قوا بسیار مهم است چرا که با قانونگذاری های مجلس است که برای کار دستگاه های اجرایی  ریل گذاری صورت می گیرد؛ دکتر لاریجانی در این مسیر بسیار قوی حاضر شد و با تعامل خوبی که با دیگر قوا داشت توانست بسیاری از مشکلات کشور را برطرف کند. 

 نفوذ دیپلماتیک لاریجانی به حدی بود که بین کشورها میانجی گری می‌کرد

داوود محمدی، با اشاره به مدیریت قوی رییس لاریجانی در جایگاه ریاست مجلس، گفت: شأن مجلس در قانون اساسی بسیار مورد تأکید قرار گرفته است و با همه دخالت هایی که سعی می شد از خارج از مجلس شود آقای لاریجانی توانست قدرت مجلس را حفظ کرده و ارتقا دهد و از جایگاه آن به خوبی دفاع کند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه قوای سه گانه باید در کنار یکدیگر باشند تا مسائل حل شود، عنوان کرد: قوای سه گانه ساختاری واحد دارند اما مستقل عمل می کنند که در این بین هم تعامل میان قوا از اهمیت زیادی برخوردار است و شخصیت لاریجانی توانست این تعامل را بیش از پیش ایجاد کند.

محمدی همچنین با اشاره به اهمیت دیپلماسی پارلمانی در سطح روابط بین الملل بیان کرد: دیپلماسی پارلمانی علم جدیدی است که آقای لاریجانی به علت حضور سابق خود در سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی و سپس ۱۲ سال تجربه ریاست مجلس توانست با وقوف و تسلط کامل بر آن، در کنار دولت تقویت روابط ایران و سایر کشورها را رقم بزند.

 لاریجانی همه نمایندگان حتی مخالفانش را به یک چشم می دید

عضو فراکسیون امید مجلس دهم رویکرد لاریجانی در مجلس شورای اسلامی را فراجناحی دانست و گفت: او  صحن مجلس را در بزنگاه‌های بحرانی و تنش‌های ناشی از اختلاف نظرها، به خوبی مدیریت کرد تا قوانین دستخوش تنش‌های سیاسی داخل صحن نشود.

حیدرعلی عابدی، با اشاره به عملکرد  لاریجانی در سه دوره ریاست مجلس، گفت: لاریجانی همواره با نمایندگان مجلس به خوبی تعامل داشت و صحن مجلس را در بزنگاه‌های بحرانی و تنش‌های ناشی از اختلاف نظرها، به خوبی مدیریت کرد تا قوانین دستخوش تنش‌های سیاسی داخل صحن نشود.  

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم با بیان اینکه لاریجانی با رویکرد فراجناحی در مجلس و ایجاد فضای حکمت، تعادل، مدارا، عقلانیت، گفت و گو و  استفاده از نظر و ظرفیت همه گروه‌های سیاسی مجلس را اداره کرد، افزود: با توجه به اینکه همیشه برای ریاست مجلس ۲ مدیر قوی و دارای شرایط و ویژگی‌های لازم برای ریاست مجلس کاندیدا می شدند من ترجیحاً به آقای دکتر عارف رای می دادم و آقای دکتر لاریجانی این مطلب را می دانست اما هیچگاه بین کسانی که به او رای داده بودند یا رای نداده بودند تفاوت قائل نمی‌شد و نگاه کاملا عادلانه و بی طرفانه داشت و این یکی از محاسن و ویژگی‌های شخصیتی آقای دکتر لاریجانی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.