آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه ۱۶ خرداد شیراز، گفت: شیراز اولین کلانشهری است که به دلیل مراعات ویژه مردم و تدابیر اجرایی شده توسط مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و دیگر دستگاه‌ها و مواردی که بعضا شیراز در انجام آن پیشقدم بوده، بنا بر اعلام وزارت بهداشت، به وضعیت سفید رسیده است.

او با اشاره به اقامه نماز جمعه بعد از حدود سه ماه در این کلانشهر، بر لزوم تداوم اقدامات و تلاش‌ها و همراهی مردم با دستگاه‌های مسئول برای تداوم وضعیت سفید در شیراز تاکید و توصیه‌هایی را به نمازگزاران در خصوص رعایت چارچوب‌های بهداشتی در زمان حضور در مساجد و امامزادگان، ارائه داد.

امام جمعه شیراز همچنین با اشاره به ایام ۱۴ و ۱۵ خرداد و سخنرانی بصیرت‌افزای مقام معظم رهبری با موضوع امام؛ تحول‌خواهی و تحول آفرینی، به طرح نکاتی از دیدگاه‌های حضرت امام(ره) در خصوص تحول درونی و بیرونی انسان پرداخت.

وی با اشاره به یکی از سخنرانی‌های حضرت امام(ره) که در جمع دانشگاهیان شیراز بیان شده بود، یادآور شد که تحول‌خواهی از نگاه امام باید از درون انسان آغاز شود تا تاثیرگذار بوده و دنیای بیرون را متحول کند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تاکید براینکه تحول در شیراز را موثر بر تحول در جهان می‌داند، خاطرنشان کرد که این موضوع نه به لحاظ تفاخر بلکه به واسطه جایگاه شهر شیراز به عنوان یک مرکز تاثیرگذار فرهنگی در سطح کشور و جهان، مطرح شده است.

آیت‌الله دژکام در خطبه دوم نماز جمعه شیراز به موضوع تحول‌خواهی در گام دوم انقلاب و تکالیفی که بر گردن همه افراد جامعه قرار دارد، پرداخت و این تحول‌خواهی را لازمه دستیابی به اهداف متعالی دانست.

او با بیان اینکه در انتخابات اسفند گذشته بار دیگر مردم با انتخابشان نشان دادند که به‌دنبال تحول هستند، گفت: البته نه اینکه چنین نگاهی در سایر انتخابات‌ها نبوده، بلکه در همه انتخابات‌ها مردم ایران همواره به سمت بهتر شدن حرکت کرده‌اند.

او خاطرنشان کرد: گاهی مردم با رایی که می‌دهند، پیش و بیش از آنکه بخواهند بگویند این فرد را می‌خواهیم، کاشف از اینست که به دنبال تحول هستند. لذا منتخبان دور یازدهم مجلس، مدیران، فرهیختگان و فعالان سیاسی، این جهت از دیدگاه مردم را رعایت کنند تا تحول مد نظر رخ دهد.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه مردم به دنبال تحول در راستای تحقق آرمان‌های اسلامی هستند، به نکته مد نظر امام(ره) که فرمودند تمام مقصد ما مکتب ماست، اشاره و اضافه کرد: تمام هدف ما اسلام و پیاده‌سازی کامل اسلام است، اگرچه در این راستا حرکت انجام شده اما هنوز کامل نیست.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در بخش دیگری از خطبه دوم نماز جمعه شیراز، با اشاره به اینکه انتقاد ارزشمند است و باید شنیده شود، گفت: اینکه مدام به نقد مسائل و طرح انتقاد بسنده کنیم که کاری از پیش‌ نمی‌رود؛ باید پیشنهادات خود را هم داشته باشیم.

او بر لزوم همفکری و همراهی همه اندیشمندان، صاحبان اندیشه و جریان‌های مختلف سیاسی در مسائل مختلف جامعه تاکید و خاطرنشان کرد: باید همفکری کنیم که ریشه یک مسئله کجاست و راه‌حل رفع مشکل چیست.

از انتقاد باید عبور کرد

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تصریح اینکه در گام دوم انقلاب باید از مرحله نقد و انتقاد عبور کرد، گفت: امروز کشور در مرحله‌ای قرار دارد که نگاه دنیا معطوف به ایران و حرکت‌های ایران است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس تصریح کرد که اگر مسئولان نوشتند و تحلیل ارائه دادند، دیگر افراد و گروه‌هایی که مشارکت نداشتند احساس مسئولیت در اجرا نخواهند داشت، بنابراین همه باید به مشارکت گرفته شوند تا در مرحله اجرا هم شاهد همراهی همه باشیم.

مشارکت نکردیم نقد هم نکنیم

امام جمعه شیراز تاکید کرد: به تمام گروه‌ها و افراد می‌گویم که اگر امروز در خصوص مسائل و موضوعات حرف نزنند و نظرات خود را ارائه ندهند، فردا هم حق ندارند که نسبت به نقشه مهندسی فرهنگی و نقشه جامع علمی استان، نقد کنند.

امام جمعه شیراز گفت: متاسفانه در گذشته طرح‌هایی که یک میلیارد دلار پول وارد استان فارس می‌کرد، معطل ماند، لذا مدیران در سطوح ملی اگر باید مطالبه‌ای را مطرح کنند، در طرح آن محکم باشند، اگرنه کار انجام نمی‌شود.

نماینده ولی فقیه  در فارس با اشاره به لزوم انسجام در مطالبات درون و بیرون مجلس شورای اسلامی در سطح ملی، خاطرنشان کرد: اگر موضوعی در مورد کاستی‌ها مطرح می‌شود به معنای آن نیست که کاری در گذشته انجام نشده است.

آیت‌الله دژکام با تاکید بر اینکه باید رفتارهای ناپخته فرهنگی کنار گذاشته شده و به مرز پختگی برسیم، گفت: باید به گونه‌ای کار و حرکت کنیم که شهر، استان و کشور به عنوان یک الگوی حرکت پیش‌رو و ارزشمند انسانی، شناخته و معرفی شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.