در چند هفته اخیر و در پی افزایش دمای هوا شاهد قطعی برق در برخی مناطق گناباد هستیم که این موضوع نارضایتی‌هایی را برای مردم به همراه داشته و دفتر خراسان‌رضوی درخواست پیگیری این موضع را داشته‌اند.

یکی از اهالی شهرک بیلند گناباد اظهار داشت: در روز چندین بار قطعی برق داریم و برخی روزها این قطعی به چندین ساعت کشیده می‌شود.

وی ادامه داد: در این روزهایی که دمای هوا به ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد در اوج گرما قطعی برق داریم که برای خانواده‌هایی که بچه کوچک دارند مشکلاتی را ایجاد کرده است.

رمضانی از اهالی شهرک سعدی گناباد نیز در گفت‌وگو با تسنیم گفت: قطعی برق آسیب جدی به وسایل برقی می‌زند و این قطعی‌ها دیگر به یک روند عادی برای مردم تبدیل شده است.

وی ادامه داد: اگر این روند و مشکل آن برطرف نشود و قطعی برق داشته باشیم در این روزهای کرونا که مردم در خانه هستند نیازمند استفاده از سیستم‌های سرمایشی هستند و در این مسیر اختلال ایجاد می‌شود.

محمدرضا صادقی کارشناس تاسیسات اما در گفت‌وگو با تسنیم در زمینه تاثیرات نوسانات برق بر وسایل برقی اظهار داشت: نوسان شدید ولتاژ برق تاثیر مستقیم روی منبع تغذیه یا دیگر قطعات وسایل برقی دارد و سبب می‌شود با ورود مقدار زیادی جریان یا ولتاژ ورودی، شاهد مواردی چون اتصال کوتاه، قطع شدن، خرابی فیوز، از کار افتادن، سوختن قطعات باشیم.

وی ادامه داد: شهروندان تا جایی که امکان دارد برای وسایل برقی خود محافظ بخرند تا خسارت ناشی از قطع برق را به حداقل برسانید. این ساده ترین، سریعترین و ارزان‌ترین راه حل برای جلوگیری از سوختن وسایل برقی است. این محافظ‌ها مجهز به فیوز هستند که در صورت اختلالات برقی از وسایل برقی محافظت می‌کند.

روکش‌دار کردن سیم‌ها

محمد بهشتی؛ رئیس اداره برق گناباد در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: قطع لحظه‌ای برق توسط تجهیزات حفاظتی، بدون دخالت فرد و به منظور جلوگیری از خسارت در مواقع بروز اتفاق در شبکه انجام می‌شود، شکستن پایه تیر برق، پاره شدن سیم، بروز عیب در تجهیزات و برخورد شاخه درختان یا پرندگان به شبکه از جمله مواردی است که سبب بروز اتفاق در شبکه می‌شود که در برخی موارد از جمله برخورد پرنده، به محض برطرف شدن عیب، شبکه بعد از چند ثانیه به صورت خودکار برق‌دار می‌شود.

وی افزود: با بررسی‌های انجام شده، علت عمده قطعی‌های گذرای شبکه برق گناباد که در دو سال اخیر افزایش قابل توجهی نیز پیدا کرده، برخورد پرندگان است.

رئیس اداره برق گناباد تصریح کرد: راهکار اساسی جلوگیری از این قطعی‌ها تبدیل شبکه‌ها به شبکه‌های با سیم روکش‌دار است و در ۵ سال اخیر، هیچ شبکه جدیدی با سیم بدون روکش احداث نشده است.

بهشتی با بیان اینکه بیش از ۲۰ کیلومتر از شبکه‌های قدیمی و ۱۰۰ دستگاه از پست‌های قدیمی به شبکه‌های روکش‌دار تبدیل یا کاور شده‌اند، تصریح کرد: با توجه به وجود بیش از هزار کیلومتر شبکه و بیش از هزار و سیصد دستگاه پست هوایی در شهرستان گناباد، تبدیل شبکه‌ها مدت زمان زیادی زمان خواهد برد، گرچه این کار، با اولویت‌بندی در دست انجام است.

وی عنوان کرد: به رغم وجود این قطع و وصلی‌ها، مدیریت برق گناباد در چند سال گذشته همواره رتبه برتر کمترین خاموشی‌ها را در سطح استان خراسان رضوی داشته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.