در این نامه جامعه مدرسین خطاب به قالیباف رئیس مجلس آمده است: انتخاب جنابعالی به‌ ریاست مجلس شورای اسلامی با رأی اکثریت قاطع نمایندگان را تبریک ‌می‌گوییم و دوام توفیقات شما را در خدمت به‌نظام مقدس جمهوری اسلامی مسئلت می‌نماییم. امیدواریم اکنون‌که شما و دیگر منتخبان ملت در جایگاه مهم نمایندگی ملت در مجلس شورای اسلامی مجال و توفیق خدمت یافته‌اید، ایمان، شجاعت، ایستادگی و تأکید بر مبانی نظام و کار و تلاش مؤمنانه را متبلور کنید و در حوزه تقنین و نظارت، مشفقانه و مؤثر و به ‌دور از انگیزه‌های شخصی، کار و مدیریت جهادی را به منصه ظهور برسانید.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم جایگاه نمایندگی را امانتی شرعی و دارای تکلیف حقوقی و اخلاقی سنگینی می‌داند و در همین راستا نکاتی را یادآوری می‌کند:

۱. رهنمودهای مقام معظم رهبری به مجلس شورای اسلامی چراغ راه شماست و التزام عملی به این توصیه‌ها شما را در خدمت به مردم و نظام اسلامی موفق و سربلند می‌کند.

۲. توصیه اکید داریم به ‌دور از دسته‌بندی‌های سیاسی فقط به آرمان‌های فطری و انسانی انقلاب اسلامی توجه داشته باشید و در همه تصمیمات و بزنگاه‌ها بر اصول انقلاب ایستادگی و پافشاری کنید.

۳.لازم است در امر قانون‌نویسی، شرع مقدس و حدود الهی رعایت شود. رعایت ضوابط و حدود شرعی فلسفه ارسال پیامبران و جان‌مایه آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

۴. در مسئله مبارزه‌ با مفاسد اقتصادی قدم‌هایی استوار بردارید و زخم‌های چرکین فساد را با دستانی پاک جراحی کنید. علاج دردهای بزرگ اقتصادی، معیشتی و مشکل گرانی در کارشناسی و عمل مخلصانه است.

۵. مجلس باید استقلال خود را حفظ کند و در تصمیم‌گیری و عمل به تکلیف شرعی خود با مدنظر قرار دادن اهداف کلان نظام اسلامی، تصویب قوانینی جامع، کامل و گره‌گشا برای خدمت به اسلام و ارزش‌های انقلابی ملت را پیگیری کند.

۶. با تقویت نظارت بر عملکرد نهاد های متولی فرهنگ، برای رفع ولنگاری فرهنگی و بی اهتمامی به امر فرهنگ گام بردارید و برای ترویج معارف دینی و فرهنگ متعالی اسلامی، صریح و انقلابی تصمیم بگیرید. در این میان آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی و چالش‌های فرهنگی و اجتماعی مربوط به حجاب، فضای مجازی و مانند اینها نیازمند تدوین قوانینی پایدار و راهگشاست.

۷. موانع گسترش عدالت را رفع کنید و با فراهم کردن زیرساخت‌های قانونی و ریل‌گذاری جهت تحقق عدالت اجتماعی و ثبات اقتصادی، معیشت مردم و اقتصاد خانواده ها را در اولویت قرار دهید.

۸. زیرساخت‌های لازم برای تأمین سلامت محیط اخلاقی، سلامت محیط خانوادگی، تربیت نسل جوان، افزایش باروری و پیشگیری از کاهش جمعیت باید با جدیت فراهم شود. لازم است در تقنین، مشکلات پیش‌ِ‌روی اجرای سیاست‌های جمعیتی کشور رفع شود و در حوزه نظارت، عملکرد مسئولانی که زمینه‌های لازم را فراهم نمی‌کنند، نقد شود.

۹. در تنظیم قوانین با نیت الهی و با درایت کارشناسانه جهت اصلاح نظام اداری و حذف قوانین معیوب اقدام کنید. با تنقیح قوانین می‌توانید برخی تبصره‌های قانونی و الزامات پرپیچ‌وخمی که قانون را در مرحله اجرا دچار پیچیدگی و ابهام می‌کند را رفع کنید. برخی کش‌وقوس‌ها و کاغذبازی‌های فرسایشی و درنتیجه فشل شدن کارها و حتی به بن‌بست رسیدن برخی طرح‌ها در اجرا، نتیجه قوانین معیوب و ضعیف است.

۱۰. تحقق بانکداری اسلامی و توجه به رهنمودهای مراجع عظام تقلید در اصلاح نظام پولی و مالی و اصلاح سیستم بانکداری را به‌عنوان یک ضرورت دنبال کنید.

۱۱. با توکّل به خدا و اتخاذ تدابیر شجاعانه، استحکام داخلی و قدرت درونی نظام اسلامی را تقویت کنید و نگذارید بگومگوهای سیاسی، وحدت ملی را خدشه‌دار و تخاصم و درگیری ایجاد کند. به همین منظور لازم است نظارت بر عملکرد نمایندگان و تقویت تقوای جمعی در مجلس به جد موردتوجه قرار گیرد.

۱۲. با التزام به مبانی شرعی و اخلاقی در نطق‌ها و اظهارنظرها، آرامش سیاسی و اجتماعی را تأمین کنید و در انجام وظایف نمایندگی با شناخت تکلیف شرعی در مناسبات بین قوه‌ای، حق خدا، انقلاب و مردم را ادا کنید.

۱۳. جایگاه جهانی و اقتدار ملی ما حاصل خون شهدا و مجاهدت مردم مؤمن و مقاوم ماست. حفظ این جایگاه و عزت ملت ما در مواجهه‌های جهانی و دیپلماسی خارجی از اهم موضوعات است. مجلس به‌عنوان یکی از نهادهای تأمین‌کننده عزت ملی باید در دشمن‌شناسی و ایستادگی در مقابل دشمن و توطئه‌های خارجی هوشیار و آگاه باشد.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آمادگی خود را جهت کمک به مجلس شورای اسلامی و ایجاد پل ارتباطی بین حوزه‌های علمیه و قوه مقننه اعلام و بر ضرورت ارتقای همکاری‌ها تأکید می‌کند. خداوند شما برادران‌ و خواهران عزیز را توفیق دهد و امیدواریم با نصرت و هدایت الهی بتوانید در دوران نمایندگی، فرصت‌های بزرگی پیش روی ملت ایران قرار دهید و منشأ اثرات ماندگار باشید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.