سردبیر روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» با اشاره به تحولات سوریه و اقدامات آمریکا علیه این کشور به ویژه آماده شدن برای اجرای تحریم‌های اقتصادی علیه دمشق، به مقامات سوریه هشدار داد مبادا فریب وعده‌های بی‌اساس آمریکایی‌ها را بخورند.

عبدالباری عطوان امروز سه‌شنبه در واکنش به اظهارات  اخیر «جیمز جفری»، فرستاده ویژه آمریکا در امور سوریه که گفته است نوسانات قیمت ارز در این کشور نتیجه تحریم‌ها و اقدامات واشنگتن علیه دمشق است، این اظهارات را «بی‌شرمانه و مستکبرانه» دانست و گفت که اظهارات جفری به مثابه اعلان جنگ علیه سوریه و گامی مهم برای تغییر نظام در سوریه و ایجاد هرج و مرج در این کشور و چه‌بسا در کل منطقه غرب آسیاست.

چرایی اقدامات آمریکا علیه سوریه

سردبیر رأی الیوم در چرایی تصمیم آمریکا مبنی بر وضع تحریم‌های اقتصادی علیه سوریه می‌نویسد که این تصمیم بعد از آن اتخاذ شد که ائتلاف آمریکا و رژیم اشغالگر اسرائیل در سرنگونی نظام سوریه آن هم به کمک معارضان و مداخله نظامی مستقیم شکست خود و صرف صدها میلیارد دلار از خزانه این ائتلاف و متحدان عرب آن‌ها در خلیج فارس به جایی نرسید؛ از این رو، آمریکا به دنبال اجرای نسخه عراقی بر سوریه است؛ بدین معنا که با محاصره اقتصادی شدید، سوری‌ها را گرسنگی بدهد تا در برابر فشارها زانو زده و آن‌ها را برای رهایی از این وضعیت، به سوی گزینه‌های جایگزین سوق دهد و بعد از آن حمله نظامی و اشغال سوریه کلید بخورد.

عبدالباری عطوان در باره شایعات اسرائیلی‌ها علیه سوریه و لبنان طی روزهای گذشته از طریق شبکه‌های اجتماعی  هشدار داد و گفت که جیمز جفری مانند رئیسش دونالد ترامپ که مدعی است دولت آمریکا به دنبال فرایند سیاسی در سوریه است، دروغ می‌گوید؛ فرایندی که به ‌ادعای جفری به دنبال تغییر نظامی در سوریه نیست و تنها این کشور میخواهد که رفتارش را تغییر دهد.

بر اساس این یادداشت، فرستاده ویژه ترامپ به سوریه، در تازه‌ترین اظهارات خود گفته است که واشنگتن مشروط به اینکه سوریه از «گروه‌های تروریستی» مانند حزب‌الله و گروه‌های فلسطینی دست بردارد و  روابط خود با ایران را قطع کرده و پایگاه‌های ادعایی این کشور در سوریه را برچیند، حاضر است با نظام سوریه کنار بیاید.

به گفته عطوان این اولین بار نیست که سوریه وعده‌های چرب را رد می‌کند؛ چرا که رهبران سوریه پیشتر پیشنهاد دریافت ده‌ها میلیارد دلار از سوی کشورهای عرب خلیج فارس را در مقابل قطع روابط دمشق با تهران رد کرده‌ و حاضر نشده‌اند دست از حمایت از محور مقاومت بردارند و حتی خط لوله‌گازی قطر - ترکیه را که به منظور ضربه زدن به گاز روسیه است، رد کرده‌اند.

سوریه، از عاقبت عراق، لیبی و سازمان آزادی‌بخش فلسطین عبرت بگیرد

این نویسنده عرب در ادامه نوشت که رهبران سوریه باید هشیار باشند و مبادا از افتادن در دامی که آمریکایی‌ها برای رهبران عراق، لیبی و سازمان آزادی‌بخش‌ فلسطین پهن کرده بودند، بیفتند و وعده‌های آن‌ها را باور کنند؛ چرا که این مسئله منجر به حمله نظامی شد، صدام بالای چوب دار رفت، یاسر عرفات، رئیس سازمان مذکور ترور و نظام معمر القذافی، رهبر سابق لیبی سرنگون شد.

عطوان در ادامه به محور مقاومت توصیه کرد در برابر حملات هوایی در سوریه و علیه این محور «خویش‌تن‌داری» نکند؛ چرا که این مسئله باعث گستاخی آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها و ستون پنجم آن‌ها در منطقه خواهد شد و به تبع آن، این گونه حملات ادامه خواهد داشت و آن‌ها دست به اتخاذ اقدامات ظالمانه زده و باج‌خواهی خواهند کرد.

رژیم اشغالگر را پاشنه آشیل و نقطه ضعف آمریکاست

سردبیر رأی الیوم رژیم اشغالگر را پاشنه آشیل و نقطه ضعف آمریکا دانست؛ رژیمی که حتی نمی‌تواند در برابر یک حمله نظامی مقاومت کند و تجربه مقاومت در غزه فلسطین و جنوب لبنان این مدعا را تأیید می‌کند؛ چرا که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل برای متوقف کردن موشک‌ها بارها دست به دامن مصری‌ها شده است.

عطوان در ادامه نوشت که سیاست «محاصره اقتصادی و گرسنگی دادن»ِ آمریکا علیه عراق به واسطه کشورهای عربی خلیج فارس و اشباع کردن بازار جهانی نفت توسط این کشور با هدف سقوط کردن قیمت نفت، رهبران عراق را به حمله به کویت سوق داد و بعید نیست که این اقدامات آمریکا علیه اقتصاد سوریه و پول ملی این کشور، محور مقاومت را به عدول از سیاست خویشتن‌داری سوق دهد و «معبد را سر همه آن‌ها خراب کند».

سردبیر رأی الیوم خاطر نشان کرد که ارتش سوریه ارتش قوی و منسجم بوده و گوش به فرمان فرماندهان و رهبران خود است و می‌تواند از دولت  سوریه در برابر اقدامات آتی آمریکا حمایت کند. عطوان در پایان نوشت که کما اینکه مقاومت عراق و مقاومت افغانستان آمریکایی‌ها را مجبور به خروج از این دو کشور کردند، مقاومت سوریه نیز با کمک محور مقاومت می تواند حملات آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها را دفع کرده و پیروزی به ارمغان بیاورد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.