رویترز گزارش داد، پس از یکسری اقدامات که تهدیدی در منحرف شدن کمپین انتخاباتی آندژی دودا، رئیس جمهوری لهستان بود، ماتئوس موراویکی، نخست وزیر لهستان به صورت غیرمنتظره خواستار رای اعتماد در مجلس سفلی پارلمان این کشور شد.

دودا مدت‌ها بود که کاندیدای پیشرو در انتخابات ۲۸ ژوئن محسوب می‌شد اما نظرسنجی‌های اخیر نشان داد که پیشرو بودن او در حال کمرنگ شدن است. در نظرسنجی روز دوشنبه مشخص شد که وی در دور دوم انتخابات در مقابل رقبای اصلی خود می‌بازد.

انتخاب مجدد دودا برای حزب قانون و عدالت مهم است، چون امید دارد که دستورکار محافظه کار خود را محقق کند که شامل اصلاحات قضایی می‌شود که منتقدان می‌گویند باعث کاهش استقلال دادگاه خواهد شد.

در رای‌گیری پارلمان، ۲۳۵ قانونگذار از دولت حمایت کردند، ۲۱۹ تن مخالف آن بودند و دو قانونگذار رای ممتنع داشتند.

وجهه حزب قانون و عدالت در لهستان به دلیل ناکامی در سازماندهی انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ مقرر مخدوش شده، چون یکی از شرکای ائتلاف در جریان قرنطینه در برابر ویروس کرونا در کشور، جلوی برگزاری انتخابات در تاریخ ۱۰ مه را گرفت.

کمی پس از نیمه شب جمعه، لوکاس شومووسکی، وزیر بهداشت لهستان که به دلیل بی نظمی‌ها در خرید ماسک‌های صورت در جریان شیوع ویروس کرونا در معرض انتقاد قرار دارد، موفق شد از رای عدم اعتماد جان سالم به در ببرد.

نخست وزیری پیش از رای اعتماد به مخالفان گفته بود: اگر شما رای کافی بیاورید، ما را برکنار کنید. اگر نه که در کارهای ما مداخله نکنید!

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.