جلسه علنی امروز مجلس در حالی برگزار شد که حواشی‌اش کم نبود از تذکرهای پی در پی برای کنترل صحن گرفته تا انتقاد از تاخیر و تلاش برای حاشیه سازی ؛ ماجرای انتقاد وزیر اقتصاد دولت احمدی نژاد از وزیر اقتصاد دولت روحانی هم یکی از همان حواشی بود که از دل جلسه امروز بیرون آمد. 

اما شور , شوق نمایندگان مجلس یازدهم برای باز شدن میکروفونشان و بیان اظهار نظرهایی که بیشتر رنگ انتقادی دارد موجب شدi تا در هر جلسه ترافیکی از تذکرات ایجاد شود. جلسه امروز هم مستثنی نبود و انواع نطق و تذکرات مطرح شد. 

درخواست نماینده شیراز برای تائید نشدن اعتبارنامه نماینده صومعه سرا

کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا یکی از همان نمایندگانی است که هر چند توانست به مجلس یازدهم راه پیدا کند اما اعتبارنامه‌اش با اعتراض روح الله نجابت نماینده شیراز با مانع روبه رو شد. با این وجود بنا به گفته نایب رئیس مجلس اعتبارنامه این نماینده در شعبه مربوطه بعد از بررسی مجدد به تصویب رسیده است.

با این وجود روح الله نجابت نماینده شیراز امروز در تذکری گفت: دستور هیات رئیسه برای گزارش دارای ایراد بود. در آیین نامه اعلام شده که شعبه موظف هستند عدم رسیدگی شورای نگهبان به موضوع مورد اعتراض را احراز کنند اما در شعبه مورد نظر که بررسی پرونده یکی از نمایندگان را انجام می‌دهد، این روند طی نشد.

نجابت ادامه داد: در این رابطه نامه ای از سوی شورای نگهبان به مجلس ارسال شده که برخی موضوعات در پرونده این نماینده جدید است.

او گفت: در آیین نامه تصریح دارد که اگر اعتبارنامه‌ای تصویب یا رد شود، صحن علنی باید تصمیم گیری کند.

نجابت بر همین اساس اضافه کرد: بنده به اعتبارنامه آقای دلخوش معترض بودم، بنابراین خواهش دارم که اعلام تأیید اعتبارنامه او از دستور کار خارج شود تا نتیجه نظر شورای نگهبان اعلام شود، اگر قرار باشد به صحن ارائه شود باید رأی گیری شود، در غیر این صورت تخلف آیین نامه ای صورت گرفته است.

 سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی که در غیاب قالیباف  ریاست جلسه را برعهده داشت پاسخ داد: بنده این یادداشت را دیدم، ان شاء الله امروز در جلسه هیات رئیسه این یادداشت را مورد بررسی قرار داده و تصمیم گیری می‌کنیم.

پیشنهاد نماینده ملکان برای نامگذاری یازدهمین دوره مجلس

سید علی موسوی در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: در این شرایط خطیر کشور چشم امید مردم به رهبر عزیز برای تشکیل مجلس قوی و کارآمد بود. مجلسی که بتواند با اختیارات قانونی و فعال کردن ظرفیت‌های سرشار کشور امور را سامان بخشد. مجلسی که با درک صحیح و اتخاذ رویکرد مردم نهاد و برخوردار از اراده انقلابی و جهادی خدمت رسان جامعه باشد.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی با استناد به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: من نسخه مجلس قوی، در راس امور و موثر را عمل به نقشه گام دوم و مکتب سلیمانی معرفی می‌کنم و در این تربیون برای اولین بار می‌خواهم این دوره را نه دوره یازدهم بلکه دوره سردار سلیمانی بنامیم و به آن افتخار کنیم.

موسوی افزود: بازگشت به گفتمان دو ولی فقیه انقلاب اسلامی و تبدیل منویات امام خمینی و خامنه‌ای در قانون در موضوعاتی مثل استکبار ستیزی، دفاع از محرومان و مستضعفان، تهمیدات ایجاد تمدن نوین اسلامی، تلاش برای تشکیل دولت جوان و حزب اللهی، مبارزه با مظاهر اشرافیت و قطع دست متجاوزان به حقوق مردم، مبارزه با اژدهای هفت سر فساد باید از اولویت‌های مجلس شورای اسلامی در دوره سردار سلیمانی باشد.

از واکنش به پیشنهاد مذاکره با آمریکا تا پوسترهای حمایتی از معترضان آمریکایی 

‌احمد نادری نماینده مردم تهران نیز از جمله نمایندگانی بود که میکروفونش برای بیان تذکر باز شد. او در واکنش به پیشنهاد مذاکره که از سوی دو نالد ترامپ مطرح شده بود گف: آنچه امروز در ایالات متحده آمریکا می‌گذرد یک جنبش اجتماعی اعتراضی تمام عیار است که زمینه اجتماعی و تاریخی خاص خود را دارد و البته اتفاقی ناگهانی نیست.

او ادامه داد: اگر چه قتل فجیع یک سیاه‌پوست به دست پلیس سفیدپوستی که با خونسردی زانوی خود را به مدت 8 دقیقه در گلوی کم‌جان وی می‌فشارد و به قتل مظلومانه وی منجر می‌شود و این اتفاق باعث تحریک احساسات عمومی جامعه شده و یک خیزش همه‌جانبه را سبب می‌شود اما باید ریشه این اتفاق را در یک ناعدالتی سیستماتیک در ایالات متحده آمریکا جست‌وجو کرد. این بی‌عدالتی‌ها از دهه 90 قرن بیستم و با روی کار آمدن ریگان و سیستم نئولیبرال در آمریکا تشدید شد و روز به روز نئولیبرالیسم نهادینه شده در  جامعه قطبی شده گلوی طبقات متوسط و فرودست را بیشتر می‌فشارد و سرکوب و خشونتی مداوم را برای آنها رقم زده است.

نماینده مردم تهران در مجلس  تأکید کرد: انباشت سرکوب‌ها و تحقیرها در کنار نژادپرستی آشکار در طول دهه‌ها منجر به شکل‌گیری پتانسیل اعتراضی عظیمی در ایالات متحده آمریکا شده است که هر لحظه منتظر جرقه‌ای بود تا این انبار باروت به آتش کشیده شود و قتل جرج‌فلوید فرصتی برای فوران خشم عمومی و احساسات سرخورده توده‌های تحت فشار آمریکایی فراهم آورد.

او  گفت: ایالات متحده آمریکا که سال‌هاست سعی دارد نظام ارزشی خود را از طریق استعمارگری و سلطه بر ملت‌های مظلوم از راه جنگ و کشتار و خونریزی فرافکنی کند اکنون رسواترین شرایط تاریخی خود به سر می‌برند از سویی ارزش‌های ادعایی همچون حقوق بشر با قتل این مرد میانسال سیاه‌پوست در جلوی چشمان مردمان بهت‌زده و البته دوربین‌های آنها به طور جدی زیر سؤال رفته و از سویی سرکوب و خشونت تمام عیار و تظاهرات مردمان معترض به این عمل و بازنمایی آن در رسانه‌های دنیا ماهیت دروغین ادعاهای آنان را بیش از پیش آشکار کرده است.

او در پایان گفت : از این تریبون به آنها می‌گویم مذاکره با قاتل حاج‌قاسم سلیمانی برای شما چیزی جز شرم ابدی و لکه ننگی بر کارنامه سیاه‌تان نخواهد بود و ملت ایران و ما نمایندگان نیز به شما اجازه چنین کاری را نخواهیم داد.

البته انتقاد از سیاستهای آمریکا تنها به تذکر احمد نادری ختم نشد چراکه در جلسه امروز تعدادی از نمایندگان در  حمایت از جنبش‌هایی که علیه نژادپرستی‌های آمریکا این روزها فعال هستند، پوسترهایی را علیه اقدامات نژادپرستانه مقامات آمریکا در دست گرفتند.

آنها ۵ ثانیه قیام کردند و شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.