الکساندر نوواک روز پنجشنبه به خبرگزاری اینترفاکس گفت: در ماه جاری، بازار جهانی عرضه و تقاضای خرید نفت تعادل یافته است اما در ماه جولای (۱۱ تیر تا ۱۰ مرداد ماه) روزانه بین ۳ تا ۵ میلیون بشکه کمبود نفت وجود خواهد داشت.  

 به گفته وزیر انرژی روسیه، خطر پر شدن مخاذن نفت جهان که در ماه آوریل بروز کرده بود، برطرف شده است و وضع بازار جهانی نفت بهبود یافته است و ما شاهد افزایش تقاضا برای خرید نفت هستیم و در ماه جاری عرضه و تقاضا متعادل می‌شود.

اوپک و متحدانش که به اوپک پلاس معروفند، توافق کردند که تولید خود را از اول ماه می (۱۲ اردیبهشت) ۹.۷ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. سهم اوپک که متشکل از ۱۰ کشور با بیشترین تولید از اکتبر سال ۲۰۱۸ است، به میزان شش میلیون و ۸۴ هزار بشکه در روز است.

خبرگزاری رویترز روز دهم خرداد ماه اعلام کرد، تولید نفت کشورهای عضو اوپک پلاس، تاکنون  ۴.۴۸ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است که برابر با ۷۴ درصد از توافق ماه گذشته‌ است.

به گفته نوواک، اگر در ماه جولای، رشد تقاضا و کاهش تولید کشورهای عضو اوپک پلاس ادامه یابد، شاهد کمبود نفت در بازار خواهیم بود.  

وزیر انرژی روسیه خاطرنشان کرد: در زمان حاضر کشورهای عضو اوپک پلاس، تمدید توافق برای کاهش تولید نفت برای یک یا دو ماه دیگر را که در ماه‌های می و ژوئن اجرا می‌شود، مورد بحث قرار می‌دهند. 

وی افزود: در ماه آوریل سطح تقاضا برای خرید نفت در ماه آوریل گذشته بین ۲۵ تا ۲۸ میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

به گفته وی در ماه می، تا ۷ میلیون بشکه در روز مازاد تولید وجود داشت. 

کارشناسان بازار نفت معتقدند در صورتی که اعضای اوپک پلاس به توافقی برای تمدید کاهش تولید دست پیدا کنند، ‌ می‌توان انتظار داشت تا قیمت نفت به بالای ۴۰ دلار در هر بشکه صعود کند. البته رشد قیمت نفت علاوه بر تمدید کاهش تولید به عوامل دیگری مانند بهبود تقاضا، ‌ حل مشکل کرونا و افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز باز می‌گردد و تا زمانی که این ریسک‌ها در بازار وجود داشته باشد، ‌ نمی‌توان انتظار جهش قیمت طلای سیاه را داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.