دکتر مطهره علامه با بیان اینکه با توجه به شیوع کووید_۱۹ در دنیا شدت ابتلا و مرگ و میر در مردان نسبت به زنان بیشتر است، گفت: گرچه همه افراد جامعه از کوچک تا بزرگ و زن و مرد در معرض خطر کرونا ویروس هستند، اما سن و جنس به عنوان دو فاکتور مهم در ابتلا یا شدت علائم تاثیر گذارند. ابتلا با علائم شدیدتر یا مرگ و میر ناشی از کرونا، در سالهای پایانی میانسالی و دوره سالمندی بیشتر است. تاکنون موارد آلودگی و شدت ابتلا و مرگ و میر در مردان بیشتر از زنان بوده و این افراد نیازمند مراقبت و توجه بیشتر هستند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین عواملی که در ابتلا و شدت بیشتر عوارض کووید۱۹ در مردان نقش بازی می‌کنند در مطالعات مختلف در نقاط مختلف دنیا مورد تاکید قرار گرفته‌اند، افزود: مطالعات حاکی از آن است که برخی ویژگی‌های بیولوژیک مردان آنان را نسبت به ابتلا به کووید ۱۹ آسیب پذیرتر از زنان می‌کند. از جمله اینکه وجود آنزیم ACE در مردان بیشتر از زنان است که عاملی برای ایجاد عفونت قلمداد می‌شود. همچنین عامل ژنتیک مربوط به کروموزوم اضافی در زنان عامل ایمنی بهتر در زنان است. از طرف دیگر در برخی مطالعات وجود هورمون استروژن در زنان را عاملی برای بهبودی سریع‌تر و کاهش شدت ابتلا در زنان دانسته‌اند. به هر حال شواهد، حاکی از آسیب پذیری بیولوژیک بیشتر مردان در مقابل بیماری کووید_۱۹ است.

علامه، پروفایل اجتماعی و مسئولیت شغلی مردان را عامل دیگر این مضوع دانست و افزود: شاغل بودن اکثریت مردان به عنوان نان‌آور خانواده سبب می‌شود که تماس‌های آنان با محیط خارج از خانه بیشتر از سایر افراد خانواده بوده و در معرض خطر بیشتری قرار گیرند. آنها باید بنا را بر آن بگذارند که اطرافیان آنها آلوده هستند. تنها با پذیرش این اصل است که به حفاظت شخصی خود توجه خواهند کرد و حداکثر اصول بهداشتی و احتیاطات همه جانبه را رعایت خواهند کرد. رعایت اصول حفاظت فردی در محیط کار بر اساس پروتکل‌های مربوطه در این گروه سنی از اهمیت زیادی برخوردار است. اغلب شغل‌های در معرض خطر، یا مردانه هستند یا حتی اگر مردان و زنان هر دو به آن اشتغال دارند، مردان بیشتری مبتلا شده و با علایم شدیدتری مواجه شده‌اند. شدت ابتلا و مرگ و میر در مردان کادر بهداشت و درمان نیز بیشتر از زنان است.

وی افزود: دلایل فرهنگی از جمله باور غلط مردان مبنی بر برتر بودن و قوی‌تر بودن نسبت به زنان و در نتیجه مغفول ماندن تمرکز بر سلامت، سبب می‌شود مردان کمتری به مراکز درمانی مراجعه کنند و به انجام آزمایش تن دهند یا کمتر از زنان به رعایت اصول بهداشتی تعریف شده مانند شستشوی مکرر دست‌ها، استفاده از ماسک و دستکش مبادرت ورزند. همچنین وجود بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی_عروقی( فشارخون بالا، دیابت، بیماری عروق قلب و بیماری عروق مغز) بیشتر در مردان نسبت به زنان و همینطور رفتارهای ناسالم مردان مانند تغذیه ناسالم، بی‌تحرکی و مصرف دخانیات از عوامل ابتلای بیشتر مردان به ویروس کرونا است. انتشار آمارهای مربوط به ابتلا و مرگ و میر مردان در اثر بیماری کووید ۱۹ از مواردی است که می‌تواند بر شکستن این رویکرد غلط برای محافظت در مقابل کرونا موثر باشد.

وی با اشاره به این که اقدامات پیشگیرانه و کنترلی برای محافظت از کارگران در مواجهه با ویروس کرونا و ابتلا به آن، به نوع کار انجام شده و ریسک مواجهه با آن از جمله پتانسیل ارتباط با افراد آلوده و آلودگی محیط کار، بستگی دارد، گفت: کارفرمایان باید استراتژی‌های کنترل عفونت را بر اساس یک ارزیابی ریسک دقیق با استفاده از تلفیق مناسبی از کنترل‌های مهندسی و مدیریتی، شیوه‌های کار ایمن و وسایل حفاظت فردی ( PPE) اتخاذ کنند تا از مواجهه کارگران پیشگیری شود. برای جلوگیری از مواجهه شغلی با ویروس کرونا کارفرمایان ملزم هستند که به کارگران در زمینه اجزای پیشگیری از آلودگی از جمله وسایل حفاظت فردی آموزش دهند. همچنین لازم است مردان در محیط کار، اصول پیشگیری از بیماری کووید۱۹ را جدی بگیرند.

رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت، مسئولیت خانوادگی مردان برای خرید اقلام مورد نیاز خانواده را علت دیگر ابتلای مردان به کووید۱۹ دانست و گفت: اکثریت میانسالان مسئولیت خرید اقلام ضروری خانواده را نیز بر عهده دارند و در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرند. به همین جهت باید خرید را فقط به تامین مواد اصلی مورد نیاز اختصاص دهند. این کالاهای اصلی شامل مواد شوینده، ضد عفونی کننده و بهداشتی و دارویی و مواد غذایی است.  توجه کنید تامین هیچ کالایی مهم‌تر از کالاهای فوق نیست. همچنین تعداد دفعات خرید را به حداقل ممکن برسانند و سعی کنند خرید اقلام مورد نیاز را یک جا خریداری کنند.

وی ادامه داد: بیماری‌های مزمن در مردان عامل خطر دیگر است. گرچه بیماری‌های مهمی مانند بیماری قلبی عروقی، فشارخون بالا، دیابت، بیماری عروق قلب و بیماری عروق مغز عامل مهم مرگ و میر بویژه در گروه سنی میانسال و سالمند است، اما این عوامل در مردان نقش بسیار پررنگ‌تری نسبت به زنان دارند و بروز و شیوع و مرگ و میر ناشی از آنها به طور قابل توجهی بیشتر از زنان است.

وی همچنین رعایت فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از زندگی بی تحرک و فعالیت بدنی کافی در مردان را از اهمیت زیادی برخوردار دانست و اظهار کرد: فعالیت بدنی با شدت متوسط، ایمنی بدن را در مقابل بیماری کرونا بالا می‌برد و همچنین در کاهش استرس‌های ناشی از این بیماری مهلک موثر می‌باشد. فعالیت ورزشی مناسب برای بهبود ظرفیت قلبی و تنفسی و تقویت عضلات نیازمند برنامه کاملی برای ابعاد مختلف ورزش هوازی، تمرینات کششی و تمرینات قدرتی است. فعالیت هوازی با شدت متوسط  که عموما معادل با راه رفتن سریع است و به نحو چشمگیری ضربان قلب را تسریع می‌کند. در شرایط خانه نشینی ناشی از شیوع کرونا می‌توان راه رفتن در حیاط یا پارکینگ منزل یا تردمیل را در نظر گرفت. می‌توان با جمع دورهایی که حداقل ۱۰ دقیقه یا بیشتر طول می‌کشند، تا حداقل ۳۰ دقیقه روزانه انجام داد.

علامه با اشاره به اینکه ویروس کرونا از جمله عوامل بیماری‌زای تنفسی است که ممکن است از یک سرماخوردگی خفیف تا بیماری‌های شدیدتری را باعث شود، ادامه داد: عوامل زمینه‌ای متفاوتی مانند بیماری‌های قلبی_عروقی و دیابت می‌توانند روند طبیعی بیماری را تغییر دهند. با توجه به درگیر شدن دستگاه تنفسی و ریه‌ها در بیماری کرونا، استعمال دخانیات شامل سیگار، قلیان و نظایر آن می‌تواند در روند پیشرفت این بیماری تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه در همه جوامع ، مصرف دخانیات در مردان بسیار بیشتر از زنان است، تصریح کرد: سابقه مصرف دخانیات هنگام ابتلا به کرونا، علائم بسیار شدیدتر و کشنده تری ایجاد می‌کند؛ چراکه دود ناشی از دخانیات مانع رسیدن اکسیژن به ریه‌ها می‌شود. به دلیل آسیب دیدگی و عملکرد نامناسب ریه‌ها در استعمال کنندگان مواد دخانی، این افراد با شدت و وخامت بیشتری تحت تاثیر این ویروس قرار خواهند گرفت، بنابراین شرایط شیوع کرونا ضرورت برای ترک سیگار را افزایش می‌دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.