روحانی: مجلس، مجلس حوزه‌های انتخابیه نیست، خانه ملت است/ مبنای ما برای همکاری با مجلس چارچوب قانون اساسی است

حجت الاسلام و المسلیمن حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان در آئین افتتاح مجلس یازدهم با حضور در جایگاه با گرامیداشت یاد امام راحل و شهدای گرانقدر، گفت: آغاز مجلس یازدهم را خدمت همه نمایندگان محترم و ملت بزرگ ایران تبریک و تهنیت عرض می کنم. پارلمان و مجلس در سراسر جهان نماد مهم دموکراسی است و در ایران اسلامی مجلس شورای اسلامی نماد دموکراسی اسلامی و مردم سالاری دینی است. 

وی افزود: اولین رکن دموکراسی در تاریخ ایران در ۱۱۴ سال پیش با مجلس شورای ملی آن زمان شکل گرفت و این نهاد از مرحوم آخوند خراسانی و محقق نائینی تا امام راحل (ره) نهادی بوده که به عنوان نهادی مشروع و قانونی تلقی شده است.

رئیس جمهور گفت: در مجلس شورای اسلامی از آغاز بزرگانی بر چنین صندلی هایی نشستند و انجام وظیفه کردند. از شهید آیت الله مدرس گرفته تا مقام معظم رهبری تا مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و تا شهیدانی همچون شهید رجایی، شهید باهنر، شهید چمران در مجلس اول بر همین صندلی ها نشستند و به وظیفه مهم قانون گذاری پرداختند. 

روحانی ادامه داد: هم دوران دولت چهار ساله است و کوتاه و هم دوران مجلس اما با همکاری دولت و مجلس می توانیم یادگاری دائمی و ماندگار را برای دهه ها و حتی قرن ها برای مردم به یادگار بگذاریم و آن یادگار بزرگ قانون متقن، صحیح و کارآمد برای جامعه است.

وی گفت: مجلس ها و دولت ها آمدند و رفتند اما قانون مدنی کشور برای دهه ها و پیش از یک قرن به عنوان محکم ترین قانون هنوز هم جای افتخار برای  ایران و قانون گذاری ایران است.

اهم اظهارات رئیس جمهور را بخوانید؛

*مجلس و دولت می توانند با هم همکاری کنند، امیدوارم در یک سال باقی مانده دولت و اغازین سال مجلس بتوانیم در همه زمینه ها با یکدیگر همکاری داشته باشیم. 

*مبنای ما برای همکاری ها چارچوب قانون اساسی است و ما مجلس و تک تک نمایندگان را از دیدگاه قانون اساسی در برابر کل ملت ایران مسئول می دانیم آنچنان که قانون اساسی این را می گوید و اگر همه فکرها برای منافع ملی، امنیت ملی، مصالح ملی و برای هویت ملی باشد و مصالح عمومی را بر مصالح حزبی و جناحی و حوزه های انتخابی ترجیح بدهیم بی تردید مجلس نه مجلس حوزه‌های انتخابیه است نه مجلس اقوام، فرق، جناح ها و ... است بلکه خانه ملت است و از آن ملت ایران است.

*ترجیح منافع ملی بر منافع بخشی و حوزه های انتخابیه و جناحی اساس کار برای همکاری دولت و مجلس است.

*خدمت نمایندگان محترم مجلس عرض می کنم که دولت یازدهم و دوازدهم در دو مقطع پنج ساله و سه سال قرار گرفت، در پنج سال اول مبنای دولت گشایش و پیشرفت بود و بحمدالله در همه زمینه ها در سال های اولیه هم شاهد گشایش ها در امور مهم سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بودیم و هم شاهد پیشرفت. 

*اینکه بحمدالله امروز در ماجرای کرونا ایران در لیست کشورهای موفق در مبارزه با این ویروس خطرناک قرار گرفته، یکی از دلایل آن این است که در دولت یازدهم پایه های درمان و بهداشت در کشور مستقر شد. توانمندی درمانی کشور از تخت های بیمارستانی تا تجهیزات به دو برابر آنچه قبل از سال  92 در تاریخ ایران بوده است رسید و این افتخار بزرگی برای ملت ایران و برای مسئولان نظام است که شرایط آنچنان مهیا شد که در این حادثه سخت ویروس عالم گیر ما نه دغدغه ای از لحاظ تخت بیمارستانی داشتیم و نه دغدغه  ای نسبت به تخت های ویژه و آی سی یو داشتیم و نه برای تنفس مصنوعی. این به دلیل استحکام پایه های درمانی در جمهوری اسلامی ایران بود.

*همینطور در زمینه فضای مجازی و تقویت آن شرایطی را پیدا کردیم که به راحتی توانستیم بسیاری از امور را از طریق فضای مجازی حل و فصل کنیم. نمونه آن کار مجلس شورای اسلامی در ماه های آخر دوره دهم بر مبنای امکانات فضای مجازی.

*امروز میلیون ها مراجعه به بانک ها و دستگاه های دولتی مردم را بی نیاز کرده به دلیل دولت الکترونیک و بودن این فضا در اختیار مردم 77 میلیون نفر از بانک ها وام دریافت کردند بدون آنکه یک نفر نیاز باشد به بانکی مراجعه کند و این توانمندی کشور در زمینه فضای مجازی است. موبایل هوشمند در کشور در سال 92، 300 هزار عدد بود و امروز بالای 70 میلیون.

*همچنین شرکت های دانش بنیان در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد تحولات اساسی بود، ما از 52 شرکت به 5 هزار شرکت دانش بنیان رسیدیم و درآمد این شرکت ها 120 هزار میلیارد تومان در سال 98 بود که تحولی بزرگ در زمینه اشتغال و فناوری نوین از طریق دانشمندان جوان ما بوده است.

*در سایر موارد هم ما در دوره گشایش و پیشرفت توانستیم پیشرفت های قابل ملاحظه بدست آوریم، خودکفایی ها، توسعه زمین های کشاورزی، آماده نمودن محصولات کشاورزی تا 120 میلیون تن نشانه تحرک ملت بزرگ ایران در بخش کشاورزی، صنعت و سایر بخش ها بود.

*در زمینه علم و دانش و فناوری ما از رتبه 21 به رتبه 16 دست پیدا کردیم و در زمینه نوآوری از رتبه 131 به 61 دست پیدا کردیم. این تحرک بزرگ در سراسر کشور در زمینه های اقتصادی و اجتماعی بود. البته در سایر زمینه ها هم شرایطی را به وجود اوردیم که خودکفایی و خوداتکایی ها بتواند ظهور و بروز پیدا کند. ما از 52 میلیون لتیر در روز به 110 میلیون لیتر رسیدیم. همچنین در تولید گاز به خودکفایی بزرگی رسیدیم.

*در زمینه نظامی ما رتبه 22 بودیم و امروز در جایگاه چهاردهم هستیم، در همه زمینه های زیربنایی ما شاهد تحول عظیم بودیم. در بزرگراه های کشور از 14 هزار کیلومتر به 28 هزار کیلومتر رسیدیم. و در سایر زمینه ها چون بنادر، ریل و ... ما شاهد این حرکت خوب در کشور بودیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.