معترضان به نشانه همبستگی با اعتراضهای ضدنژادپرستی در آمریکا و سراسر جهان در میدان «هاید پارک» لندن تجمع کرده و فریاد اعتراض سر دادند.

آنها که در چند روز گذشته در سایر نقاط پایتخت انگلیس از جمله روبروی سفارت آمریکا نیز تظاهرات‌ کرده‌اند، شعارنوشته‌هایی را در دست دارند که روی آنها نوشته است: «زندگی سیاهان مهم است»، «سیاهی پوست من جرم نیست» و «تا زمانی که عدالت نباشد، آرامش نیست».

معترضان انگلیسی با مشت‌هایی گره کرده آخرین کلام جورج فلوید را که «نمی‌توانم نفس بکشم» فریاد زده و خواستار اجرای عدالت شدند.  

بر اساس برنامه اعلام شده، نمایندگان سازمان‌های حقوق بشری، اتحادیه‌های کارگری، دانشجویان و فعالان مدافع حقوق سیاه‌پوستان انگلیس قرار است تا ساعاتی دیگر درباره تحولات آمریکا و محکومیت خشونت‌ها در این کشور سخنرانی کنند.  

اعتراض‌ها به نژادپرستی در انگلیس از روز شنبه گذشته شکل جدی‌تری گرفته و نهادهای حقوق بشری برای روزهای آینده تظاهرات متعددی را در سراسر کشور برنامه‌ریزی کرده‌اند.   

علاوه بر تظاهرات امروز در هاید پارک، معترضان انگلیسی قرار است ساعت ۶ عصر به وقت محلی مقابل درب منازل خود زانو زده و شعارنوشته هایی را به نشان همبستگی با تظاهرکنندگان آمریکایی حمل کنند.  

جورج فلوید شهروند سیاهپوست آمریکایی هشت روز پیش بود که به طرز فجیعی به دست ماموران پلیس شهر مینیاپولیس ایالت مینه سوتا کشته شد، اقدامی که موجب خشم سراسری در ایالات متحده و دیگر کشورهای جهان در اعتراض به رفتار ماموران پلیس آمریکا با شهروندان آفریقایی‌تبار این کشور شده است.  

فلوید سه‌شنبه هفته گذشته (۶ خرداد) در حالی که «درک شووین» افسر پلیس سفیدپوست در حدود نه دقیقه زانویش را روی گردن او گذاشته بود، بطور غم انگیزی به قتل رسید.

موج اعتراض‌ها به اقدام وحشیانه پلیس آمریکا همچنان جریان دارد و بیش از ۴۰ شهر این کشور را فرا گرفته است. دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا معترضان را اراذل و اوباش و تروریست های داخلی خوانده و به آنها هشدار داده وقتی غارت آغاز شود، شلیک هم شروع می‌شود.

نخست وزیر انگلیس امروز پس از هشت روز به نا آرامی‌های آمریکا واکنش نشان داد و قتل شهروند سیاهپوست به‌دست پلیس سفیدپوست این کشور را تکان‌دهنده و توجیه‌ناپذیر خواند و آن را محکوم کرد.

«بوریس جانسون» امروز (۱۴ خرداد) در جلسه پرسش و پاسخ از نخست وزیر انگلیس در مجلس عوام این کشور کشته شدن شهروند سیاهپوست آمریکایی به‌دست پلیس سفیدپوست این کشور را تکان‌دهنده و توجیه‌ناپذیر خواند.  

وی تاکید کرد که حق مردم آمریکا برای برگزاری تظاهرات را به شرط مسالمت‌آمیز و قانونی بودن به رسمیت می شناسد.

جانسون این اظهارات را در واکنش به سخنان «کی‌یِر استارمر» رهبر حزب اصلی مخالف دولت مطرح کرد که گفته بود، از کشته شدن جورج فلوید شوکه شده و عصبانی است. وی رفتار پلیس آمریکا را نماد صریح نژاد پرستی و تنفر خواند که بسیاری از شهروندان اقلیت‌های قومی در این کشور تجربه می‌کنند.

استارمر از اینکه بوریس جانسون تاکنون واکنش قاطعی به این مساله نشان نداده ابراز شگفتی و تصریح کرد: امیدوارم در تماس بعدی با رئیس جمهوری آمریکا مراتب انزجار انگلیس را نسبت به رفتار او در واکنش به این حادثه اعلام کنید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.