وی با اشاره به کاهش بیش از ۱۷۰ هزار نفری زاد و ولد گفته بود که جمعیت کشور در روند پیرشدن قرار دارد و نسبت سالمندان کمی بالاتر رفته است. ادامه این روند ایران را در ۳۰ سال آینده پیرترین کشور جهان خواهد کرد. آنطور که مشاور عالی وزیر بهداشت اعلام کرده بود؛ جهان در طول ۷۰سال گذشته حدود ۵سال پیرتر شده است، یعنی میانه سنی از ۲۶.۶ به ۳۱.۳ سال رسیده است، اما در حدود ۶۰ سال گذشته ایران ۱۰سال پیرتر شده است و میانه سن از ۲۰.۲ سال به ۳۰سال رسیده است.  مسأله ناگوارتر آنکه، این اتفاق ثابت نمی‌ماند و همچنان در مسیر پیری کشورمان هستیم. این درحالی است که اکنون کمتر از ۱۰درصد جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند و ما کشور جوان تلقی می‌شویم.در سال 1395 که آخرین سرشماری مستند نفوس متعلق به آن سال است، جمعیت کشور با نرخ رشد سالانه 1.24 درصد نسبت به سال 1385 به حدود 79 میلیون و ‎926 هزار نفر رسیده بود.

اکنون ساعت جمعیتی کشور تعداد جمعیت کشور را حدود ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اعلام می‌کند. در این رابطه، یک نماینده مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه در ۶ سال گذشته آمار ازدواج کشور حدود ۴۰ درصد کاهش یافته، گفت: نرخ رشد جمعیت کشورمان به زیر یک درصد رسیده که بسیار خطرناک است؛ در حال حاضر بحران جمعیت کاملاً ملموس است.

  امیرحسین بانکی‌پور با تأکید بر لزوم تشکیل «کمیسیون ویژه جمعیت و خانواده» در مجلس یازدهم اظهار کرد: یکی از مسائل جدی کشور، مسأله جمعیت است؛ ما به یک آمار عجیب در این زمینه دست پیدا کرده‌ایم و آن رسیدن به نرخ رشد زیر یک درصد است!وی ادامه داد: رسیدن به نرخ رشد زیر یک درصد برای جمعیت کشور بسیار خطرناک است و در حال حاضر بحران جمعیت کاملاً ملموس است؛ در این میان وظیفه قانونگذاران و مسئولان این است که قبل از وقوع بحران‌ها، آن را پیش‌بینی و برای پیشگیری از آنها اقدامات لازم را انجام دهند.

بانکی‌پور تصریح کرد: در حال حاضر جامعه سؤال می‌کند که با وجود این همه جوان بیکار چگونه می‌توان از افزایش جمعیت سخن گفت!؟ ما برای تأمین نیروی کار از کشورهای دیگر نیرو وارد کنیم؟ در کشوری مثل عربستان، اکثر نیروهای کار از ملیت‌های مختلف هستند این در حالی است که فرهنگ کشور ما با چنین موردی هم‌خوانی ندارد! از طرف دیگر در حوزه خانواده شاهد آمارهای نگران کننده‌ای در زمینه رشد طلاق و کاهش ازدواج هستیم؛ در 6 سال گذشته، آمار ازدواج کشور حدود 40 درصد کاهش یافته است، قبلاً ناراحتی ما از کاهش رشد ازدواج بود اما در حال حاضر با کاهش ازدواج مواجه شده‌ایم! وی افزود: جالب این است که جمعیت آماده به ازدواج کشور طی ۶ سال گذشته ثابت بوده و تغییری نکرده و تنها تعداد ازدواج‌ها کاهش پیدا کرده است! در حالی که در طرف دیگر با رشد طلاق مواجه بوده‌ایم؛ این مسأله بسیار خطرناک است و لازم است بسرعت در دستور کار رسیدگی مجلس و دولت قرار بگیرد؛ براساس ماده ۴۰ آیین‌نامه داخلی مجلس که به تشکیل کمیسیون‌های ویژه اشاره دارد، در مسائل مهم و استثنایی که برای کشور پیش می‌‌آید، تشکیل کمیسیون ویژه‌‌ای برای رسیدگی و تهیه گزارش ضرورت پیدا می‌کند؛ این کمیسیون به پیشنهاد حداقل ۱۵ نفر از نمایندگان و تصویب مجلس، تشکیل می‌‌شود؛ اعضای کمیسیون ویژه که ۱۵ نفر خواهند بود، مستقیماً در جلسه علنی توسط نمایندگان با رأی مخفی و اکثریت نسبی انتخاب خواهند شد؛ پیرو این ماده، پیشنهاد تشکیل کمیسیون ویژه جمعیت را به هیأت رئیسه مجلس ارائه دادیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.