بر اساس نظرسنجی موسسه معتبر یوگو محبوبیت حزب محافظه کار با چهار درصد کاهش نسبت به هفته قبل به ۴۴ درصد رسیده است. این در حالیست که دومین حزب سیاسی انگلیس (کارگر) به رهبری «کی‌یر استارمر» با کسب پنج درصد محبوبیت نسبت به هفته پیش به ۳۸ درصد رسیده است.

هم زمان شمار اعتراض‌ها در داخل حزب محافظه کار برای برکناری دومینیک کامینگز بالا گرفته است. ۳۶ تن از نمایندگان حزب حاکم محافظه‌کار تاکنون از کامینگز، خواسته‌اند با استعفایش اعتماد عمومی به تدابیر آتی دولت را تضمین کند.  

کامینگز بعد از اینکه مشخص شد برخلاف مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه صدها کیلومتر رانندگی کرده و به شمال شرقی انگلستان رفته، با فشار روزافرونی برای استعفا روبرو شده است.

گفته می‌شود که او پس از ابتلای همسرش به «ویروس کرونا»، فرزندانش را به والدینش در شهر «دورهام» سپرده است.         

او در نشستی با خبرنگاران گفت که از اقدامش "پشیمان" نیست و براساس شرایطی که با آن روبرو بوده بهترین تصمیم را گرفته است.

وی به گزارش‌ و انتقادهای رسانه‌ها درباره خود واکنش نشان داد و آن را "نادرست" عنوان کرد. وی به خبرنگاران گفت که در سفر به دورهام از والدینش فاصله گرفته بوده و از زمان بازگشت به لندن در کنار همسرش بوده است.

همچنین نخست وزیر انگلیس یکشنبه گذشته (۴ خرداد) با حمایت از مشاورش گفت؛   او "چاره‌ای" جز این سفر نداشته و کارش "قانونی" و در حمایت از خانواده‌اش بوده است. "او از هر نظر مسئوولانه و قانونی و سالم عمل کرده است".

دولت انگلیس در حالی تمام قد از کامینگز حمایت می‌کند که چندی پیش مشاور علمی دولت و طراح اصلی قرنطینه در این کشور به دلیل تخلف از محدودیت‌ها استعفا کرد و دولت واکنش چندانی نشان نداد.  نیل فرگوسن پس از گزارش روزنامه دیلی‌تلگراف در خصوص دیدار با نامزدش در دوران قرنطینه پذیرفت که کارش "اشتباه" بوده و کناره‌گیری کرد.

داگلاس روس معاون وزیر امور اسکاتلند انگلیس دیروز (سه‌شنبه ۶ خرداد) با کناره گیری از مقام خود تصریح کرد که قادر به ادامه همکاری با دولت حامی تخلف نیست.

وی در استعفانامه خود به نخست وزیر انگلیس یادآور شد که بسیاری از شهروندان حوزه انتخابیه او به دلیل محدودیت‌های قرنطینه از حضور در مراسم خاکسپاری عزیزان خود بازماندند.

وی افزود: اینک نمی‌توانم آنها را توجیه کنم که برداشت آنها غلط و اقدام یک مشاور ارشد دولت درست است.

همچنین جرمی هانت وزیر سابق بهداشت و رییس کمیته پارلمانی بهداشت انگلیس رفتار مشاور نخست وزیر انگلیس را خلاف قانون ارزیابی کرد و خواستار استعفای وی شد.

جامعه کشیشان،  پزشکان و احزاب مختلف سیاسی در انگلیس نیز رفتار دولت را دهن‌کجی و توهین به مردم توصیف کرده و برلزوم برکناری سریع کامینگز تاکید کرده‌اند.

مشاور پرحاشیه نخست وزیر انگلیس در ابتدای شیوع کرونا در این کشور با پیشنهاد سیاست مثال‌زدنی و بدنام ایمنی گله‌ای،  نقش مهمی در بالا بردن آمار مرگ و میر در این کشور دارد.  

در این سیاست که گفته می‌شود محصول ذهنی کامینگز بوده است، قرار بود با بازگذاشتن راه ویروس، زمینه ابتلای بین ۶۰ تا ۸۰ درصد جامعه فراهم شده تا بدین ترتیب ایمنی همگانی ایجاد شود.  

با این حال زمانی که گروه مشاوره راهبردی دولت درباره افزایش آمار مرگ و میر در صورت عدم اجرای مقررات قرنطینه هشدار داد، کامینگز و به تبع او جانسون موضع خود را به کلی تغییر داده و مقررات قرنطینه با تاخیر نسبت به سایر کشورهای اروپایی به اجرا گذاشته شد.

انگلیس پس از آمریکا دارای بالاترین آمار جان باختگان مبتلا به کرونا در جهان است. طبق آخرین آمار رسمی منتشر شده تاکنون ۳۷ هزار و ۴۸ نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.