بادامچیان: میرسلیم، کاندیدای اصلح برای ریاست مجلس بود

اصرار میرسلیم برای باقی ماندن در میدان رقابت با قالیباف برای کسب کرسی ریاست که نتیجه ای جز آراء پایین و حداقلی نداشت، باسابقه ترین حزب اصولگرا را زیر تیغ انتقادات برد، تصمیمی که اسدالله بادامچیان همچنان از آن دفاع می کند و معتقد است که گرچه قالیباف مورد توجه اصولگرایان بود اما رئیس مجلس اصلح از نگاه آنها میرسلیم بوده است و بس.

دبیرکل حزب موتلفه که گفتگویی کتبی با خبرآنلاین داشته است، در پاسخ هایی کوتاه و تلگرافی تلاش کرده از مواضع این حزب در نوع مراوادات با نسل جوان نیز دفاع کند. بادامچیان اعتقادی به کنار زده شدن طیف السابقون و قدیمی اصولگرا از سوی نسل جوان ندارد و معتقد است موتلفه همچون گذشته جایگاهی معتبر و قابل احترام در جریان اصولگرا و جوانان این جریان دارد.

از او درباره مشارکت پایین در انتخابات مجلس پرسیدیم و شعار «اصلاح طلب، اصولگرا دیگه تموم ماجرا» که پاسخ داد«این شعار بی پایه و اساس است.» بادامچیان حتی آنجا که با سوالی درباره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و ضرورت چهره سازی جدید در جریان اصولگرا روبرو شد بنا را بر دادن پاسخی مبهم گذاشت و گفت«چو فردا شود. ان‌اشاءالله به وظیفه روز عمل خواهد شد.»

مشروح گفتگوی کتبی خبرآنلاین با دبیرکل حزب موتلفه را بخوانید؛

***********

آقای بادامچیان! معرفی آقای قالیباف به عنوان گزینه اصلی اصولگرایان در انتخابات مجلس و بعد از آن ریاست مجلس در شرایط فعلی بهترین تصمیم اصولگرایان بود؟

آقای قالیباف به علت سوابق کاری و خدماتش، مورد توجه عده‌ای از اصولگرایان قرار داشت. نظر موتلفه این بود که آقای میرسلیم برای ریاست مجلس اصلح است. رای هم با نمایندگان مجلس بود.

این میزان رأی قالیباف برای ریاست مجلس را پیش بینی می کردید؟ اگر قابل پیش بینی بود چه اصراری بر در صحنه ماندن میرسلیم بود؟

احتمال رای‌آوری در مسئولیت‌ها، دلیلی برای عرضه داشتن خود و معرفی افرادی که از دید عده‌ای ارجح است، نیست.

موتلفه از احترام و جایگاه معتبر برخوردار است

 موتلفه نمی توانست در اقدامی هوشمندانه کرسی نایب رئیسی اول را به نفع میرسلیم بگیرد و به جای آن وارد رقابت بر سر کرسی ریاست نشود؟ این اصرار آقای میرسلیم به نوعی تداعی گر اصرار عارف بر در صحنه ماندن در اجلاسیه آخر مجلس دهم بود که به قیمت از دست رفتن یکی از کرسی های نایب رئیسی فراکسیون امید منجر شد.

موتلفه حزب ارزش‌ها است و به ارزش‌ها عمل می‌کند. آنچه وظیفه بود، انجام گرفت.

 آقای میرسلیم در آستانه انتخابات هیات رئیسه از رشوه چند میلیاردی برای منتفی شدن تحقیق و تفحص از شهرداری دوران قالیباف حرف زدند، اما بعد از آن پیگیری صورت نگرفت، حتی اعتراضی به اعتبارنامه قالیباف نکردند.دلیل این سکوت چه بود؟ نگاه مصلحت گرایانه حاکم بود یا....

از آقای میرسلیم سوال شود.

موتلفه جایگاهی معتبر در جریان اصولگرا دارد

 جایگاه حزب موتلفه در جریان اصولگرا کجاست؟ چقدر تصمیمات و حرکات حزبی این تشکل قدیمی جدی گرفته می شود؟

موتلفه اسلامی، حزبی فعال در صحنه در جریان ارزشگرایانه و اصولگرایانه است. احزاب قدیمی نمی‌شوند، زیرا نسل‌های جدید در کنار نسل‌های قبلی، حزب را زنده و پرکار نگه می‌دارند. موتلفه از احترام و جایگاه معتبر برخوردار است. کسی نیست که تاثیر حزب موتلفه در انقلاب و در نظام جمهوری اسلامی را قبول نداشته باشد.

جوانان کنار زننده چهره‌های اصیل نیستند

فکر نمی کنید حزب موتلفه و دیگر تشکل های باسابقه و قدیمی اصولگرا درحال کنار زده شدن از سوی طیف اصولگرایان جوان تر و تشکل های نوظهور در این جریان هستند؟

چنین فکری نداریم زیرا فعال شدن نسل جوان و جوان‌تر برای جهاد و خدمت، از آرزوها و خواسته‌های موتلفه اسلامی است که برای آن کار می‌کند. معمولا این جوانان به حزب اسلامی احترام وافر دارد.

پیوند بین این دو نسل چه زمانی قرار است بالاخره برقرار شود؟ طی چند انتخابات اخیر شکاف بین این دو طیف از اصولگرایان بیشتر و بیشتر شده است و نتیجه آن منزوی شدن چهره های باسابقه این جریان بوده است و حتی شیخوخیت اصولگرا نیز درحال کنار زده شدن است.

در ایران به برکت اسلام و اصل ولایت پیوند بین نسل‌ها بر قرار است و چهره‌های باسابقه جای خود را به جوانان می‌دهند و جوانان نیز کنار زننده چهره‌های اصیل نیستند.

 فکر می کنید برای اینکه فضای اصولگرایی به دست تندروها نیفتند، چقدر ضرورت فعال شدن و حضور موثرتر عقلای قوم اصولگرا وجود دارد؟ و چه کسی یا کسانی می توانند وحدت را عملیاتی تر کنند؟

تندرویی و افراطی بودن همواره درصدی در جامعه وجود دارد. همه باید مراقبت کنند که خط صحیح اعتدال و ولایی، در جامعه حاکمیت داشته باشند.

 صرف نظر از حرف های کلیشه‌ای درباره وحدت در جریان اصولگرا، دلیل این اختلاف فکری و روشی بین نحله ها و طیف های مختلف اصولگرایی را کجا می دانید؟ راهکار نزدیک شدن بهم در چیست؟

انسان به دلیل فطرت و آفرینش، ( متفاوت بودن)، عزم و اراده و اختیار، سطح دانش و تعقل و شرایط مختلف، دارای اختلافات فکری، سیاسی و فرهنگی بوده و هستند. مهم این است که اختلافات را با رجوع به احکام و جانشین به حق  پیامبر اکرم(ص) حل کنند و کار را به تنازع نکشانند.

عقلای اصولگرا در برابر طیف به اصطلاح بچه شلوغ ها نیستند

 شما زمانی از بچه شلوغ هایی در جریان اصولگرا حرف زدید که بزرگان و عقلا را حتی مجبور به سکوت و گاها سهم دهی هم می کنند؟ تکیف اصولگرایان با این طیف چه زمانی قرار است روشن شود؟

معمولا از این نوع ادبیات( بچه شلوغ‌ها) به کار نمی‌برم. بزرگان و عقلا را هم در برابر طیف به قول شما بچه شلوغ‌ها نمی‌یابم. جامعه دارای بحث‌ها، اختلاف نظرها، احساسات و خردورزی‌ها است. مهم این است که اصول اساسی حفظ شود. خط امام خمینی(ره)، خط امام خامنه‌ای، حاکم باشد و همه در پی وحدت و هماهنگی کلی باشند.

موفقیت اصولگرایان بر مشارکت مردمی موثر است 

 مجلس یازدهم با مشارکت پایینی شکل گرفت و این نگرانی وجود دارد که این مشارکت پایین تا ۱۴۰۰ هم ادامه پیدا کند، خود شما این نگرانی را دارید؟

مجلس یازدهم ۴۳% سهم شراکت مردمی داشت. در تهران ۲۶% و در برخی شهرها بالای ۹۰% مشارکت داشتند. ان‌شاءالله همه با هم کار می‌کنیم که مشارکت بسیار بالایی انجام شود.

 چطور می شود به سمت بالا بردن مشارکت مردمی در انتخابات ۱۴۰۰ حرکت کرد، نه فقط در طیف اصولگرا بلکه به عنوان یک امر مهم و تاثیرگذار برای کلیت نظام که باید از سوی همه طیف های سیاسی دنبال شود؟

موفقیت بهتر اصولگرایان و عملکرد موفق مجلس یازدهم، امور سیاسی و حوادث خاصی، برای بالا بردن  مشارکت مردمی موثر می‌باشد.

شعار اصلاح طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا پایه و اساس ندارد

فکر می کنید پیام مشارکت پایین مردم همان شعار «اصلاح طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا» بود؟ یا...

این شعار پایه و اساسی ندارد.

 اصولگرایان برای ۱۴۰۰ نیاز به چهره سازی جدید دارند یا فکر می کنید همان کاندیداهای قدیمی قدرت جذب رای را خواهند داشت؟

چو فردا شود. ان‌اشاءالله به وظیفه روز عمل خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.