به گزارش رسانه‌های لبنان، «حسان دیاب» روز چهارشنبه در جریان بازدید از مقر نیروهای ویژه سازمان ملل در جنوب این کشور (یونیفیل) در منطقه «ناقوره» تاکید کرد که رژیم صهیونیستی با زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی حاکمیت ملی لبنان را نقض می‌کند.

همزمان گزارش هایی از نقض حریم هوایی مرزی لبنان از سوی جنگنده های رژیم صهیونیستی منتشر شده است.

دیاب با اشاره به اینکه لبنان به قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل پایبند است از جامعه جهانی خواست تا رژیم صهیونیستی را مجبور به تبعیت از این قطعنامه و خارج شدن از سرزمین‌های آبی و خاکی لبنان کند زیرا ادامه آن مانع امنیت و آرامش خواهد شد.  

نخست وزیر لبنان که به همراه «زینه عکر» وزیر دفاع و سرتیپ «جوزف عون» فرمانده ارتش این کشور به جنوب لبنان سفر کرده است،  بر هماهنگی مستمر بین یونیفیل و ارتش لبنان به منظور جلوگیری از هرگونه سردرگمی تاکید کرد و افزود: این امر باعث می‌شود تا ماموریت هر دو تسهیل و اعتماد بین این نیروها و مردم جنوب تقویت شود. 

وی تصریح کرد: با توجه به نقض حاکمیت زمینی، دریایی و هوایی لبنان توسط رژیم صهیونیستی حضور نیروهای یونیفل در لبنان نیاز ضروری و فوری است. 

دیاب در پایان به ژنرال نیروهای سازمان ملل مستقر در لبنان و «دل کول» فرمانده این نیروها تبریک گفت:  ما از ملت‌های دوست که در نیروهای یونیفیل مشارکت دارند تشکر می‌کنیم. 

وی خطاب به فرمانده نیروهای یونیفیل در لبنان افزود:   رژیم صهیونیستی مانع ماموریت و درصدد محدود کردن نقش نیروهای یونیفیل در لبنان است و ما دست شما را برای همکاری می‌فشاریم.  

دل کول فرمانده نیروهای یونیفیل در لبنان نیز گفت:  به دنبال همکاری با دولت و ارتش لبنان برای اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی به ویژه تصمیم گیری است.  

پیش از این  دل کول در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به عنوان فرمانده نیروهای ایتالیایی یونیفیل در جنوب لبنان و منطقه ناقوره حضور داشته است. 

پس از عقب نشینی رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ خط آبی یا خط عقب نشینی توسط سازمان ملل ترسیم شد و به عنوان منطقه احتیاط در دو سوی مرز جنوب لبنان و فلسطین اشغالی شناخته می‌شود. 

نیروهای صلح بان سازمان ملل (یونیفل) از سال ۱۹۷۸ در جنوب لبنان وظیفه برقراری آرامش و نظارت بر عملیات آتش بس و صلح بین لبنان و رژیم صهیونیستی را بر عهده دارند. 

پس از تجاوز وحشیانه سال ۲۰۰۶ رژیم صهیونیستی به لبنان، تعداد و حجم نیروهای یونیفل در این کشور از حدود ۲ هزار نفر به بیش از ۱۵ هزار نفر افزایش یافت. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.