به گزارش رویترز، اتحادیه اروپا این پیشنهاد را رد کرده است که گروه ۷ شامل اقتصادهای توسعه یافته جهان توسعه یافته و شامل کشورهایی مثل روسیه شود. اتحادیه اروپا همچنین به واشنگتن هشدار داده است که نمی تواند قوانین این گروه را مطابق با میل و اراده خودش تغییر دهد.

بر اساس این گزارش دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پیش از این در اظهاراتی گفت: نشست رهبران گروه 7 که قصد داشتیم در ماه آینده برگزار کنیم، تا سپتامبر یا بعد از آن به تعویق خواهد افتاد و قصد داریم فهرست کشورهای دعوت شده به این نشست را گسترش دهیم از جمله کشورهای استرالیا، روسیه، کره جنوبی و هند را نیز به این نشست دعوت خواهیم کرد.

وی در جمع خبرنگاران افزود: گروه 7 که متشکل از اقتصادهای توسعه یافته و پیشرفته جهان است، در شکل فعلی خود یک گروه منسوخ شده به شمار می رود. من در حال به تعویق انداختن این نشست هستم چرا که احساس نمی کنم گروه به شکل و فرمت فعلی آن نمایانگر واقعیت های امروز جهان باشد.

هنوز مشخص نیست که آیا تصمیم ترامپ برای به تعویق انداختن نشست رهبران گروه 7 تلاشی از سوی وی برای افزایش تعداد کشورهای عضو در این گروه است یا نه.

ترامپ پیش از این بارها خواستار اضافه شدن روسیه به جمع گروه 7 شده است. روسیه در سال 2014 میلادی پس از الحاق شبه جزیره کریمه به خاک خود از گروه 8 اخراج شد. سایر رهبران گروه 7 با د رخواست ترامپ برای الحاق روسیه به گروه 7 مخالفت کرده اند.

سخنگوی اتحادیه اروپا در این باره گفت: اتحادیه اروپا گروه 7 را یک چارچوب چندجانبه بین المللی مهم می داند که نمی توان قوانین و مقررات دائمی و همیشگی آن را تغییر داد.

وی در ادامه افزود: عضویت روسیه در گروه 8 تا زمانی تعلیق شده است که مسکو رفتار خود را تغییر دهد و فضا این اجازه را به گروه 8 بدهد تا مذاکرات معنادار و بامفهومی داشته باشد. اکنون چنین شرایطی فراهم نیست.

بریتانیا و کانادا نیز مخالفت خود را با بازگشت روسیه به گروه 7 اعلام کرده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.