تا پیش از سال ۹۷ روند انتخاب اولین هیات رئیسه مجلس به این صورت بود که ابتدا هیات رئیسه سنی در جایگاه قرار می‌گرفت؛ و بعد از آن انتخابات هیات رئیسه موقت برگزار می‌شد و این هیات رئیسه تا بعد از بررسی اعتبارنامه نمایندگان اداره مجلس را به عهده می‌گرفت با تائید اعتبارنامه‌ها انتخابات هیات رئیسه دائم (یکساله) برگزار می‌شد. 

اما این روند سال ۹۷ با اصلاح آئین نامه داخلی مجلس تغییر کرد. 

به موجب ماده ۱۰ آئین نامه داخلی مجلس، مسن ‏ترین فرد از نمایندگان حاضر به ‏عنوان رئیس سنی و فرد بعدی به ‏عنوان نائب‌رئیس و دونفر از جوان‌ترین نمایندگان حاضر به سمت دبیر معین می‏ شوند و در جایگاه هیأت رئیسه قرار می‏ گیرند. در صورت تساوی سن، هیأت رئیسه سنی با قید قرعه از بین مسن ‏ترین و جوان‌ترین نمایندگان حاضر تعیین خواهد شد.
اعلام هیأت رئیسه سنی با معاونت قوانین مجلس است.


ماده۱۱- وظایف هیأت رئیسه سنی عبارت است از:
۱- اداره جلسه افتتاحیه و جلسات بعدی تا زمان انتخاب هیأت رئیسه
۲- انجام مراسم تحلیف
۳- قرعه‌کشی برای تعیین اعضای شعب
۴- توزیع اعتبارنامه‌ها بین شعب
۵- برگزاری انتخابات هیأت رئیسه
۶- تمشیت امور اداری مجلس تا زمان انتخاب هیأت رئیسه.
ب–هیأت رئیسه


ماده ۱۲- هیأت رئیسه سنی در اولین جلسه پس از افتتاح مجلس اقدام به برگزاری انتخابات هیأت رئیسه می‌نماید. اعضای هیأت رئیسه برای مدت یک‌سال انتخاب می‌شوند. انتخابات بعدی در سالروز انتخابات هیأت رئیسه می‌باشد و درصورتی‌که با تعطیلات مصادف گردد در جلسه قبل از آن انجام می‌شود. مسؤولیت هیأت رئیسه جدید از سالروز انتخابات قبل آغاز می‌شود.

تبصره۱- نمایندگانی که داوطلب عضویت در هیأت رئیسه هستند، باید حداکثر تا پایان وقت اداری روز افتتاحیه مجلس برای ثبت‌نام به هیأت رئیسه سنی مراجعه کنند و این موضوع قبلاً باید به اطلاع نمایندگان برسد. هیأت رئیسه سنی موظف است شرح حال و سوابق داوطلبان را به‌ ‌همراه تصاویر آنان تهیه کند و در دومین جلسه علنی و قبل از برگزاری انتخابات هیأت رئیسه در اختیار نمایندگان قرار دهد.

تبصره۲- چنانچه اعتبارنامه نماینده‌ای که برای هیأت رئیسه انتخاب شده‌ است به تصویب مجلس نرسد، برای تعیین جایگزین وی مجدد رأی‌گیری به عمل می‌آید.
تبصره ۳- پس از تشکیل هیأت رئیسه، گزارش شعب پانزده‌گانه در مجلس قرائت و تصویب اعتبارنامه‌ها اعلام می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.