اگر مشترکان بیش از الگوی تعیین شده برق مصرف کنند، با افزایش ۱۶ درصدی تعرفه روبه‌رو خواهند شد و این درحالی است که بیش از ۹۰ درصد مشترکان مناطق گرمسیر برق کمتر از الگو مصرف کرده و شامل افزایش ۱۶ درصدی تعرفه نمی‌شوند. این در شرایطی است که در حال حاضر شاهد افزایش پنج تا شش درصدی مصرف برق بخش صنعتی هستیم. علاوه بر این در بخش خانگی نیز حدود ۱۵ درصد مشترکان بیش از الگوی تعیین شده برق مصرف کرده و جزو مشترکان پرمصرف محسوب می‌شوند. این گروه از مشترکان صنعت برق چندین برابر بیشتر از مشترکان دهک اول برق مصرف و فشاری قابل توجهی به شبکه وارد می‌کنند.

مصطفی رجبی مشهدی - سخنگوی صنعت برق کشور - در این رابطه گفت: برای تعرفه برق امسال تنها ۷ درصد افزایش یافته است، با این حال مشترکانی که الگوی مصرف برق را رعایت نکنند، ۱۶ درصد بیشتر از سایرین افزایش تعرفه خواهند داشت البته حدود ۸۵ درصد مشترکان زیر الگوی تعیین شده برق مصرف می‌کنند و برای قدردانی از آنها پاداش خوش مصرفی در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، نحوه محاسبه بدین شکل است که به ازای هر ۱۰ درصد کاهش مصرف برق ۲۰ درصد از هزینه بهای برق مصرفی در قبوض کاهش می‌یابد، امسال نیز در زمان اوج مصرف تابستان، برای مشترکان پرمصرف، ۱۶ درصد بیش از تعرفه سایر مشترکان بهای برق افزایش می‌یابد.

خاموشی در یک قدمی کشور

این صحبت‌ها در حالی است که طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در هفته آینده با افزایش قابل توجه دمای هوا، پیک مصرف برق به حدود ۵۶ هزار مگاوات خواهد رسید، این موضوع و مصرق بیش از اندازه به‌جان روشنایی افتاده و کشور را در چند قدمی خاموشی قرار داده است. در واقع وقوع گرمای زودرس در کشور موجب شده تا اوایل هفته جاری رکورد پیک مصرف ۵۳ هزار و ۶۳۰ مگاوات به ثبت برسد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۱ درصد افزایش داشته است.

همچنین افت محسوس دمای هوا در چند روز گذشته منجر به کاهش میزان مصرف برق در کشور شده است، با این حال بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته این روند چندان تداوم نخواهد داشت و در هفته آینده با افزایش قابل توجه دمای هوا، پیک مصرف برق نیز به حدود ۵۶ هزار مگاوات خواهد رسید. این در حالی است که سالانه حدود یک میلیون مشترک جدید به صنعت برق افزوده می‌شود، در سال گذشته حدود ۱۰۰۰ مگاوات نیاز مصرفی به حوزه صنعت و تولید اضافه شد که نیازهای هر ساله به صورت متعارف با احداث نیروگاه‌های جدید پاسخ داده می‌شود.

از سوی دیگر برای تابستان امسال یک ۱۴۰۰ مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شده است و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته این رقم تا پایان تابستان با افتتاح واحدهای جدید حرارتی، تجدیدپذیر و مقیاس کوچک به حدود ۳۰۰۰ مگاوات افزایش خواهد یافت.

تنها ۱۰ درصد صرفه‌جویی کنید

بی تردید برای صنعت برق گذر موفق از تابستان امسال صرفا با همراهی مشترکان امکان‌پذیر است، در سال گذشته همکاری مردم موجب شده بود پیک تابستان را بدون خاموشی و با موفقیت سپری کنیم؛ طبیعتا اگر مشترکان در ساعات اوج مصرف حدود ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف داشته باشند، امسال نیز بدون خاموشی روزهای گرم تابستان را سپری خواهیم کرد.

با توجه به میزان بالای مصرف برق سیستم‌های سرمایشی، مشترکان می‌توانند با تنظیم دمای کولرهای گازی خود روی ۲۴ تا ۲۵ درجه در تامین مطمئن برق سهم بسزایی داشته باشند.

ساعت‌های اوج مصرف از ساعت ۱۳ تا ۱۷ است که مشترکان باید در این ساعات از دور کند کولر آبی استفاده کنند، دمای ترموستات کولر گازی را روی عدد ۲۴ درجه قرار دهند و از وسایل پرمصرف مانند ماشین لباسشویی، ظرفشویی و اتو بخار در این ساعت ها استفاده نکنند.

استفاده از دور کند کولر آبی در زمان اوج مصرف و نصب سایبان روی کولر تا ۳۰ درصد مصرف برق را کاهش می‌دهد، تغییر درجه ترموستات کولر گازی از ۱۸ به ۲۴ درجه معادل ۲۰ درصد و خاموش کردن هر لامپ اضافی، در زمان اوج مصرف هزار مگاوات از مصرف برق کشور را کاهش می‌دهد. در زمان اوج مصرف سال گذشته مصرف برق کشور به ۵۷ هزار و ۶۸۱ مگاوات رسید که اگر مصرف فعلی ادامه یابد امسال این رقم به ۶۰ هزار مگاوات خواهد رسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.