سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین امروز چهارشنبه در واکنش به اظهارات مداخله جویانه مقامات بریتانیا از جمله وزیر خارجه و نخست وزیر این کشور گفت که بریتانیا صلاحیت نظارت بر هنگ کنگ را ندارد و هر گونه تهدید برای ثبات و شکوفایی شهر از نیروهای خارجی ناشی می شود.

"بوریس جانسون" نخست وزیر بریتانیا در تازه ترین اظهارات خود گفته بود اگر چین قوانین امنیتی جدیدی را در مورد هنگ‌کنگ اعمال کند، بریتانیا هم با تغییر قوانین مهاجرتی خود، راه میلیون‌ها هنگ‌کنگی را برای دریافت اجازه کار و اقامت در بریتانیا هموار خواهد کرد.

کنگره ملی خلق چین روز پنجشنبه سوم خرداد با قاطعیت تمام و با ۲۸۷۸ رای موافق در مقابل یک رای مخالف و ۶ رای ممتنع، لایحه امنیت ملی هنگ کنگ را با هدف مقابله با استقلال، براندازی، تروریسم و ‌دخالت های خارجی در این منطقه تصویب کرد.

تصویب این قطعنامه بدین معنا است که کنگره ملی خلق چین اجازه دارد تا قانونی را پیشنهاد و ارایه کند که بر اساس آن با جدایی طلبان، براندازان، تروریست ها و دسیسه گران همکار با دولت های ذی نفوذ خارجی در هنگ کنگ، مقابله می شود.

چین پیش از این نیز به آمریکا هشدار داده است که هرگونه تلاش این کشور برای ضربه زدن به منافع پکن با "واکنش قاطع" روبرو خواهد شد وزارت خارجه چین با این هشدار از تصمیم آمریکا برای بازنگری در "روابط ویژه" واشنگتن با هنگ کنگ انتقاد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.