روزنامه دیلی میل گزارش داد،‌ روز شنبه نیروهای گارد ملی آمریکا اطراف کاخ سفید را تحت کنترل خود درآوردند و این عمارت را با حصارهای مشکی‌رنگ با ارتفاع بیش از دو متر به سنگرگاه تبدیل کردند.

ده‌ها هزار معترض آمریکایی روز شنبه به خیابان‌های واشنگتن آمدند که بزرگترین گردهمایی مردمی علیه خشونت پلیس و بی‌عدالتی نژادی روزهای اخیر تبدیل شد. اعتراضات به مرگ جورج فلوید برای دوازدهمین روز پیاپی ادامه دارد.

پیش از آغاز اعتراضات، خودروهای نظامی و افسرانی با لباس‌های جنگی بیشتر محوطه را بسته بودند که همین امر ترافیک ایجاد کرد و مقام‌ها انتظار داشتند که بین ۲۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن در اعتراضات حاضر شوند.

به‌رغم شیوع کرونا و محدودیت‌ها تردد، انتظار آن می‌رفت که جمعیت انبوهی در پایتخت ایالات متحده تجمع کنند. هنوز برآورد رسمی از میزان شرکت‌کنندگان در اعتراضات روز شنبه در آمریکا منتشر نشده است اما برخی  باور دارند ده‌ها هزار تن در اعتراضات شرکت داشتند.

در همین حال موریل بوزر، شهردار واشنگتن دی‌سی رسما خیابانی مقابل کاخ سفید را به نام "بلک لایوز مَتر پلازا" نامگذاری کرد. پیتر نیوشم، رئیس پلیس واشنگتن دی‌سی گفت تحولات روز شنبه "احتمالا یکی از بزرگترین اعتراضات در این شهر" بوده است.

اعتراضات واشنگتن دی‌سی با اعتراضات دیگری در نیویورک، شیکاگو، لس آنجلس و دیگر شهرهای سراسر این کشور همراه شد. در فیلادلفیا، یک عروس و داماد به اعتراضات پیوستند و نوشته "زندگی همه مهم است" در دست داشتند.

معترضان آمریکایی خواستار اصلاح پلیس و خاتمه نژادپرستی سیستماتیک شدند. اعتراضات در چند روز اخیر عمدتا به طور مسالمت‌آمیز برگزار شده است.

تد ویلر، شهردار پورتلند هم نیروهای پلیس در بزرگترین شهر اورگان را موظف کرد تا تنها در واکنش به اقدامات خشونت‌باری که جان مردم را تهدید می‌کند، از گاز اشک‌آور استفاده کنند.

حدود ۳۰ هزار معترض شنبه در خیابان‌های شیکاگو حضور داشتند تا به خشونت پلیس و نژادپرستی اعتراض کرده و بر لزوم اصلاح سیستم پلیس در ایالات متحده تاکید کنند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که به مقام‌ها دستور سرکوب ناآرامی‌ها را داده است، در پیامی توییتری نوشت که تجمع روز شنبه به آن بزرگی که انتظارش می‌رفت، نبود. او نوشت: جمعیتی کمتر از انتظار در واشنگتن دی‌سی بود. گارد ملی، سرویس مخفی و پلیس دی‌سی کار فوق‌العاده‌ای انجام دادند. متشکرم!

گارد ملی آمریکا در واشنگتن دی‌سی اطراف بناهای مهم را بست و گشت‌زنی انجام شد. اعتراضات روز شنبه در سراسر آمریکا با دومین مراسم یادبود جورج فلوید ۴۶ ساله هم‌زمان شد که در تاریخ ۲۵ می، زمانی که در بازداشت پلیس بود، با خشونت بی‌حدی کشته شد.  

معترضان ماسک‌پوش که خواستار اصلاحات در ساختار پلیس هستند، در آمریکا و چهار قاره دیگر اعتراضات مسالمت‌آمیزی برای تحقق عدالت برگزار کردند. در واشنگتن هزاران تن در پایتخت، در نشنال مال، بنای یادبود لینکلن و محله‌های مسکونی تجمع کردند.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.